středa 28. prosince 2011

2.1.2011 ZAČÁTEK A KONEC MARKOVA EVANGELIA


První čtení
Izajáš 43:16 - 21
Druhé čtení
Mk 1,1


Kázání
Počátek evangelia Ježíše Krista, Syna Božího.
Počátek občanského roku, stejně jako jiné počátky, nám mohou, kromě bilancování vlastního života, připomenout také ještě něco podstatnějšího.
Můj kamarád baptistický kazatel před časem kázal na tento oddíl a připomenul, že je začátek Mk evangelia tak trochu na hlavu. Vidíme začátek textu a je tam napsáno: Počátek.
Když sledujete film, na začátku filmu se většinou v titulcích nepíše velkými písmeny: POČÁTEK FILMU nebo ZAČÁTEK. Naopak se na konci filmu dozvíte velkými písmeny KONEC. Zejm. u starších filmů by bylo nemyslitelné ten nápis nepřidat.
Možná to bylo pro to, aby diváci nezůstali v kině sedět i po skončení filmu.
Moje žena nedávno měla možnost shlédnout experimentální český film Happy end , 1967, režie: Oldřich Lipský, který začíná popravou hlavního hrdy a končí jeho narozením. Proto happy end. Tento film začíná nápisem: KONEC a končí nápisem happy end.
S úžasem jsem zjistil , že se tento film podobá struktuře Mk evnagelia víc, než běžné filmy.

Závěr Markova evangelia, neobsahuje titulek s názvem KONEC. Je to právě naopak. Jeho finále je natolik otevřené – a to doslova: popisuje otevřený hrob - že to v minulosti čtenáře dráždilo k domýšlení a dopisování méně nezřetelných konců.
Na první pohled by se mohlo zdát, že tento verš bychom při čtení mohli s klidným srdcem přeskočit. To se přece rozumí tak nějak samo sebou, že to je počátek evangelia.
Mk ale nenapsal tu úvodní větu proto, abychom věděli, že tady se začíná text evangelia.
Šlo mu o víc.
Když se v Bibli píše o počátku, málokdy to znamená pouze označení určitého místa či času. Podobně to říká evangelista Jan:
Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh. etc..
Mk říká:
Počátek evangelia Ježíše Krista, Syna Božího. Řecky zní slovo počátek: arché. Arch. tou/ euvaggeli,ou VIhsou/ Cristou/ Îui`ou/ qeou/ÐÅ
Co vlastně všechno znamená to slovo arché?

1/ Slovo arché znamená víc, než začátek. Je to také začátek samotného bytí. O začátek, který se povstal z ničeho. O něco, co tu ještě nebylo. Popřípadě bylo, protože tím počátkem bylo Slovo, jak říká Jan. A to tu přece bylo od vždy. Ale jeho zjevení je vždy nové, je nové pro každého člověka, který otevře evangelium, protože každý člověk na světě je originál, a tak se evangelium originálně zjeví na každém jinak.
Evagnelista chce svým zvláštním začátkem vyzdvihnout zásah evangelia do života. Evangelium JK je něco mimořádného, že se to podobá jedině samotnému začátku bytí na začátku Bible.
Význam slova arché nám přiblíží místo z druhého listu Tes. Apoštol v listě Tesalonickým říká: 2 Tesalonickým 2:13  Stále musíme děkovat Bohu za vás, bratří milovaní od Pána, že vás Bůh jako první vyvolil ke spáse a posvětil Duchem a vírou v pravdu (...). Apoštol chce říci: Bůh vás vyvolil od pradávna. Nechce říci - vyvolil vás od narození.
Kraličtí toto místo překládají: vyvolil vás Bůh od počátku k spasení,
Od počátku. Ode dávna. Jakoby ten M-ův počátek naznačoval, že to je počátek, který tu vždycky byl. Mk chce vyjádřit věrnost Hospodina, který splnil, co dávno slíbil. Že přijde za člověkem, a bude mu nablízku.
Markovo evanglium se velmi podobá začátku evangelia Janova, i když se to na první pohled nezdá. Marek chce vyjádřit (podobně jako Jan), že evangelium JK je (existuje) před veškerým časem.
Podobně podle židovské víry byla i Bible - Tóra stovřená před samotným světem.

2/ Slovo arché má ještě jeden význam. Znamená moc nebo vládu. V NZ znamená také prostě světskou vrchnost - např. úřední moc Římského prokurátora.
V češtině dvě odlišná slova - počátek a vláda - mají v řečtině stejný základ. Je-li někdo první (přede všemi), je tedy i vládcem.
Marek chce tak asi vyjádřit, že evangelium JK je první přede všemi jinými věcmi v životě.
V tomto smyslu je na počátku všeho.

Mk dovede v té první kratičké větě shrnout to podstatné z celého evangelia.
On totiž řekne, že stojíme před novým počátkem, který má moc znovu nás k sobě vracet a novým počátkem se stávat. Není počátkem jen jednou, jako je počátek textu, který končí a nebude už přečten.
Počátek, který nás zve k slyšení a přijetí dobré zprávy o JKristu, který je Synem Božím.

Mk říká: Evangelia Ježíše Krista.
Až do novozákonních dob se výraz evangelium – tedy dobrá zpráva, používal docela jinak, než je tomu dnes. Nebyl to specifický literární žánr, ani nic podobného. Nejčastěji toto slovo označovalo královský výrok či veřejné vyhlášení nějakého státnického či dobyvatelského úspěchu. Ve chvíli, kdy se král vrátil z vydařeného válečného tažení, bylo to všemu lidu oznámeno jako „dobrá novina“.
A velmi podobný smysl nese evangelium také v Markově podání. Je to vlastně takové radostné královské oznámení celému světu: „království Boží přichází.“
To je ta sláva, ta šťastná a nadějná věc, která se odehrála, odehrává a bude odehrávat skrze Ježíše z Nazareta.
Evagnelium má větší moc, než běžný příběh.
Evangelium může prozářit naše životy zvěstí, že Bůh se neschoval, že na nás zapoměl.
Ten, kdo zprávu o Božím království ve víře přijme jako pravdivou, ten se sám stane její součástí, je v ní už také nějak obsažen. Začíná to být zpráva také o něm.

Mk chce svým evangeliem vyjádřit základní poselství JK:
JK zvěstoval, že Bůh vzkazuje: Nezahalil jsem se do mlčení. Nevzdal jsem svoje dílo. Právě naopak: pro vás, na zemi, ve vaší bezútěšnosti - je teď otevřená a nachystaná moje cesta. Cesta mého království - moje cesta záchrany. Už nikdy si nedejte ničím namluvit, že by ji mohlo cokoli zatarasit.
Je tu nový začátek - nový proto, že nově otevírá milosrdenství a věrnost i moc Boží.
Není to moc lidská, je to moc, která dává člověku sílu být Božím svědkem, jako byl třeba Štěpán.
Od počátku změní lidské nitro, lidské chování.
Štěpán našel sílu k životu na skále právě ze slyšení a četby evangelia.
Počátek evangelia JK má moc vejít k mnoha lidem.

Ten český film, o němž jsem mluvil na začátku, který jde pozpátku, směřuje k začátku, k radosti narození:
Je to tak podobně i s evangeliem JK.
Na začátku textu jinými slovy čteme:
Toto je nový začátek, který je zároveň koncem starého člověka, koncem života bez naděje, koncem života bez smyslu.
Vždyť tento nový počátek tě povede ke ztrátě sebe sama, ale k nalezení nového života.
Milý čtenáři, to co čteš není jenom příběh, který má začátek a konec.
Už nebudeš patřit sám sobě, ale budeš od této chvíle, patřit Kristu.

Hospodine, Tvé Slovo, zjevené skrze Ježíše Krista, chce být dobrou zprávou také pro nás a o nás. Dej nám milost a dar svého Ducha, abychom tuto zprávu nepřeslechli.
Amen


Žádné komentáře:

Okomentovat