středa 28. prosince 2011

8. srpna K ČEMU VEDE ODDANOST DUCHOVNÍM AUTORITÁM


První čtení
Num (čtvrtá M), 11, 16-30
Druhé čtení
1Kor 4,6 - 21konec kap.


Kázání
Apoštolu Pavlovi nezáleží na lidském soudu, protože jediným soudcem je Bůh. Není to výpověď anarchisty. Pavel byl povolán jako služebník Boží, - Boha, který se obětoval pro druhé. Pavlovi nezáleží na lidském soudu, který má takového Boha za bláznivého.
Pavel tyto věci vztáhl na sebe a na Apolla. Aby věřící v Korintě viděli, že ani Pavel ani Apollos nejsou samozvaní vůdcové. A nevedou lidi k paktování jednoho proti druhému. Oba se považují za služebníky Boží a jsou zodpovědní svou věrností Bohu.
Pavel chce ukázat, že není jenom jeden jediný zástupce Boží na zemi, který by vedl ostatní.
I když je to proti lidské přirozenosti. Lidi chtějí jednoho vůdce.
Tak tomu mělo být už za dob Mojžíšových.
Jozue v prvním čtení představoval konzervativní tradicionalistu. Tyto skupiny chtějí jednu autoritu. Jednoho papeže, jednoho faráře.
Pavel ale navázal na Mojžíše a ne na Jozua. Proto máme staršovstvo. Proto můžeme o věcech mluvit a nejsou nám jedinou autoritou nařizovány.
Apoštol ale stojí před korintskými křesťany, kteří se vychloubají, že už došli pravdy, že došli dokonalosti. Každý s jiným vůdcem.
Apoštol se ironicky ptá, jestli už bratří došli do BK...
Co je to ale za BK, kde není místo pro druhé lidi?
Pavel ihned připomíná, že ve skutečném BK mohou být všichni. BK je pro všechny. To není chlácholivé ujištění, ale je to taky napomenutí – připustit, že v BK je místo i pro ty, které považuji třeba za nedokonalé nebo slabší.
To je dobrá zpráva (evangelium) apoštola Pavla.
Určitě se ale toto evangelium nelíbilo věřícím v Korintě, kteří přece patřili do té správné skupiny. Protože by to znamenalo, že s nimi budou v BK i členové skupiny druhé....
V nenávisti nelze být v BK. S takovým povyšováním a nenávistí nelze vůbec do BK vejít.
Za vším stojí lidská pýcha. Apoštol připomíná, že nemáme nic ze sebe, všechno jsme dostali, tak se nemůžeme jedni nad druhými vytahovat. Pokud chceme patřit do BK, nemůžeme tam vstoupit s nenávistí v srdci. Nemůžeme, protože to nejde. A tak Pavel ví, že věřící v Korintě nemohou kvůli svému pyšnému postavení dary BK skutečně vědomě přijmout.
To neznamená, že by tyto dary nedostali, nebo byli trestáni. Ale oni sami je svým přístupem odmítají.
Apoštol říká jinými slovy, že s pýchou přichází pocit, že rozumím všemu. A tak apoštol vypadá jako blázen, jako slabý člověk, protože nepatří k oněm silným ve víře. Kteří rozumí všemu.
Ironicky proto říká: vy jste ti silní a rozumní, my jsme ti slabí, beze cti. Vy ti slavní.
Apoštol to říká, aby vynikla nesmyslnost takového počínání. Zaznívá v té jeho řeči také mnoho podobenství z evangelií. Každý, kdo se povyšuje bude ponížen. První budou poslední a poslední první. Toto je zkušenost z praxe prvotní církve.
V každém pokolení musíme projít touto zkušeností, proto jsou slova evangelia i slova apoštolova stále aktuální.
Každý člověk i každé společenství se s tím musí vyrovnávat znovu a znovu.
Ještě jinak řečeno:
Apoštol chce říci: to, co ze mně dělá křesťana nepochází ze mne, ale je to dar. Proto se tím nemůžu chlubit jako bych toho dosáhl nějakou svou výjimečností. Proto je plodem tohoto pochopení vděčnost a radost i přijetí druhého v této vděčnosti.
Ve chvíli, když zapomenu na tento dar, začnu se k druhým chovat, jako bych je něčím převyšoval.

Není náhodou, že tato duchovní pýcha, pocit náboženské výjimečnosti byla v Korintě spjatá se slepou oddaností k duchovním autoritám.
Jde to stejný princip, který vyvolal totalitní režimy s jejich kulty osobnosti. Proto jsou moderní totalitní systémy také označovány za svého druhu náboženství.
Z biblického pohledu jsou to pohanská náboženství, protože uctívají modly. K tomuto modelu sklouzlo v dějinách často i křesťanství. Ve chvíli, kdy podobné společenství jako křesťanů v korintě dostane neomezenou moc, začne totalita.
Apoštol se tyto bující zárodky nenávisti snaží svým dopisem, svým kázáním zničit.
Apoštol věří Bohu a ne člověku, nevěří slepě v nějakého lidského vůdce. Proto je před tímto světem vyděděncem, bezdomovcem, proto ale neklesá – i když je mu zlořečeno, proto má sílu k laskavému slovu a žehnání...
Apoštol se neupíná k vlastnímu obrácení, neupíná se k pocitu nějakého trvalého spasení.
To všechno by člověk strašně moc chtěl, stejně jako by se chtěl pojistit proti požáru, vodě, proti smrti. Nic takového ale apoštol nedělá, protože ví – poznal to, že to nejde, že to tak nefunguje.
Pavel nemá nic, jen víru, že Bůh svá zaslíbení, svou milost dodrží. A tak si člověk nikdy nemůže o sobě myslet, že dosáhl nějakého stavu osvícení, jak to nabízí různé duchovní směry v raném i současném křesťanství.
Jinými slovy: víra je u Pavla vyznáním, že Bůh je věrný a že své sliby dodrží. Není vírou, že Pavel dosáhl dokonalosti, kterou by dostal od Krista a měl by ji ve vlastnictví, či v nějakém vyšším duchovním stavu. V nějakém mystickém prozření.
Právě Korinťané se domnívali, že jsou dokonalí a že již vešli do království. Přesně stejný princip známe z chování sekt i sektářského chování v jakékoli církvi. Princip:protože jsme dokonalí, jen my máme pravdu. My jsme na vyšším stupni vidění, než vy ostatní.
Dokonalost je pro Pavla příslib budoucnosti, ne současný stav. Filipským 3:12  Nemyslím, že bych již byl u cíle anebo již dosáhl dokonalosti; běžím však, abych se jí zmocnil, protože mne se zmocnil Kristus Ježíš.
Člověk tady na zemi musí zápasit a čekat. Je třeba dodat: ne v depresi, ale radostné jistotě.
Nejhorší je propadnout iluzi o vlastní dokonalosti.
Bohužel tato iluze často bývá zamaskována zbožnými řečmi – i jméno Krista se v tomto případě bere nadarmo, a tak je člověk, který to vidí z venčí - zmaten a odrazován.
Člověk by řekl: čert aby se v tom vyznal. Naštěstí je tu ono ovoce. Jak čteme, Pavel přichází s žehnáním, laskavým slovem a ne s proklínáním nebo holí.
Pavel bojuje slovem, doslova potírá blouznivce ironií.
Až s bezohledností popisuje, jak vypadá situace apoštolů. Není tu nic, co by imponovalo, žádná reputace a prestiž ve světě, ale jenom pošetilost, slabost, hlad, žízeň, nahota, rány, urážky, pronásledování, smetí, oběť, na kterou se svalí všechna vina. Jestliže v této situaci dovede Pavel odpovídat žehnáním a potěšením – je toto důkaz přítomnosti a moci Boží.
Pro svět je to jenom další podnět k posměchu.
Ale jedině toto je pravé křesťanství.
Pavlova ironie je trpká, když připomíná, že koritntští křesťané se naparují a vidí sebe sama jako silné a rozumné, slavné a se skvělou reputací před světem.
Slavná a skvělá a taky mocná církev před tímto světem je ale protimluv.
A tak v dnešní době, kdy spousta lidí mluví o krizi ČCE, o tom, jak slábneme, jak je nás málo, jak jsme nepřizpůsobiví tomuto světu... jak například neumíme mluvit s médii, jak se neumíme prodat atd.
Ve světle apoštolových slov nejsem nešťastný z toho, že nemáme plné kostely a spousty peněz na sborových účtech. Naopak je to pro mě důkaz autenticity. Copak máme být nějakou dobře načančanou reklamou?
Je lepší být solí tomuto světu, než naparujícím se a zvětšujícím se nádorem, který kypí protože potřebuje kypět. Současná společnost žije nekonečně se zvyšující výrobou a spotřebou. Má se takto rozmnožovat pro rozmnožení i církev?
Kázat evangelium celému světu je něco jiného, než naplnit kostely. Kázat evangelium celému světu znamená být tomuto světu jako apoštol Pavel. Být solí nebo dobrým kvasem.
Možná všemi opovrhovanou, protože nepopulární. Být bláznem v očích tohoto světa je ale z hlediska dnešního textu docela dobrá vizitka a dokonce vstupenka do BK.
Možná by korintští křesťané byli rádi, kdyby na ně vběhl apoštol s holí a udělal by pořádek.
Hůl by se stala snadno důkazem skupiny Pavlovců proti skupině jiné, že vyhráli. A tak by se už tam mohla rozpoutat jedna z mnoha příštích válek.
Místo toho nabízí Pavel slovo. Mocné slovo - slovo o kříži a bezmocném všemi odvrženém Mesiáši.

Děkujeme ti Pane, že nám připomínáš ústy apoštolovými, v čem spočívá naše naděje a spása. Ne v nás samotných, ale v tvé věrnosti, v tvých darech, ve tvé oběti. V této tvé síle apoštol vykonal mnoho dobrého. Prosíme, abychom také my byli věrnými svědky tvého evangelia.
Skrze JK, našeho Pána.


Žádné komentáře:

Okomentovat