První čtení
Marek
1:9 V těch dnech přišel Ježíš z Nazareta v Galileji a byl
v Jordánu od Jana pokřtěn.
10
V tom, jak vystupoval z vody, uviděl nebesa rozevřená a
Ducha, který jako holubice sestupuje na něj.
11
A z nebe se ozval hlas: "Ty jsi můj milovaný Syn, tebe
jsem si vyvolil."
12
A hned ho Duch vyvedl na poušť.
Druhé
čtení
Jozue
1
1
Po smrti Mojžíše, služebníka Hospodinova, řekl Hospodin
Jozuovi, synu Núnovu, který Mojžíšovi přisluhoval:
2
„Mojžíš, můj služebník, zemřel. Nyní tedy vstaň a přejdi
s veškerým tímto lidem přes tento Jordán do země, kterou dávám
Izraelcům.
Kázání
Příběh
o Jozuovi nás zve do země Izraelské. Když ten příběh budou
číst děti, odkrývá se jeho napínavá a dobrodružná stránka.
A je to dobře, objevování zaslíbené země je plné nebezpeční
a je to dobrodružné.
Dospělí
čtenáři jsou ale zváni, aby poodhrnuli závoj akce a nahlédli,
jestli se pod akčním příběhem neukrývá hlubší vrstva, která
se nám snaží něco podstatného sdělit o vztahu Hospodina a lidí.
Izraelci
si vyprávěli tento dobrodružný příběh ve vyhnanství. Byli
zase pryč ze země Izrael. Někteří si mysleli, že už je ta
darovaná země nemohla snést. Ptali se: kde se stal problém? Byli
jsme vyhnáni proto, že jsme nedodržovali desatero? Vrátí se
vůbec někdy do této země?
A
kde vůbec je ta zaslíbená země? Co když leží všude tam, kde
se dodržuje Hospodinovo slovo? Co když je Bible tou skutečnou
vlastí a tak je jedno, kde se člověk nachází, jen když je
zakotven v Hospodinově zákoně. Nakonec tak to jednou bude učit
Ježíš (dům na skále).
Boží
slovo by se přece nemělo vázat jen na jednu oblast, ale mělo by
možná platit pro všechny lidi na celé zemi. Pomalu se v myslích
vyvoleného národa rodilo poznání, že skrze Izrael se vylévá
Boží láska na celou zemi, na všechny lidi. Tento objev bude
jednou zpečetěn vírou ve vzkříšení jednoho Žida - totiž
Ježíše, Mesiáše, jehož dílo se dotkne všech lidí po celé
zemi.
A
tak se jednou naplní prorocké slovo, že všechny národy budou
přicházet k Hospodinu.
Dnes
díky archeologii víme, že vstup Izraelců do zaslíbené země
trval mnoho desítek let na různých místech a že zdi Jericha
ležely v troskách už staletí před Mojžíšovou smrtí. A tak se
dnes řada teologů kloní k závěru, že příběhy o válkách a
krutostech jsou podobenství o boji dobra se zlem.
Samozřejmě
také víme, že fundamentalisté čtou tyto řádky jako návod na
vedení náboženských válek – zejm. dnes se využívají tyto
texty jako obhajoba násilného řešení náboženských konfliktů.
Podobně
řada křesťanů využívala Janovo evangelium jako doklad nutnosti
boje proti Židům.
Jedna
možnost je tyto knihy ignorovat, protože jsou nebezpečné –
navádí lidi, kteří chtějí agresi – k boji. Vedou k fanatismu.
Podobně jako řada pasáží v Koránu.
Druhá
možnost je – vidět v nich zkušenost víry, která i nám může
pomoci.
Jozue
se dozvídá, že smrtí Mojžíše byla ukončena jedna epocha.
Mojžíšův úkolem bylo dát Izraelcům Hospodinův zákon. Jozue
nemá být druhý Mojžíš, má jiný úkol. Má vést lid Izraelský
do zaslíbené země.
Jméno
Jozue znamená dosl. Jošua. Pokud jsme v tom jméně uslyšeli
Ježíš, slyšeli jste správne. Je to vyznání.
To
jméno má dokonce stejný význam. ZÁCHRANA. VYSVOBOZENÍ. Vůdce,
který už svým jménem ztělesňuje program téhle cesty. Jen se
postaví do čela, jasně zazní, oč Hospodinu jde. Kam míří -
čemu chce v cíli udělat prostor: Vysvobození a Záchraně.
V
úvodní pasáži knihy Jozue se objevuje třikrát výzva k
rozhodnosti a udatnosti. Přesto se zdá, že zaslíbená země je na
dosah. Je v tom zjevná nelogičnost a poselství.
Chce
se říci: cesta nebude jednoduchá. Možná ten příběh chce být
podobenstvím o víře a tedy nám vzkazuje: cesta víry není
jednoduchá.
Podobně
to bude zažívat Ježíš a jeho učedníci. Cesta lásky a
odpuštění je na dosah. Přesto je potřebí velké udatnosti a
odvahy k jejímu naplnění.
Jozue
není druhý Mojžíš, má vzít Hospodinův zákon a s ním se
vydat za Jordán. A proroci k tomu budou dodávat: Hospodine prosíme,
aby bylo toto překročení tak nakažlivé, že ho budou následovat
všichni lidé po celé zemi. V tom příběhu o překročení
Jordánu směrem k zaslíbené zemi tedy zaslechneme také vánoce.
Bůh je tu pro všechny lidi na celém světě.
Jozue
a jeho lidé nemají chodit po zemi zaslíbené bezmyšlenkovitě,
mají si připomínat, že každičký kousek té země je darovaný.
Tato země nebude nikdy jejich, ale bude patřit vždy Hospodinu.
Je
to zvláštní typ nacionalismu – věřící si hned od počátku
mají připomínat, že zaslíbená země jim nepatří. Jsou v ní
hosté.
Lidi,
kteří mají s Jozuem vstupovat do zaslíbené země už dávno
nejsou zapálení silní aktivisté. Jsou to lidé, kteří mnohokrát
selhali. Jsou to lidé vyčerpaní dlouhou cestou.
Nikdo
nemá jistotu jak to dopadne, jak bude vypadat další krok. Cesta k
Boží záchraně je strastiplná a nejistá. Lidi nemají jistotu,
že vše bude podle jejich představ, spíše naopak. Připomínají
učedníky na lodičce, kteří se dívají jak Ježíš v klidu spí
a oni zatím zápasí s bouří.
Před
těmi lidmi je tedy mnoho překážek, např. nedobytné hradby
Jericha. A je jim oporou slovo Hospodinovo.
„Buď
statečný a silný“.
Hospodin
tu zemi lidem slíbil.
Přes
všechno trápení a překážky si mají uvědomit a prožít, že
Hospodinovo slovo platí. To je základní poselství příběhu. Je
to podobenství o víře pro lidi unavené a trápené. Hospodinovo
slovo platí, i když jste vyhnaní nebo na pokraji sil.
Řeka
Jordán má v Bibli úlohu symbolickou. Nachází se uprostřed
zaslíbené země, proto je i ze zeměpisu jasné, že překročení
Jordánu nemůže znamenat překročení zeměpisné hranice. Je
potřeba se ptát dál. Není náhodou, že jednou Ježíš začne
svou aktivní – zjevnou - pouť právě u Jordánu. Jordán je
spojen s počátkem praktického naplňování Božího slova.
Nejprve je vyučování – Mojžíš – pak přichází naplňování
– to je Jozue (Ježíš).
Jozue
má mj. za úkol dávat pozor na solidaritu. Do zaslíbené země
mají vejít všichni. Ženy, děti, stáda. Jedna je země, jeden je
Bůh, jedno společenství lidí, všichni mají dosáhnout pokoje.
Všichni mají své místo. V této vizi, v tomto prorockém snu
můžeme vidět naději, která se jednou dotkne celého světa.
Izrael zastupuje celý svět, jednou bude na zemi jeden národ lidí,
kteří spolu žijí v bratrství, solidaritě, lásce.
Prorocké
vize se jednou zhmotní v myšlence, že všichni lidé jednou
naleznou odpočinutí a záchranu. Dokud nenaleznou všichni lidé
odpočinutí, nebude tato vize naplněna.
Lidi
slibují Jozuovi, že ho budou poslouchat jako Mojžíše. Je v tom
možná i hořká ironie, protože z Bible víme, jak Mojžíše
poslouchali. Občas ho chtěli i kamenovat. Přesto se odhodlávají
k víře, že tato cesta má smysl a chtějí se na ni vydat.
Pomáhat
jim bude Hospodinův zákon. Ten vede lidi k lidskosti a ke svobodě.
Tato cesta má tedy přesné obrysy. Držet se zákona znamená
pokoušet se každý den znova hledat její smysl, její směr –
být tedy na cestě hledání Hospodina. Víra není pro vždy
hotová, je to pohyb.
Hledejte
Hospodina.
(Žalmy
27:8 Mé srdce si opakuje tvoji výzvu: "Hledejte mou
tvář." Hospodine, tvář tvou hledám.)
Tak
bude jednou vykládat Boží zákon Ježíš. Ne jako břemeno, které
musíme fanaticky dodržovat, ale jako cestu k naplnění Hospodinova
záměru s člověkem.
Když
se rabbiho Jošuy z Nazareta ptali "Co je tím základním
záměrem?" - připomněl jedinečnost Boha otců (Miluj Pána
Boha svého z celého srdce svého) – a připomněl bližního:
"Miluj bližního svého jako sebe samého."
Dobře
tím vystihl., že Boží Cíl - země zaslíbená - je cílem pospolitým.
Na
cestě víry nejde o mé privátní štěstí. O naplnění mých zájmů.
Cílem
cesty víry je lidskost pro každého, prostor solidarity. Bližním počínaje.
Proto
Ježíš v této souvislosti vypráví známou historku o tom, že
milovat bližního je jako když se cizácký odrodilec Samařan
ujal zbitého polomrtvého Žida - na cestě do Jericha.
A
proto Tóra vždy znova upíná pozornost - bohatých k nemajetným -
domácích k k přistěhovalcům - zabydlených k bezdomovcům -
mladých k starým - sytých k hladovým.
Je-li
cílem- země zaslíbená - znamená to, že jsme svobodu dostali –
abychom ji a její dobrodiní sdíleli s těmi, ktí to potřebují.
Bez toho se mineme s tím cílem všichni.
K
této životní orientaci je potřeba odvaha, kuráž.
A
k této životní cestě nás zve Boží slovo: Já budu s tebou.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že nás povoláváš na cestu. Děkujeme za naději, kterou na
této cestě máme. Děkujeme za dar víry.
Žádné komentáře:
Okomentovat