První čtení
Matouš
11:16 Čemu připodobním toto pokolení? Je jako děti, které sedí na tržišti
a pokřikují na své druhy:
17
`Hráli jsme vám, a vy jste netancovali; naříkali jsme, a vy jste nelomili
rukama.´
18
Přišel Jan, nejedl, nepil - a říkají: `Je posedlý.´
19
Přišel Syn člověka, jí a pije - a říkají: `Hle, milovník hodů a pitek,
přítel celníků a hříšníků!´ Ale moudrost je ospravedlněna svými skutky."
Druhé čtení
Genesis
9:18 Synové Noeho, kteří vyšli z archy, byli Šém, Chám a Jefet; Chám je
otec Kenaanův.
19
Tito tři jsou synové Noeho; podle nich se rozdělila celá země.
20
I začal Noe obdělávat půdu a vysadil vinici.
21
Napil se pak vína, opil se a odkryl uprostřed svého stanu.
22
Chám, otec Kenaanův, spatřil svého otce obnaženého a pověděl to venku
oběma svým bratřím.
23
Ale Šém a Jefet vzali plášť, vložili si jej na ramena a jdouce pozpátku
přikryli nahotu svého otce. Tvář měli odvrácenou, takže nahotu svého otce
nespatřili.
24
Když Noe procitl z opojení a zvěděl, co mu provedl jeho nejmladší syn,
25
řekl: "Proklet buď Kenaan, ať je nejbídnějším otrokem svých
bratří!"
26
Dále řekl: "Požehnán buď Hospodin, Bůh Šémův. Ať je Kenaan jejich
otrokem!
27
Kéž Bůh Jefetovi dopřeje bydlet ve stanech Šémových. Ať je Kenaan jejich
otrokem!"
28
Po potopě žil Noe tři sta padesát let.
29
Všech dnů Noeho bylo devět set padesát let, a umřel.
Kázání
Už ve starověku lidé rozuměli
tomu příběhu jako výkladu různých přístupů k Bohu.
Jsou to příběhy, které dokreslují
různá nařízení zákona.
Možná je ten dnešní příběh
komentář k Leviticus: 18:7 Neodkryješ
nahotu svého otce.
Noe nejprve postavil oltář, pak
obdržel požehnání a pak začal obdělávat zemi. Byla to dřina, ale výsledky té
dřiny jsou krásné. Z kvalitních hroznů Noe vymačkal šťávu a nechal ji
zkvasit. Byla to první věc, kterou udělal. Vyrobil víno a pil víno.
A tak konečně mohlo začít znít
díkučinění se vším všudy. Součástí díkučinění má být víno, víno způsobuje
radost, víno se líbí i samotnému Bohu. Víno se používalo při obětech, tvořilo
součást zápalných obětí Hospodinu, lidé věřili, že se víno líbí Bohu.
Žalmista říká: Ž 104:15 Dáváš víno pro radost lidskému srdci, až se
tvář leskne víc než olej.
Víno patří k dobrým požehnáním
země, při láhvi vína si člověk může uvědomit, že stojí za to žít, že život není
jen dřina, ale je to také radost.
Pijme víno!
S vděčností užívejme tohoto
daru, který je zvláštním způsobem spojen s šabatem, protože souvisí
s obětí a souvisí s odpočinutím.
Z děkování Bohu se
samozřejmě může někdy stát i vulgární popěvování a nakonec se může stát, že se
člověk válí na zemi zpitý pod obraz.
Noeho jsme poznali jako člověka,
který našel u Boha zvláštní milost. Jeho jméno znamená odpočinutí. Zachránil
mnohé životy díky milosti, kterou nalezl a díky cestě, po níž se vydal. Nebyl
to ale člověk chybující, možná byl dokonce občas opilec. Pral se
s životem, možná tuhletu věc nezvládl. Nebyl to superman, podobně jako
jednou bude kulhat Jákob, nepůjde životem víry stylem tanečníka.
Jsou věci v našich životech,
v nichž obstojíme, a jsou věci v nichž neobstojíme. V zásadních
věcech Noe obstál, v osobním životě měl možná problémy.
Když se řekne, že Noe byl opilý a
nahý, jsme na ten příběh zvyklí, nepřijde nám to možná ani divné nebo
alarmující.
Ale představme si to: někoho,
koho si vážíme nebo koho je třeba si vážit – najdeme opilého namol, jak leží
nahý na zemi.
Faráře, starostu, paní učitelku. A
co víc, dítě najde takhle ožralého otce nebo matku. Proti desateru to kupodivu
není. Je to ale hanba.
Někteří lidé se rádi zaměří na
excesy a snaží se tak na základě toho ukázat, že dotyčný byl špatný člověk. Vždycky
se tímto způsobem mluvilo o lidech kolem charty. Je objektivní pravda, že tito
lidé většinou dost pili. Měli manželství často v troskách. Přesto se dokázali
postavit přesile a pro mnohé byli morálními autoritami.
Jak to tedy je?
Pšenice se míchá s plevelem
a v každém z nás jsou směsice různých travin a bylin a plevelů. Jsou udavači,
kteří mají naprosto v pořádku manželství a jsou abstinenti. A jsou lidé
stateční, kteří se postaví proti mínění většiny, nebojí svědčit o
nespravedlnosti uprostřed totalitního režimu, ale mají milenky a pijí.
Co my s tím? My, kteří to
sledujeme? My, kteří se na to díváme – někdy jako „mlčící většina“? Ano, to je
zásadní otázka...A právě na tuto otázku dává dnešní příběh odpověď.
Bible kupodivu nevynáší soud nad
činem Noeho, ale sám Noe vynáší soud nad činy svých synů...
Synové Noema zastupují dvě možné
reakce na danou situaci. A tady jsme u jádra věci. Ten příběh není o tom, že
Noe selhal, ale o tom, jak se zachovají synové/učedníci, když vidí svého otce/mistra
v nouzi?
Jak se postaví k člověku,
který obstál proti zbytku lidstva, poslechl Hospodina v zásadní věci, ale
opil se a teď se tu válí nahý ožralý jako čuně?
Nejmladší ze synů Chám to uvidí a
hned běží za ostatními a křičí, otec je ožralý, válí se nahý po zemi, hrůza,
jsem šokován, pojďte se na tu ostudu podívat! Chám je zástupce nejběžnější
lidské reakce: vážená a možná slavná osobnost je v choulostivé situaci,
tak si na tom zchladíme vlastní frustrace, roztroubíme to jako senzaci do světa
a tím tak ukážeme, že možná si vlastně Noe žádnou úctu nezaslouží. Podívejte se
jak má rozháranej život, nakonec kdoví jestli v tom vězení se neměl líp,
než ostatní, stejně měl protekční výsady. My běžní lidé, jsme vlastně
odvážnější a bezúhonnější, než kdejaký bojovník za tzv. spravedlnost.
Podobně jedná závistivá sousedka
nebo pletichářka, která roznáší drpy a klepy. Podobně jednají všichni, kdo se
soustředí na poklesky a odhalené intimnosti ze života ostatních, nemusí se
jednat ani o slavné osobnosti.
Pády a poklesky bližního totiž
mají velikou moc: mohou ukázat mě osobně v lepším světle.
Bible ale ukazuje, že tady nejde
jen o zviditelnění těch, co pomlouvají, ale jde o mnohem závažnější problém –
totiž o samotnou smysluplnost víry.
Nám, mlčící většině by se něco
takového stát nemohlo, podívejte, kdo by to byl řekl, spravedlivý Noe a takhle
se zmrská jako čuně... jak to vlastně je s tou jeho spravedlností a
vírou... Tady nejde o morálku, tady jde nakonec o zpochybnění smyslu víry.
V pozadí můžeme slyšet tuhle
logickou nit:
Noe nalezl milost a zachránil
mnohé? Kdyby to byla pravda, nikdy by se přece neopil.
Jiná myšlenka v podobném
duchu: jsou na světě války? Trpí děti? Kdyby byl Bůh, nedopustil by to.
Jiná podobná myšlenka: Ježíš prý
pije a nejenom to dokonce pije s hříšníky. To že má být Mesiáš? Mesiáš by
se nikdy neopil přece.
Když se Noe probere, tak na
adresu těch, kteří se popásají na zakolísáních druhých, vyřkne zlořečení. Ta
kletba je pravdivá, vždyť ti, kteří se zaměřují na hanbu druhých, kdo žijí svůj
život jako bulvár, jsou nakonec zatrpklí, žlučovití, jejich údělem je otročina.
Naštěstí existuje ještě jiný
přístup. Jiné východisko, které je biblicky řečeno – lemováno požehnáním.
Dva starší bratři se zachovají
jinak. Jsou moudří a ví, kdy je potřeba zaměřit se na podstatné a projevit
velkorysost.
Možná znali přísloví: 10:12
Nenávist vyvolává sváry, kdežto láska přikrývá všechna přestoupení.
A možna znali slovo Hospodinova
zákona z knihy Leviticus: 18:7 Neodkryješ
nahotu svého otce. Nebudeš se pást na jeho ostudě. Ten, kdo věří
v Hospodina, netěží z nedůstojných situací svých blízkých. Pomáhá jim
z těchto situací vybřednout.
Zcela pragmaticky viděno: nakonec
nikdo z nás nemůže říct, že se do takové nebo podobné situace nedostane,
když se do ní dostal i Noe. A ten toho dokázal mnohem víc, než kdokoli
z nás.
Šém a Jefet neřeší proč se to
stalo, kde je chyba, nerozebírají příčiny. Nejenom, že mlčí, ale ještě navíc projeví
aktivitu. Ví, že je třeba přikrýt kabátem nahotu. Vezmou deku, pozpátku jdou a
přikryjí otce, a nechají ho, dokud se z opilosti neprobere. Neviděli nic.
Nepásli se na jeho nahotě. Tak jednou bude jednat Ježíš. Na padlém člověku
neřeší jeho nahotu, nepopásá se na jeho selhání, ale bere ho jako dobré
stvoření Boží, prokazuje respekt, úctu a solidaritu. Šém a Jefet nezdůrazňují
otcovo ponížení. Ale projeví víru v Boží slovo. Nezneužijí situaci pro
sebe.
Noe se probere a vynáší kletbu
nad Kenaanem a požehnání nad Šémem a Jefetem. Řečeno současným jazykem, smysluplnou
budoucnost má jednání Šémovo a Jefetovo, naopak jednání Chámovo je bez
budoucnosti, bez směřování k cíli.
Požehnaný je ten, kdo projevuje
druhému úctu, kdo druhého neponižuje. To je v každé době velmi těžké,
protože většinová společnost má tendenci zdůrazňovat různé poklesky, média jsou
toho plná. O politice ani nemluvě, nejjednodušší je vést kampaň pomocí
vytahování špíny na druhého. Důsledkem bývá znechucení, které dopadá na celou
společnost.
Bible se k tomu staví
jednoznačně: páchá-li většina zlo, tak se k ní nepřidáš. Nebudeš se
přiživovat na hanbě svého bližního.
A tak nám svítí z Bible tato
naděje:
1 Petrův 4:8 Především mějte vytrvalou lásku jedni k
druhým; vždyť láska přikryje množství
hříchů.
Modlitba
Děkujeme Pane, že nám dáváš zde
na zemi uprostřed různých selhání a pádů nalézat cestu lásky.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat