neděle 29. září 2019

noe - první potížista?


První čtení
Efezským 2:1  I vy jste byli mrtvi pro své viny a hříchy,
2  v nichž jste dříve žili podle běhu tohoto světa, poslušni vládce nadzemských mocí, ducha, působícího dosud v těch, kteří vzdorují Bohu.
3  I my všichni jsme k nim kdysi patřili; žili jsme sklonům svého těla, dali jsme se vést svými sobeckými zájmy, a tím jsme nutně propadli Božímu soudu tak jako ostatní.
4  Ale Bůh, bohatý v milosrdenství, z velké lásky, jíž si nás zamiloval,
5  probudil nás k životu spolu s Kristem, když jsme byli mrtvi pro své hříchy. Milostí jste spaseni!



Druhé čtení
Genesis 6:1  Když se lidé počali na zemi množit a rodily se jim dcery, viděli synové božští,
2  jak půvabné jsou dcery lidské, a brali si za ženy všechny, jichž se jim zachtělo.
3  Hospodin však řekl: "Můj duch se nebude člověkem věčně zaneprazdňovat. Vždyť je jen tělo. Ať je jeho dnů sto dvacet let."
4  Za oněch dnů, kdy synové božští vcházeli k dcerám lidským a ty jim rodily, vznikaly na zemi zrůdy, ba ještě i potom. To jsou ti bohatýři dávnověku, mužové pověstní.
5  I viděl Hospodin, jak se na zemi rozmnožila zlovůle člověka a že každý výtvor jeho mysli i srdce je v každé chvíli jen zlý.
6  Litoval, že na zemi učinil člověka, a trápil se ve svém srdci.
7  Řekl: "Člověka, kterého jsem stvořil, smetu z povrchu země, člověka i zvířata, plazy i nebeské ptactvo, neboť lituji, že jsem je učinil."
8  Ale Noe našel u Hospodina milost.
9  Toto je rodopis Noeho: Noe byl muž spravedlivý, bezúhonný ve svém pokolení; Noe chodil s Bohem.
10  A Noe zplodil tři syny: Šéma, Cháma a Jefeta.
11  Země však byla před Bohem zkažená a plná násilí.
12  Bůh pohleděl na zemi; byla zcela zkažená, protože všechno tvorstvo pokazilo na zemi svou cestu.
13  I řekl Bůh Noemu: "Rozhodl jsem se skoncovat se vším tvorstvem, neboť země je plná lidského násilí. Zahladím je i se zemí.
14  Udělej si archu z goferového dřeva. V arše uděláš komůrky a vysmolíš ji uvnitř i zvenčí smolou.
15  A uděláš ji takto: Délka archy bude tři sta loket, šířka padesát loket a výška třicet loket.
16  Archa bude mít světlík; na loket odshora jej ukončíš a do boku archy vsadíš dveře. Uděláš v ní spodní, druhé i třetí patro.
17  Hle, já uvedu potopu, vody na zemi, a zahladím tak zpod nebe všechno tvorstvo, v němž je duch života. Všechno, co je na zemi, zhyne.
18  S tebou však učiním smlouvu. Vejdeš do archy a s tebou tvoji synové, tvá žena i ženy tvých synů.
19  A ze všeho, co je živé, ze všeho tvorstva, uvedeš vždy po páru do archy, aby s tebou zůstali naživu; samec a samice to budou.
20  Z rozmanitých druhů ptactva a z rozmanitých druhů zvířat a ze všech zeměplazů rozmanitých druhů, z každého po páru vejdou k tobě, aby se zachovali při životě.
21  Ty pak si naber k obživě různou potravu, nashromáždi si ji, a bude tobě i jim za pokrm."
22  Noe udělal všechno přesně tak, jak mu Bůh přikázal.


Kázání
Z rodopisu Noeho se dozvídáme, že se lidem nedařilo žít pod autoritou Hospodinova slova. Text, který na první pohled vypadá zvláštně a bývá využíván různými ufology pro důkaz, že na začátku Bible je popis nebešťanů, kteří přistáli z vesmíru, může mít i mnohem nudnější výklad. Text prostě popisuje činy věřících lidí – tedy synů Božích – to je v Bibli běžné označení pro věřící –
(Gal 3,26, Mal 2,1:
Galatským 3:26  Vy všichni jste přece skrze víru syny Božími v Kristu Ježíši.
Malachiáš 2:11  Věrolomně jedná Juda, ohavnost se páchá v Izraeli i v Jeruzalémě. Juda znesvěcuje svatyni, kterou Hospodin miluje, oženil se s dcerou cizího božstva.)

Tito věřící se ovšem oddali nezřízené promiskuitě, bezohledně uchvacovali ženy a spali s nimi, pravděpodobně i znásilňovali. Je to první biblický popis situace, kdy se věřící lidi zpronevěří tomu, čemu věří, z náboženství se stane jen vnější obřad.
Poslání cesty k Bohu se vytratí v bezohlednosti a násilí. Bůh rozhodne, že člověk žije moc dlouho a to je nebezpečné. 120 let bude na lidské nevěrnosti bohatě stačit. Z toho můžeme tedy usoudit, že lidská vina ukracuje člověku život. Nezodpovědnost člověka ohrožuje celé lidstvo.
Potomci zlého jednání jsou obři, bible tím chce říct, že jsou to lidé špatní. Lidé, kteří se vytahují k Bohu, zneužívají svou moc nebo utlačují slabé. Obr byl např. Goliáš. Nadčlověk, nadrasa. Pýcha národů, která ale – pozor - vznikla z nevěry synů Božích – tedy věřících.
Církev, která má mnoho darů, ale začne zrazovat své poslání – může také zplodit časem takové obry. Pokřivené polopravdy, které vedou k násilí i popravám. V tomto kontextu obři byli ti, kteří nechali popravit Mistra Jana Husa. Obři jsou také myšlenky a ideje, které k popravám vedou.
Hospodin viděl ty obry, viděl všechno to zlo, k jakému směřuje člověk a trpěl. Trpící Bůh. Měl dosl. bolest v srdci (kral). Bylo mu líto, že učinil člověka.
Hospodin se trápí nad lidským zlem. Trpěl, když Kain zabíjel Abela. Bůh trpí, když člověk páchá zlo. Podle mnohých biblických vyznání je Bůh láska. A tak trpí, když člověk páchá nelásku. Nepravdu, nespravedlnost. Vypadá to špatně, na začátku bylo stvoření dobré, ale člověk to pokazil. Tady by mohla bible skončit, člověk zvolil špatně, odmítl Hospodinovo slovo. Přesto se stane něco zvláštního, co zvrátí běh dějin člověka: Noe našel milost před Hospodinem.
Najít milost.
Ne náhodou Pavel říká: Milostí jste spaseni. (Efezským 2:5  probudil nás k životu spolu s Kristem, když jsme byli mrtvi pro své hříchy. Milostí jste spaseni!)
Uprostřed tohoto světa, uprostřed mnoha nebezpečných a špatných věcí lze najít milost u Hospodina.
I když je většina zlá, Božím slovem se neřídí, neznamená to, že já konkrétně mám podlehnout mínění většiny. Noe nepodlehl. I když většina bude tvrdit: Bůh není, kdyby byl, nedopustil by války apod. Neznamená to, že musí mít většina pravdu. Neplatí přímá úměra.
Bible říká: co když se Bůh na ty nepravosti nemůže dívat? Co když tak trpí zlem člověka, že si nepřeje, aby nějaký člověk byl. Hospodin podle SZ má právo všechno skončit. Svět nemá žádnou povinnost nebo právo na to, aby automaticky trval dál. Není tu na věky.
Záleží na nás, jak naložíme se svobodou, která nám byla svěřena. Noe poznal, že k životu je potřeba nalézt milost u Boha. Jinými slovy poznal, že k životu je potřeba pravda, spravedlnost, láska – tak jak je nakonec plně vyjevena v Ježíši Kristu. Poznal to stejně i Mistr Jan Hus, proto nadřadil ve svém hodnotovém žebříčku tyhle věci nad životem ve lži a nespravedlnosti a v nelásce. A jednal podle toho.
Noe se rozhodl Boží slovo poslouchat. Někdy se nám může zdát, že Boží slovo je bláznivé, že to nejde – v situací, kdy právě většina volá po násilí a zachování Božího slova v takové situaci může být i životu nebezpečné. Boží slovo může být v tomto světě zuřivě odmítáno. Může se zdát, že je nesmyslné a absurdní. Vždyť vede např. člověka k milování nepřátel. To je z hlediska zachování rodu nebezpečné, vypadá to jako šílenství, kolaborace. Jako šílenství vypadalo i stavění lodi na kopci.
Někdy se ostatní zastaví u posměchu, jindy to pokračuje dál a vede to ke kamenování a vraždění. Mockrát se to stalo apoštolu Pavlovi.
Archa měla být vyrobena ze speciálního dřeva, z něhož byla vyrobena truhla smlouvy a z něhož byla vyrobena také ošatka, která zachránila Mojžíše, když byl miminko. Milost nachází tedy ten, kdo má koráb naděje, sestavený z Božího slova, z jeho smlouvy, z jeho zákona. Archa Noemova je dům na skále Božího slova. Přichází vlnobití a vichřice, ale toho, kdo staví na tomto základě – nemohou vodstva chaosu a zla - porazit.
Člověče, máš možnost učinit si archu z naděje Božího slova, z Ježíšovy zvěsti, to je výzva, která platí i dnes. Ten příběh je vlastně velmi aktuální! Když ti člověče hrozí záhuba, nalezneš milost v Božím slově. Nemusíš v takové chvíli hledět na to, co říkají druzí.
Navíc – to je zvláštní svědectví – můžeš zachránit mnohé další. Noe měl myslet na druhé. Neměl druhé odsuzovat, např. říkat, vidíte, jak jste zlí, já jsem to říkal, že to skončí špatně.       Místo toho uvažoval jinak. Mám odpovědnost za druhé. O darovanou záchranu se mám podělit s ostatními živými tvory. Stejně tak uvažoval Mistr Jan Hus, mnozí na jeho odvahu a jeho způsob víry mohli navázat, byli tak zahrnuti do milosti, kterou byl zahrnutý on. Věděl, že nejde jen o něj. Jednal také zástupně za ostatní.
Jedním z obrazů záchrany v NZ byla lodička s Ježíšem, kterou nepohltilo rozbouřené moře. Když se pasažéři zahleděli do vln, vlny je začaly pohlcovat. Když byli ale zacíleni na Ježíše, vody chaosu je nemohly pohltit.
Nemusíme se nechat uhranout bouřemi tohoto světa, ale můžeme v nich plout upřeni na to, co ztělesnil JK. Na hledání BK, jeho spravedlnosti, jeho milosti, jeho lásky. V ní najdeme odpočinutí, které ztělesňoval svým životem a svým jménem už Noe. To jméno znamená odpočinutí.

Modlitba
Děkujeme Pane za radostnou zvěst, že u tebe nalezneme odpočinutí. Děkujeme za Noeho, který u tebe nalezl milost a prosíme, abychom se jeho příběhem dovedli i dnes v dnešních nebezpečných vodách života – dovedli řídit a vzít si z něj posilu. Skrze JK.

Žádné komentáře:

Okomentovat