neděle 29. září 2019

křesťan ve válce?


První čtení
Izajáš 40:25  "Ke komu mě chcete připodobnit, aby mi byl roven?" praví Svatý.
26  "K výšině zvedněte zraky a hleďte: Kdo stvořil toto všechno?" Ten, který v plném počtu vyvádí zástupy hvězd a všechny volá jménem; má obrovskou sílu a úžasnou moc, nechybí mu ani jedna.
27  Proč říkáš, Jákobe, proč, Izraeli, mluvíš takto: "Má cesta je Hospodinu skryta, můj Bůh přehlíží mé právo"?
28  Cožpak nevíš? Cožpak jsi neslyšel? Hospodin, Bůh věčný, stvořitel končin země, není zemdlený, není znavený, jeho rozumnost vystihnout nelze.
29  Od dává zemdlenému sílu a dostatek odvahy bezmocnému.
30  Mladíci jsou zemdlení a unavení, jinoši se potácejí, klopýtají.
31  Ale ti, kdo skládají naději v Hospodina, nabývají nové síly; vznášejí se jak orlové, běží bez únavy, jdou bez umdlení.


Druhé čtení
Efezským 6:10  A tak, bratří, svou sílu hledejte u Pána, v jeho veliké moci.
11  Oblecte plnou Boží zbroj, abyste mohli odolat ďáblovým svodům.
12  Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
13  Proto vezměte na sebe plnou Boží zbroj abyste se mohli v den zlý postavit na odpor, všechno překonat a obstát.
14  Stůjte tedy `opásáni kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
15  obuti k pohotové službě evangeliu pokoje´
16  a vždycky se štítem víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého.
17  Přijměte také `přílbu spasení´ a `meč Ducha, jímž je slovo Boží´.
18  V každý čas se v Duchu svatém modlete a proste, bděte na modlitbách a vytrvale se přimlouvejte za všechny bratry i za mne, 19  aby mi bylo dáno pravé slovo, kdykoliv promluvím. Tak budu moci směle oznamovat tajemství evangelia,
20  jehož jsem vyslancem i v okovech, a svobodně je zvěstovat, jak je mi uloženo.



Kázání
Jsme na konci nejen občanského roku, také i listu apoštola Pavla do Efezu. Po napomenutích pro muže, ženy, děti, otroky zní z úst apoštola výzva k boji. K zvláštnímu boji. Duchovnímu boji. Je potřeba se totálně zmobilizovat, aby se křesťan mohl v den zlý postavit na odpor. Aby mohl překonat nástrahy života a obstát.
Pasáž připomíná Jakubovo slovo:
Jakubův 1:2  Mějte z toho jen radost, moji bratří, když na vás přicházejí rozličné zkoušky. 3  Vždyť víte, že osvědčí-li se v nich vaše víra, povede to k vytrvalosti.

Apoštol předkládá víru jako dynamický duchovní zápas. Není to jednou pro vždy hotová věc.
Není to také ovšem duchovní zápas mimo tento svět, ale duchovní zápas uprostřed tohoto světa. Vzpomeňme začátek listu – apoštol ho píše z vězení. I zde připomíná, že je v okovech.
Duchovní zápas, který se týká pravdy, spravedlnosti, pokoje podle míry Kristovy - má svůj dopad, své hřiště, své kulisy – tady na zemi. Těmi typickými kulisami bývají např. okovy. Když jsou to okovy na rukou apoštolově, je samozřejmě jiná věc, než když to jsou ruce naše.
Někdo by mohl říci, že pravda a spravedlnost nebo pokoj – pokoj (šalom) ve smyslu, jak jsme si ho připomněli o vánocích, nejsou dost duchovní věci. Např. narozdíl od něčeho co se jeví jako víc zásvětné nebo mimořádné – jako je existence aury nebo šamanské cestování světy nebo jiné podobné věci.
Spravedlnost království Božího nebo pravda nebo pokoj nebo vysvobození  - ač to zní někdy nudně – jako sůl z pohádky nad zlato - jsou ovšem podle Bible ryze duchovní veličiny. Nezměříte jako exaktně vědecky měřitelnou veličinu.
Nejsou to méně duchovní veličiny než otázky nad existencí duchů zemřelých. Naopak – bible popisuje tyto výše zmíněné duchovní veličiny jako to zásadní pro naši víru. To jestli věříme na duchy nebo převtělování je vlastně úplně jedno, není to tématem bible. Tématem bible je pravda, spravedlnost, ovoce spravedlnosti, svoboda, láska, ovoce Božího království. To je podstatné, na tom se má orientovat naše víra. Nejenom teď - nejenom příští rok 2018, ale pořád.

Apoštol popisuje také ničivé síly, s kterými vedeme boj. Jsou to opět duchovní veličiny. Stejně jako spravedlnost nebo svoboda – je i nespravedlnost nebo nesvoboda – těžko vykazatelnou a měřitelnou jednotkou. Vědec by mohl říci, že neexistuje. Nesvoboda se totiž nemusí vůbec vykázat jako nějaký měřitelný nedostatek. Pokud mají lidé dost jídla, případně dům, tak už je člověku celkem jedno, jestli si v obchodě nemůže koupit nějakou knihu, která je zrovna na indexu. Nebo jestli jde do vězení někdo proto, že připomíná existenci politických vězňů. Když je jídlo a hry – to už věděli staří Římané – tak má panující vláda celkem vyhráno. Množství jídla a sklizně se dá měřit, o míře svobody a spravedlnosti se dá vést nekonečná debata.

Apoštol líčí víru jako zápas. Boj. Statečný odpor proti ničivým a zlým silám, které ničí lidský život tak jak byl původně naplánován Stvořitelem. Tedy silám, které jsou sice neměřitelné, přesto mají ale přímý dopad do reality všedního světa a mohou se ve výsledku projevit také jako ta skutečná pouta na apoštolových rukou nebo jako hřeby v rukou JK. Nebo jako nenávist jedněch vůči druhým v našem konkrétním světě.

Víra nevede pryč od problémů světa, ale naopak – podle apoštola Pavla – jsme ve válce.
Křesťanství není únik z tohoto světa, je to zápas odehrávající se uprostřed tohoto světa. Jsme vojáci. Vojsko. Armáda.
Jaká je podstata naší výzbroje?
Kde ji seženeme? Jak známo, fasování výzbroje v armádě nikdy nebylo ideální. Zbroj si ve starověku většinou museli vojáci opatřovat sami, ta fasovaná nebyla moc kvalitní. Ta kvalitní byla drahá, museli si na ni vydělat.

Apoštol říká radostnou zvěst, evangelium: zbroj si nemusíme opatřovat sami – a navíc - má zvláštní kvalitu.
Svou sílu hledejte u Pána.
Toho Pána, který byl ukřižován a vzkříšen, toho, který vybojoval rozhodující bitvu. Podle Pavla právě tento ukřižovaný Ježíš zvítězil nad mocnostmi zla, vyhrál nad temnotou zla a viny a stal se zdrojem naděje, svobody, spravedlnosti, smíření, lásky.
Už se to stalo.
Ježíšovo vítězství tedy dodává to nejdůležitější pro náš zápas: sílu. Sílu k zápase v tomto světě – sílu o bitvu předem vyhranou. Ne předem ztracenou. Protože J tuto bitvu za nás již vybojoval. A tak my víme, že v jeho moci nepadneme.
Proto má náš boj smysl, víme, kdo nás podepírá.
Druhá strana mince spočívá v rozhodnutí pro Kristovo vítězství. To rozhodnutí pak přináší ty šrámy v kulisách tohoto světa, což mohou být někdy pouta na rukou, jindy nenávist nebo pomluvy druhých.
Víra znamená – vzít vážně Kristovo vítězství. Vzít vážně jeho vítězství znamená nechat si tímto vítězstvím formovat svůj vlastní život. Znamená to žít ve světě, kde už pravda zvítězila, kde jsme všichni děti jednoho Stvořitele, kde láska je na prvním místě.
Takové pojetí víry, je tedy něco naprosto jiného, než věřit v existenci něčeho a dělat si svoje věci. Nebo se chlácholit horoskopy a říct si např. že jsem teď udělal něco špatného, protože jsem ryba a ryby dnes mají blbý den, tak se nedivte, já už jinej nebudu. To je jen skrytá neochota přiznat zodpovědnost za sebe sama. To je opravdová berlička a z pohledu bible zlo. Protože podle Bible je svědomí a zodpovědnost za své činy duchovní veličina, o kterou je třeba pečovat a bojovat.

Věřit v Kristovo vítězství znamená nechat si formovat svůj život do úplně nové podoby. Proto je potřeba bdít – být připravený, nachystaný k boji.
Efezským 6:12  Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
Co to  znamená?
Nevedeme ovšem svůj boj proti lidem. To je šokující.
Není to třídní boj. Není to fanatický boj proti lidem jiného vyznání. Není to násilné obracení na naši víru. Není to vraždění ve jménu našeho Boha, kterého jiní třeba i urážejí. My nejsme mstitelé na lidech. Netřídíme pšenici od plevele. Nevyvyšujeme se nad nevěřícími.
Co to tedy znamená?
Mnohokrát jsme narazili na naši přirozenost. Máme řadu přirozených sklonů, pudů, vášní, strachů. Ty s námi do určité míry manipulují. Podlehneme-li jim, jsme jejich otroci.
Jeden příklad: když vidíme, že někdo má pravdu, ale okolí nebo celá společnost je proti, tak máme strach se dotyčného zastat. Máme strach jít proti davu, jít proti většině. V té chvíli jsme otroky strachu.
Nebo jak se snadno necháme někým zmanipulovat do zásvisti nebo jak jsme náchylní věřit pomluvám. To jsou všechno mocnosti, které v důsledku mohou vést k vraždám. Pomluvy o židech daly vzniknout podhoubí, z něhož vzešel holocaust. To jsou mocnosti, které nás zotročují a my pak pod jejich vlivem pácháme zlo. I my křesťané – jak dějiny mnohokrát ukázaly.
Právě s těmito mocnostmi, které z nás dělají otroky pudů a vášní – vedeme boj. Apoštol často dělal „jen to“, že o těch věcech nahlas mluvil. S odpuštěním a milosrdenstvím pomáhal, podle příkladu Kristova, nezabíjel druhé lidi. Jeho slova a odvaha způsobily jeho uvěznění. Nikoli jeho agrese.

Jaká výzbroj se váže k našemu Pánu JK? Ani meče, ani tanky, ani prapory, ani válečný pokřik, ani vlastenectví nebo ochrana rodu nebo něco podobného, co se vždy zdůrazňuje v lidské válce.
Výzbroj, kterou nám může Ježíš poskytnout je tato:
Efezským 6:14  Stůjte tedy `opásáni kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti, 15  obuti k pohotové službě evangeliu pokoje´ 16  a vždycky se štítem víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého. 17  Přijměte také `přílbu spasení´ a `meč Ducha, jímž je slovo Boží´.

U Ježíše dostaneme zvláštní zbraně. Pravdu, spravedlnost, zvěst evangelia, víru, zvěst o spáse, slovo Boží. To je vše a to stačí.
Chybí v tom výčtu jakákoli magická superzbraň, mocné prožitky, zázraky, které hýbou davy. Opět se ukazuje, že křesťanství je všechno, jen ne efektní náboženství, jako jsou některé ezoterické systémy slibující efektní věštění budoucnosti apod.
Apoštol také ovšem nevyhrožuje.
Mohl by? Mohl by říci něco ve smyslu: kdo se nepodřídí Kristu, bude upálen, aby byla zachráněna jeho duše! Kdo nebude poslouchat Pána JK – rozuměj – tak jak chceme my – naše skupina, která to ví nejlíp – nebude mít nárok na ty věci, na něž mají nárok členové naší skupiny! Jinými slovy: nepřítel bude zatracen.

Apoštol nevyhrožuje.
Místo toho zní z apoštolova slova veliká naděje. Na všechno to, co váš život ničí a co z vás má touhu dělat otroky vlastních vášní a sklonů – na to všechno jsou zbraně. Nejste bezmocní. Nejste bez záštity. Máte Kristovu cestu, pravdu, život. Všechno to, co vás ničí neobstojí před štítem víry, spásou Kristovou, mečem slova Božího.

Apoštol končí výzvou, abychom neustávali v modlitbách a přímluvách. Apoštol myslí na to, abychom v naší zbroji a pohotovosti vydrželi. Modlitby nás posilují v bdění, protože pravá modlitba je postoj pokory i otevřenosti i důvěry. Pravá modlitba je také hráz proti pyšnému pocitu, že jsme vše vyřešili a zvládli sami.
 Modlíme se za ostatní, tvoříme spolu s nimi jednu rodinu a v modlitbě si to obzvlášť připomínáme a prožíváme.

Apoštol nakonec připomíná sebe sama. Je vyslancem Božího slova tou dobou zrovna v okovech. Nechce se ale přimlouvat za zbavení okovů, aby byl propuštěn.
Právě jeho nepřímluva za vlastní okovy dokazuje jeho velikost a závažnost toho, co říká.
Ve skutečnosti okovy nepovažuje za hlavní problém, ale prosí křesťany v Efezu, aby se přimlouvali za dar pravého slova.
Vevnitř je totiž apoštol svobodný. Jedná jakoby okovů nebylo. Nejsou podstatné, protože on je svobodný. Uprostřed tohoto světa.
Apoštol prosí, aby jeho slovo bylo správné, aby nebylo ovlivněno diktátem strachu (z okovů) nebo diktátem pudu sebezáchovy, sobectvím, apod.

Do nového roku nám všem přeji, abychom se jako apoštol soustředili na to podstatné, nenechali se ovládnout strachem nebo předsudky, nebo vlastní pýchou.
Aby naše síla nerostla z toho, čeho se bojíme nebo z toho co se tak obecně říká, ale rostla z evangelia svobody, spravedlnosti, radosti, lásky – podle svědectví JK.

Modliba
Děkujeme Pane, že nás vybavuješ ke každodennímu zápasu víry uprostřed tohoto světa. Děkujeme za naději tvého evangelia, která nám dává sílu i optimismus v očekávání budoucnosti. Děkujeme, že jsme spolu a že společně smíme posilovat tvými slovy i v čase nadcházejícím.
Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat