První čtení
Římanům 8:39 ani výšiny
ani hlubiny, ani co jiného v celém tvorstvu nedokáže nás odloučit od lásky
Boží, která je v Kristu Ježíši, našem Pánu.
Druhé čtení
Genesis 1:10 Souš
nazval Bůh zemí a nahromaděné vody nazval moři. Viděl, že to je dobré.
11 Bůh také řekl:
"Zazelenej se země zelení: bylinami, které se rozmnožují semeny, a ovocným
stromovím rozmanitého druhu, které na zemi ponese plody se semeny!" A
stalo se tak.
12 Země vydala zeleň:
rozmanité druhy bylin, které se rozmnožují semeny, a rozmanité druhy stromoví,
které nese plody se semeny. Bůh viděl, že to je dobré.
13 Byl večer a bylo
jitro, den třetí.
14 I řekl Bůh:
"Buďte světla na nebeské klenbě, aby oddělovala den od noci! Budou na
znamení časů, dnů a let.
15 Ta světla ať jsou na
nebeské klenbě, aby svítila nad zemí." A stalo se tak.
16 Učinil tedy Bůh dvě
veliká světla: větší světlo, aby vládlo ve dne, a menší světlo, aby vládlo v
noci; učinil i hvězdy.
17 Bůh je umístil na
nebeskou klenbu, aby svítila nad zemí,
18 aby vládla ve dne a
v noci a oddělovala světlo od tmy. Viděl, že to je dobré.
19 Byl večer a bylo
jitro, den čtvrtý.
Kázání
Apoštol Pavel vyznává:
Římanům 8:39 ani
výšiny ani hlubiny, ani co jiného v celém tvorstvu nedokáže nás odloučit od
lásky Boží, která je v Kristu Ježíši, našem Pánu.
Co tím chce říci? Nic z toho
nemá nad vámi moc. Přesto mezi lidmi - ve většinové společnosti - panuje mnoho
věr, které vyznávají nějaký typ takové moci. Vždyť kolik lidí věří na tzv.
osud? Nebo to, že vše je dáno z nějaké neměnné podstaty, že je v základu světa
nějaký mechanismus nebo princip, který určuje co se stane? Pohyb hvězd má vliv
na naši psychiku a tak lze určit co se stane, jací budeme, jak budeme reagovat…
Řada lidí zase věří, že
života běh je dán časem. Vše je prý osudově určeno a nelze se z toho vymanit.
Tyto názory byly rozšířené i
v tehdejším světě, patří k přirozenosti člověka. K jeho pudům.
Úvod Bible čteme jako vyznání
a proto, abychom si s vděčností připomněli, že Bible se jednoznačně proti těmto
názorům staví. Bible je tak knihou netypickou v dějinách náboženství, protože
hlásá něco člověku nepřirozeného. Člověk je tvor přirozeně pověrčivý, přirozeně
náboženský. A tato přirozenost mu velí klanět se hvězdám, slunci, měsíci, času,
přírodě.
Bible říká: tohle všechno
jsou pověry. V to věří babylóňani. Egypťani. Římani. Řekové. Germáni. Všechno
na světě se může stát předmětem uctívání. Zákonitosti přírody, moře, živá
bylina, zvěř, vesmír až tajemství člověka - to vše může člověk uctívat a taky to
ve většině společností a po celé dějiny uctíval.
Monoteistická biblická víra
(a je potřeba připomenout, že nerozlučně k ní patří i islám) je revoluce v
dějinách lidstva. Poprvé se tu říká: tohle všechno jsou pověry. Jeden je Bůh,
jeden je stvořitel.
Ano, můžeme Bibli odmítnout.
Můžeme říci: Bible nám nemá narozdíl od egyptské knihy mrtvých nebo tibetské
knihy mrtvých nebo řecké mytologie atd. nabídnout žádné vzrušující spojnice
mezi duchovními světy. Není v ní návod na posmrtný život, nejsou v ní návody na
komunikaci s mystériem času a přírody.
Bible je proto pro řadu
současných lidí nezajímavá kniha, spíš snůška zmytologizovaných historek ze
života jednoho národa. Asi jako pověsti o praotci Čechovi.
Bible nám však - pokud si ji
necháme pustit pod kůži klade nepříjemnou otázku: je všechno to, co ze své
přirozenosti toužíš uctívat skutečně to pravé a podstatné co si úctu zaslouží?
Chceš tomu odevzdat svůj život? Je to základ tvého naplnění a odvozuješ od toho
své štěstí?
Bible říká, že zdrojem a
autoritou všeho s čím se na světě setkáváme je Bůh, který nebyl stvořen ale je
sám tvořící. A jsme navíc odpovědní tomuto stvořiteli, protože úvodní biblická
píseň o stvoření popisuje Boha stvořitele jako dobrého Otce. Tento aspekt jsme
připomněli předminule v kázání na první verš.
Naposled jsme byli svědky
tvoření neživého. Hospodin volá,
oslovuje, přikazuje, proto, aby dal společný cíl, společnou naději, společný
výhled. Po noci přichází den, to je základní naděje darovaná tomuto světu
dobrým Stvořitelem.
Vody, které si dřív vládly samy a byly
symbolem chaosu a obav najednou ustupují nebi. Nebe se nad nimi doslova
roztahuje jako Hospodinova sláva – rozuměj sláva jeho činů i darovaného
slova – tak to chápou proroci, např. Ezechiel.
Obloha se roztáhla jako stan
a dostala zvláštní úkol, má oddělovat věci lidské a věci boží.
Když totiž lidi začnou
stavět babylonské věže a dělat si nárok na nebeskou sféru, je z toho nářek
a neštěstí.
Vody jsou usměrněny, už
nemohou pohltit člověka. A hle, je tu najednou Boží slovo, které odděluje vody
od vod. Existuje najednou naděje, zlo už člověka nikdy zcela nemůže
pohltit.
Člověče, můžeš se
spolehnout na hlas Hospodinův, a zlo tě nepohltí. Temnota tě nepohltí. To je
evangelium písně o stvoření.
Hledejte Boží království a
jeho spravedlnost a váš dům vydrží přívaly vod, řekne později Ježíš.
A tu začne v pustině rašit
tráva. Proč raší? Protože ji oživilo slovo Hospodinovo. Autor písně o stvoření
chce říci: člověče můžeš důvěřovat Hospodinovu slovu, to dává rašit zelené
bylině jako naději. Tak jako přijde po
noci nový den a nová naděje, stejně tak se zazelená poušť, když začne znít
slovo Hospodinovo.
Hospodinovo slovo je jako
déšť.
Žalmy 1:1 Blaze
muži, který se neřídí radami svévolníků, který nestojí na cestě hříšných, který
nesedává s posměvači, 2 nýbrž si oblíbil Hospodinův zákon, nad jeho
zákonem rozjímá ve dne i v noci. 3 Je jako strom zasazený u tekoucí vody,
který dává své ovoce v pravý čas, jemuž listí neuvadá. Vše, co podnikne, se zdaří.
A řekl Bůh, aby vznikla
světla a byla užitečná k pravidelnému seskupování časových jednotek: dnů a let.
Jedno bylo větší, a významnější, drželo správu nade dnem a druhé menší a méně
významné. To menší drželo správu nad nocí. Bůh také dal na klenbu nebes hvězdy.
A Bůh viděl, že to bylo dobré.
Čtvrtý den tedy povolává
Hospodin veřejnou časomíru a osvětlení. Text záměrně ostře snižuje egyptská
nebo babylónská božstva, totiž Slunce a Měsíc. Dělá z nich lampičky.
Pozor světlo samo bylo už
před sluncem a měsícem. To slovo samo se na začátku stalo světlem. Doprostřed
temnot a mlh na začátku zablesklo slovo a tento paprsek Božího slova ukázal
cestu.
Dny bude dobré nějak třídit,
tak Bůh tvoří časomíru.
Izraelci tímhle vyznáním
provokovali svět kolem sebe. Ve státě, kde je měsíc nebo slunce státní
náboženství a řeknou vám, že se musíte těmto bohům klanět - podobně jako císaři
nebo faraonovi, který je také ztělesněním těchto božstev - a vy řeknete, že
jsou to lampičky - máte problém. A Izraelci skutečně problém vždy s tímto
vyznáním měli.
Když jednou řekne apoštol
Pavel: můj Pán je JK, tak bude mít problém.
Když řeknou křesťané: Otče
náš jenž jsi na nebesích... tak mají problém. Protože nahlas řeknou, že je pro
ně vyšší moc než lidští panovníci nebo státní útvary nebo hranice, nebo dokonce
vlastenectví a národy nebo cokoli, co si dělá nárok na přehnanou úctu.
Izraelci řekli: my nebudeme
měsíc ani slunce zajišťovat rituály a oběťmi. Nebudeme jim sloužit. Nebudeme
sloužit císaři. Je to píseň svobody, píseň těch, kteří už nechtějí otročit
státním ideologiím.
Jinými slovy: Bůh ústy
Biblické víry vzkazuje: nedoufejte v člověka. Žalmy 146:3 Nedoufejte v
knížata, v člověka, u něhož záchrany není.
Záchrana je mimo člověčí
systémy - byť důmyslně vystavěné. Záchrana - je jak později řekne Ježíš - v
hledání Božího království a jeho spravedlnosti. Záchrana je tedy v Bohu a Boží
spravedlnosti, nikoli člověku a člověčí spravedlnosti.
To má praktické dopady:
Slunce a Měsíc už nejsou nebezpečné, už se jim nemusí obětovat.
Nemusí se už obětovat ani
času. Čas je pro nás naopak příležitost čerpat sílu z Božího slova a učit se
rozpoznávat čas milosti nebo čas, kdy je potřeba oběti.
Žalmy 31:16 moje
budoucnost je ve tvých rukou." Vysvoboď mě z rukou nepřátel a těch, kdo
pronásledují mě.
Kral: Žalmy 31:16 V
rukou tvých jsou časové moji, vytrhni mne z ruky nepřátel mých a těch, kteříž
mne stihají.
Čas je tu od toho, abychom
využívali naše dny a roky k jejich naplňování podle Hospodinova slova.
Proto do našeho času patří
podle Bible také slavení různých svátků, zejm. šabatu, požehnaného Božího dne.
Nesedíme v čase jak ve vlaku,
který nás prostě unáší podle svého jízdního řádu - lhostejného k našim
potřebám, nouzím, vyhlídkám - ale žijeme s nadějí Božího slova - která svým
světlem prozařuje dny.
Jaký je závěr, jaké je dnešní
evangelium?
Dobrý Bůh je jediný, kterému
patří naše vděčnost.
Lid Izraele se nebojí zpívat
o Hospodinu stvořiteli uprostřed jinak orientované společnosti. Proti mínění
většiny v tehdejší babylónské říši. Neuctívali slunce a měsíc, ale jednoho Boha
stvořitele, dárce života.
Ta starodávné vyznání nás
dnes povzbuzuje v našich vlastních zápasech o autentickou věrnosti Kristu.
Nemusíme se bát osudu nebo
rozšířených názorů, ale můžeme se spolehnout na slovo, které slunce nebo měsíc
nebo hvězdy nebo dokonce čas - stvořilo.
Slovo Hospodinovo je to, co
dává našemu životu smysl. Osvětluje svým světlem naše dny.
Modlitba
Děkujeme Pane, že jsme si
směli s novou naléhavostí připomenout, že patříme tobě a že se na tebe smíme
spolehnout. Prosíme, ať svou sílu a naději čerpáme u tvého Syna a našeho Pána
JK. Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat