První čtení
Marek 2:14 A když šel dál,
viděl Leviho, syna Alfeova, jak sedí v celnici, a řekl mu: "Pojď za mnou."
On vstal a šel za ním.
15 Když byl u stolu v jeho
domě, stolovalo s Ježíšem a jeho učedníky mnoho celníků a jiných hříšníků; bylo
jich totiž mnoho mezi těmi, kteří ho následovali. 16 Když zákoníci z
farizejské strany viděli, že jí s hříšníky a celníky, říkali jeho učedníkům:
"Jak to, že jí s celníky a hříšníky?"
17 Ježíš to uslyšel a řekl
jim: "Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní. Nepřišel jsem pozvat
spravedlivé, ale hříšníky."
Druhé čtení
Jozue
7:1 Izraelci se při provádění klatby dopustili zpronevěry. Akán, syn
Karmího, syna Zabdího, syna Zerachova z pokolení Judova, vzal něco z věcí
propadlých klatbě. Proto vzplanul Hospodin proti Izraelcům hněvem.
2
Jozue vyslal muže z Jericha do Aje, který byl u Bét-ávenu, na východ od
Bét-elu, a řekl jim: "Jděte do té země na výzvědy!" Muži tedy šli na
výzvědy do Aje.
3
Když se vrátili k Jozuovi, hlásili mu: "Není třeba, aby táhl všechen
lid. Ať vytáhnou jen dva nebo tři tisíce mužů a přepadnou Aj. Nezatěžuj tím
všechen lid, vždyť jich je málo."
4
I vydalo se tam z lidu na tři tisíce mužů, ale museli před ajskými muži
utéci.
5
Ajští mužové z nich pobili asi třicet šest mužů. Pronásledovali je před
branou až k lomům a na stráni je pobíjeli. Lid ztratil odvahu, rozplynula se
jako voda.
6
Tu roztrhl Jozue své roucho, padl před Hospodinovou schránou tváří k
zemi, ležel tak až do večera spolu s izraelskými staršími a házeli si prach na
hlavu.
7
Jozue lkal: "Ach, Panovníku Hospodine, proč jsi vlastně převedl
tento lid přes Jordán? Chceš nás vydat do rukou Emorejců, aby nás zahubili? Kéž
bychom byli raději zůstali na druhé straně Jordánu!
8
Dovol prosím, Panovníku, co mám říci, když se Izrael dal na útěk před
svými nepřáteli?
9
Až to uslyší Kenaanci a ostatní obyvatelé země, obklíčí nás a vyhladí
naše jméno ze země. Co pak učiníš pro své veliké jméno?"
10
Hospodin řekl Jozuovi: "Vstaň! Co je s tebou, že jsi padl na tvář?
11
Izrael zhřešil. Přestoupili mou smlouvu, kterou jsem jim vydal. Vzali z
věcí propadlých klatbě, kradli, zatajili to a uložili mezi své věci.
12
Proto nemohou Izraelci před svými nepřáteli obstát a obracejí se před
svými nepřáteli na útěk, protože sami propadli klatbě. Nebudu už s vámi,
jestliže ze svého středu nevymýtíte to, co propadlo klatbě.
Kázání
Izrael dobyl Jericho. Dobyl jej
zvláštním způsobem, beze zbraní. Pokřikem, troubením, písní. Hospodin dal
Jericho Izrelcům jako dar.
Jericho mělo být zlikvidováno,
tak aby bylo navždy všem jasné, že jedinou možnou cestou je cesta podle
Hospodinova zákona. Cesta obyvatel Jericha a systému vlády panujícím
v Jerichu vede do záhuby, do smrti.
Lidé, kteří tento příběh později
poslouchali v zajetí měli slyšet, že zaslíbená země patří Hospodinu. Měli
slyšet, že ten, kdo se znečistí, kdo přestane Hospodina poslouchat, v ní
nemá co dělat. Tak si možná vysvětlovali i důvod, proč je zaslíbená země
odvrhla, proč Bůh dopustil jejich deportaci do Babylónské říše. Vždyť oni sami
selhali. Pána Boha neposlouchali.
Hledali odpověď na to, proč se
tak stalo.
Hradby padají a zlo je přemoženo,
aby na tom místě (v zaslíbené zemi) mohl začít lid Izraele realizovat způsob
života, ke kterému zve Hospodinovo slovo.
Tedy směřovat k šabatu, k
odpuštění dluhů, k propouštění otroků jednou za 7 let, kdy se bude slavit
šabatový rok. Rok padesátý, jmenuje se Jóbel. Tak se i jmenuje beraní roh, na
nějž lidé před zdmi Jericha troubí. V tomto padesátém roce se nebude smět v Izraeli
sít, nebude se smět žnout – stejně jako v prvním roce stráveném v zemi
zaslíbené. Toho roku se i země, která musela být prodána kvůli chudobě, vrací
původním obyvatelům. Vyrovnají se majetkové rozdíly, protože celá země patří
Bohu. Proto zdi padají jen zvukem písně. Písně o spravedlnosti a svobodě. Písně
o rovnosti a solidaritě.
A přitom všem lidé mají slyšet:
celá země patří Bohu. Bůh ji člověku dává jako dar a touží, aby člověk dával
prostor milosrdenství a spravedlnosti. Hospodinova je země a my jsme tu jen
hosté.
Když lidé tuto cestu odmítnou,
stane se jim neštěstí.
Bible je k svému lidu
skeptická. Ukazuje, jak snadno lidé od víry odpadnou a jaké důsledky to
přinese. Zmar a zkázu.
Linden:
„Stříbro a zlato, které najdete,“ přikázal Jozue, „i všechno z mědi a
železa bude svaté pro Hospodina, bude patřit chrá-
mu.“
A přece se našel jeden syn Izraele, který neodolal pokušení. Ukořistil něco
ze zlata a stříbra z Jericha a ukryl ve svém stanu.
Jmenoval se Ákan, syn Karmího, syna Zabdího, syna Zerachova. Už po tři
generace je zakořeněn v Božím lidu, a přece jsou pro něj pozemské poklady
pokušením. I tohle zlo se musí vyhladit od kořene. Jako nádor, který se musí
odříznout dřív, než nakazí celý lid. Ákan, syn Karmího, syna Zabdího, syna Zerachova
byl ukamenován a spálen. I se svou rodinou. Je synem Izraele, ale nepatří k
Božímu lidu. Naproti tomu Ráchab je jako dcera Izraele přijata do společenství.
Tehdy Jozue složil přísahu: „Buď proklet před Hospodinovou tváří každý, kdo
povstane, aby znovu zbudoval Jericho. Položí-li jeho základy, ztratí svého
prvorozeného. Obnoví-li veřeje jeho hradeb, bude za to pykat jeho nejmenší
syn.“ Nejstarší město Kenaánu. Symbol celé kenaánské kultury. Podle Jozua nemá
žádnou budoucnost. Běda tomu, kdo by chtěl Jericho obnovit. Jen trosky ať tu
zůstanou jako vzpomínka na mrtvé a věčné napomenutí živým.“
V centru příběhu je Akán,
který byl popraven za to, že si nechal něco z kořisti.
Akán nebyl potrestán jenom za to,
že kradl, nebo že si vzal něco z věcí obyvatel Jericha, které patřily Bohu
Izraele. On si vzal šineárský, totiž babylónský plášť. V poznámce
k ekumenickému překladu čteme, že tento plášť spolu se zlatým jazykem
náležel k výbavě pohanských věštců. Byly to symbolické předměty. Achan
VZAL to, ukradl z toho, co patřilo Bohu - a tak zároveň ukryl UPROSTřED lidu
Božího zdroj nákazy.
Odpadnutí od Hospodina se podobá
nákaze, která se pak šíří jako malomocenství.
Neselhal jen Akán, selhali i
ostatní, když se s pocitem, že jsou nepřemožitelní vydali proti městu Aj. Rychle
zapomněli, že to Hospodin jim Jericho vydal. Přemohla je pýcha, začali bojovat
jen kvůli moci.
Někteří padnou, ostatní bojovníci
potupně utíkají. A lidé ústy Jozua naříkají, naříkají jako když byli na poušti.
- zanevřels na nás Bože? Opustils
nás? Proč jsi nás sem přivedl ? Teď se proti nám Kananejsi spojí a vyhladí nás
- kéž bychom sem vůbec nechodili....
- kéž bychom sem vůbec nechodili....
Morální rozklad se rozšíří celou
společností velmi rychle.
Když začne ve společnosti rozšíří
lež nebo pomluvy, jejich moc roste. Když lidi začnou krást, krade jich čím dál
víc. Postupně se z takového jednání stane norma. Tuto normu může rozšířit
pár jedinců. Před 40ti lety rozšířili zvědové strach, který paralyzoval celou
společnost.
Akán, syn Karmího, syn Zabdího,
syn Zeracha z pokolení Judova, odpadl od Hospodina.
Nečistota, pomluvy, zlé jednání,
upínání se k modlám těch, kteří zotročovali druhé – to všechno jsou věci,
které vedou ke smrti a dopadají i na vlastní bratry a sestry. To chce ten SZ
příběh sdělit.
Izrael hledal odpověď na to, proč
se jim stalo neštěstí, proč byli deportováni do Babylona. Z toho dnešního
příběhu zaslechli odpověď: ve chvíli, kdy selžete, vina vašeho jednání dopadne
na vaše bratry a sestry i na zvířata a v zaslíbené zemi neobstojíte.
Teprve až dojde k popravě
Akána – tedy likvidaci idejí spojených s Jerichem, zvítězí Izraelci nad Ajem.
Nejpodstatnější na příběhu je ovšem samotný závěr.
Jozue 8:30 Tehdy zbudoval Jozue oltář Hospodinu, Bohu
Izraele, na hoře Ébalu, 31 jak Izraelcům přikázal Mojžíš, služebník
Hospodinův, tak jak je napsáno v Knize Mojžíšova zákona: oltář z neotesaných
kamenů, neopracovaných železem. Na něm přinesli Hospodinu oběti zápalné a
obětovali oběti pokojné. 32 Tam napsal v přítomnosti Izraelců na kamenech
opis Mojžíšova zákona. 34 Potom předčítal všechna slova Zákona, požehnání
i zlořečení, přesně jak to je zapsáno v Knize Zákona. 35 Nebylo jediného
slova přikázaného Mojžíšem, které by Jozue nepřečetl před celým shromážděním
Izraele, včetně žen a dětí i těch, kdo žili mezi nimi jako hosté.
Jediné, co lidi zachrání, je
znalost Hospodinova zákona a ochota ho následovat. Není náhodou, že tuto
nutnost znalosti zákona spojili křesťané se zmrtvýchvstalým Kristem.
Lukáš 24:32 Řekli si spolu:
"Což nám srdce nehořelo, když s námi
na cestě mluvil a otvíral nám Písma?"
Pohanští vládcové a zastánci
(Akána) jejich ideologie jsou pobiti proto, aby se otevřel prostor pro slovo
Hospodinovo.
Hřích - tedy nevěra, pýcha, lež,
hrabivost, nespravedlnost - jsou jako infekce. Proto nemá mít Izrael nic
společného s těmi, kteří tu žili předtím - aby se nenakazil infekcí z Jericha
- aby do té krásné nové země nezavlekli nic ze starých Bohu - a tedy i lidem- nepřátelských pořádků a způsobů.
- aby do té krásné nové země nezavlekli nic ze starých Bohu - a tedy i lidem- nepřátelských pořádků a způsobů.
Jaké je evangelium dnešního
příběhu?
Jozue v situaci zmaru uslyší
od Hospodina, že i když jsou možná už všichni nakaženi nákazou ztráty důvěry,
neodvrátí se od nich, ale pomůže jim. Označí nákazu a pak ji budou moci odstranit.
Akán je rituálně zabit
s celou rodinou i se zvířaty. Nákazu je třeba vyříznout. Do země zaslíbené je třeba vejít bez
poskvrny. Zaslíbená země je jako ráj, nemůže tam být něco nečistého.
Nesmí tam být pokrytectví, lež, touha
po moci, sebeprosazení na úkor druhých, a jinými slovy: nesmí tam panovat staré
jerišské pořádky, které ztělesnil kouzelnický plášť a zlatý jazyk.
Ten příběh chce sdělit: hřích je
nemoc, která vede ke smrti. Vede ke ztrátě zaslíbené země, tedy BK. Bůh však
pomáhá i těm, kteří zbloudili.
xxxxxxxxxxxxx
Tady bychom mohli skončit.
Izraelci byli zachráněni, strastiplná i požehnaná cesta k naplnění Božího
slova mohla pokračovat.
Příběh o popravě Akána je nebezpečný
příběh, patří k pasážím Bible, které jsou více zneužitelné než jiné. Míra zneužitelnosti
je velmi toxická.
Věřím, že právě proto Ježíš jasně
svým životem ukázal, že nebudeme-li tyto příběhy vykládat jako podobenství o
nebezpečí života bez Boha, začneme-li si myslet, že jsme praví vykonavatelé
Božích záměrů a ve jménu víry popravovat druhé, staneme se utlačovateli a
šiřiteli násilí a otroctví.
Ztělesnili bychom vlastně přesně
to, proti čemu bojovali Izraelci v Jerichu. Vždyť sám Ježíš byl popraven
těmi, kteří hlásali víru v Hospodina. Byl popraven potomky těch, kteří
měli ve svaté zemi prosazovat solidaritu a milosrdenství podle Mojžíšova
zákona.
Nejvyšší představitelé Izraele došli
k přesvědčení, že je nakaženého člověka je potřeba odstranit ze
společnosti Izraele jako nádor. Ježíš byl pro ně tím nakaženým člověkem. Možná
i někteří z těch, kteří poslali Ježíše na kříž tak konali v pevné
víře, že zachraňují svůj národ jako jej kdysi zachránil Jozue.
My však věříme, že nový Jozue – Ježíš
vystupuje stejně jako Jozue razantně a odvážně proti jednání, které vede ke
zlu. I on stejně jako Jozue ví, že je potřeba zlo odstranit ze společnosti.
Křesťané mají už navždy vědět, že
víru nebo cestu nápravy nelze vynucovat: i nakažený člověk stojí za léčbu.
(Prof. Jan Sokol (filosof, bývalý
ministr školství) nedávno napsal:
Zákoník císaře Justiniána ze 6. století hned na začátku říká tu revoluční
větu, že „všichni lidé se rodí jako svobodní“, která se obvykle připisuje až
Rousseauovi. Tenhle druhý axiom evropské kultury se sice prosazoval hodně
pomalu, přes tisíc let, ale určitý respekt k člověku se ani těm nejsurovějším
režimům v Evropě nikdy nepodařilo udusit.)
16 Když zákoníci z
farizejské strany viděli, že jí s hříšníky a celníky, říkali jeho učedníkům:
"Jak to, že jí s celníky a hříšníky?"17 Ježíš to uslyšel a řekl
jim: "Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní. Nepřišel jsem pozvat
spravedlivé, ale hříšníky."
Modlitba
Děkujeme Pane, že nám dáváš skrze
JK moc uzdravovat a očišťovat. Děkujeme, že smíme rozpoznávat, co je
v našich životech čisté – tedy nosné a co je nečisté, tedy to, co ničí a
vede ke zlu. Prosíme o odvahu a rozhodnost, abychom se nebáli
Hard Rock Hotel & Casino Tampa - Dr.MCD
OdpovědětVymazatHard 안성 출장샵 Rock Hotel & Casino 전라북도 출장샵 Tampa · Contact · Location. 3178 Sturgeon 의정부 출장마사지 St, Tampa, 김천 출장안마 FL 33314 · (813) 동해 출장마사지 561-6700.