První čtení
Matouš
7:24 A tak každý, kdo slyší tato má slova a plní je, bude
podoben rozvážnému muži, který postavil svůj dům na skále.
25
Tu spadl příval, přihnaly se vody, zvedla se vichřice, a
vrhly se na ten dům; ale nespadl, neboť měl základy na skále.
26
Ale každý, kdo slyší tato má slova a neplní je, bude
podoben muži bláznivému, který postavil svůj dům na písku.
27
A spadl příval, přihnaly se vody, zvedla se vichřice, a
obořily se na ten dům; a padl, a jeho pád byl veliký."
Druhé
čtení
Gn
4, 1-15
Kázání
Proč
jsou někteří lidé zdraví jako řípy, proč se někomu stane
něco zlého? Proč má každý jinou startovní pozici?
Ledasco
se může vysvětlit tím, že někdo konkrétní nese za něco
zodpovědnost.
Existuje
řada situací, které nemají snadné vysvětlení. Někdo z nás by
si mohl říct: proč neumím zpívat jako Elvis Presley?
Proč
je na světě nerovnost a nespravedlnost?
Jednou
z odpovědí by mohl být verš z knihy Exodus: Smiluji se však,
nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji.
Člověk
sice může bádat nad tím, proč se narodil zrovna tak a tak s
takovým a takovým startovním pozicí, ale nikam nedojde.
Někdy
prostě přijdou vichřice.
Podstatné
je, jak budu na tyto vichřice reagovat.
V
Bibli je zachováno poznání, že je řada věcí, které jakoby
jdou proti našemu pojetí spravedlnosti nebo proti naší touze po
rovnosti. I kdybychom měli všichni stejně peněz, někdo má
prostě lepší paměť, někdo lepší hlas, někdo je silnější,
jiný má štěstí ve hře a někdo neštěstí v lásce. Partner ho
třeba bije.
Na
světě je nerovnost, nejsme na tom všichni stejně.
A
tak – pokud jsme k sobě upřímní – plně chápeme Kaina.
Naštval se, protože Bůh z neznámých příčin na jeho oběť
nevzhlédl.
Kain
měl z pochopitelných důvodů pocit uražené ješitnosti,
nespravedlnosti, křivdy. Jsme plni různých křivd, které vznikají
z příčin, do nichž nedohlédneme. Možná je tato základní
nespravedlnost na světě proto, že kdysi člověk vyhlásil
nedůvěru vůči svému Stvořiteli. Je to ovšem zahaleno
tajemstvím. K někomu je jakoby život přívětivější, k jinému
ne.
To
vyjadřuje vyznání Izraele z knihy Exodus:
Smiluji
se však, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji.
Bůh
je svrchovaný, není to automat na plnění lidských přání a
představ.
Lžou
ti, kteří tvrdí, že víra nám přinese do života úspěch.
Příběh
o Kainovi a Abelovi je jakási psychoanalýza lidského hněvu.
V
příběhu je ovšem zakomponována odpověď na to, jakým způsobem
je Bůh dobrotivý a jaké povahy je jeho milosrdenství a
spravedlnost.
Příběh
ale neřeší otázku po nerovnosti lidí. Nakonec Bohu se máme učit
děkovat za vše co nás potkává. Tedy nejen za nějaké výhody.
V
příběhu o Kainovi a Abelovi nechybí ironie. Rodiče Kaina byli
vyhnáni z Edenu a od svých dětí mnoho čekali. Jejich děti
zlepší úděl. Tuto naději známe. Objevuje se ve vzorci např: my
jsme nemohli studovat, naše děti budou, dáme jim vše co máme a
naše děti naplní naše očekávání.
Nestal
jsem se uznávaným klavíristou, ale moje dítě to dokáže.
Nevydělal jsem dost peněz, ale moje dítě to dokáže. Bude mít
lepší život.
Kain
je vysněný syn. Ten to někam dotáhne. Abel nic moc, je to takový
věchýtek, ale Kain je silný.
Ve
jméně Kain zní: naděje rodu. Získala jsem muže s Hospodinem!
(dosl znamená jméno Získaný) Volá Eva a je přesvědčena, že
na Kainovi se naplní všechny její naděje. Rodiče se nesoustředí
na Pána Boha, ale na svého syna.
Abel
byl druhý, od něj nikdo nic nečekal, jeho jméno znamená něco
jako Pára, zbytečnost. Někdo, kdo nic nedokáže.
Od
schopného syna očekáváme, že založí rodinu, postaví dům,
vydělá peníze, bude se mít dobře. Tímhle směrem šel Kain. A
byl úspěšný.
Naopak
Abel se potloukal s ovcemi z místa na místo, dům nevybudoval.
Kain
byl místo toho dříč, věnoval se zemědělství, tvrdě pracoval,
dobýval úrodu ze země.
Když
pak šli oba bratři poděkovat Bohu, dali mu prvotiny, Kain klasy,
Abel beránka, ukázalo se, že Bůh přijal děkování Abelovo, ale
Kainovo ne. Podrobnosti neznáme, příběh nám nedovolí spekulovat
co se přesně stalo.
Dozvíme
se ale, co následovalo. Kain zrudnul vztekem a závistí.
Lidsky
to bylo pochopitelné, stala se mu z jeho pohledu křivda. Nenapadlo
ho asi, že by nedostal požehnání, je přece úspěšnější a
lepší, víra přeci musí být přímo úměrná úspěchu a pokud
to tak není, tak nač potom věřit v Boha.
Ten
druhořadý Abel, člověk druhé kategorie to má u Boha lepší než
já? Já, který jsem naděje rodu, který dřu od nevidim do
nevidim, co je to za spravedlnost, že Bůh dal přednost Abelovi?
Jak
je možné, že jsem na tom hůř? Jak je možné, že ten druhý je
šťastnější? Vždyť si to nezaslouží!
Jak
je možné, že můj mladší sourozenec je šikovnější než já?
Kain zesinal, upřeně se díval dolů k zemi, nikoli k Bohu, nechtěl
vidět svého bratra, nechtěl vidět Boha, kterému ještě před
chvílí děkoval.
I
to se může někdy stát a děje se to.
Chápeme
ho, i my jsme schopni v jedné větě Bohu děkovat a pak nadávat na
celý svět. Píše o tom Jakub, bratr Páně:
Jakubův
3:9 Jedněmi ústy chválíme Pána a Otce, jimi
však také proklínáme lidi, kteří byli stvořeni k Boží
podobě.
10
Z týchž úst vychází žehnání i proklínání. Tak tomu
být nemá, bratří moji.
Bohu
se dobře děkuje, když se nám vše daří. Když však přijde
strádání, tak se spíš ptáme, proč zrovna já? Proč děkovat,
když se mi to nevyplatí? Proč věřit, když se mi to nevyplatí?
V
tomto smyslu se víra skutečně nevyplatí. Jak věřící tak
nevěřící má stejný dům a na ten dům přicházejí stejné
vichřice, věřící na tom není líp, vichřice se mu zázračně
nevyhne.
Proč
se dějí vichřice, neumíme odpovědět. Ani jako věřící.
Věřící
má ale jednu výhodu, může se opírat o Boží slovo. Jako o
skálu.
Boží
slovo zazní i v tomto příběhu a vnese do něj opravdovou naději.
Bůh
se ozval a řekl Kainovi: co vyřešíš tím, že budeš nenávidět
svého bratra? Kam to povede? Vytvoříš tak lepší svět? Nenech
se Kaine ovládnout svou nenávistí.
Bůh
také řekl, že je připraven přijmout Kaina, že čeká na jeho
dobré skutky, Bůh nechce, aby člověk nenáviděl člověka.
Jinými
slovy Bůh říká : Kaine, člověče, nejsi podřízen svým emocím
a vášním, nejsi produktem špatné výchovy, jsi mé stvoření a
máš na to, abys udržel na uzdě svůj vztek.
Můžeme
říci, že Bůh dokonce Kaina prosí, aby nenechal nad sebou
zvítězit pokušení. Slovo je křehké, Boží zákon je křehký a
je plně v rukou člověka.
Bůh
není všemohoucí, ale čeká jak se člověk rozhodne a nikdo neví
jak to dopadne.
Bible
nezastírá, že ve chvíli kdy člověka opanuje nenávist, vztek –
pak je snadné podlehnout hříchu (ze zkoušky, z vichřice – se
stane pokušení), který číhá jako dravec na svou kořist.
Kain
neřekl tak ani tak. Podobně jako my, když slyšíme z bible
Ježíšovo slovo: milujte své nepřátele. Většinou děláme, že
to Ježíš neřekl.
Hledíme
do země.
Zapomínáme
děkovat, necháváme se unést strachem a hněvem.
Nebo
vzpomínáme na křivdy.
A
tak Kain šel a Abela zabil. Nedalo mu to práci, Abel byl jako pára,
byl neduživý, stačila jedna rána. Rychlé řešení. Problém
Abel vyřešen, takhle se vyřešil Židovský problém, takhle by se
mohl vyřešit islámský problém. Je pokoj. Nikomu chybět nebude.
Svět potřebuje silné a pracovité lidi, kteří to myslí dobře a
upřímně.
Jenže
Bible nám připomíná, že právě ti, kteří nám nejsou po chuti
– někomu chybět budou.
Kde
jsi Adame? Kde jsi Kaine? Kde je Abel, brartr tvůj? Zní z bible od
Boha jako vzkaz lidstvu...
Kde
jsou všichni ti popravení Židé? Kde jsou Arméni? Kde jsou
indiáni? Kde jsou oběti totalitních režimů a válek?
Co
je nám po nich... je běžná lidská odpověď. Nač se šťárat v
minulosti, život jde dál, člověk je k Božímu volání hluchý.
Bůh
odpoví: cos to učinil?!
Vy
lidé si velmi rychle zvyknete na úsloví: když se kácí les,
létají třísky, ale já si na to nezvyknu. Já Bůh Stvořitel
slyším pláč obětí vaší nenávisti a vzteku. Jejich prolitá
krev křičí o pomoc z té země, kterou Kain tak skvěle obdělává.
Tato
země se stane Kainovi prokletím, už nenalezne klid, nebude se
radovat z úrody, ale bude štvancem. Cizinec na útěku – je jak
známo cizinec migrant – je v nejhorší možné právní pozici,
je na tom hůř než vdova nebo sirotek.
Kainovi
až teď došlo co udělal. Vyznal, že jeho vina je taková, že ji
nikdo nemůže odpustit. Kain má svou představu spravedlnosti. Smrt
za smrt. Nic jiného se Kainovi v hlavě nevylíhne.
Tak
to přece v tomto světě chodí. Každý může vraha právem zabít.
Žádná
naděje.
Jenže
Bůh je překvapující a vyhlašuje naprosto šokující verdikt. I
vrah patří Bohu.
I
vrah patří Bohu.
To
je evangelium.
A
tak Hospodin dává naději i tam, kde žádná není.
Ne
škodolibý Bůh, ale Bůh, který dává naději i tam, kde člověk
žádnou nevidí. Bůh, který je Bohem nového počátku, vzkříšení.
I
tenhle vrah Kain je můj a nikdo na něj nesmí vztáhnout ruku.
Řekneme
si: co je to za spravedlnost?
Vrah
se musel jenom přestěhovat jinam, nic se mu nestalo. Kain si bude
žít dál jakoby nic. Začne si dokonce později stavět město, na
světě není žádná spravedlnost...
Boží
milosrdenství přesahuje lidskou spravedlnost, to nám vzkazuje
příběh o Kainu a Abelovi. Bůh nevolí smrt, smrt volí spíš
člověk. Bůh učí člověka volit odpuštění a milost.
Je
to zvláštní zpráva pro člověka, pro lidstvo, tedy i pro nás.
Ačkoli jsme se jako lidstvo dopustili mnoha a mnoha vražd a jsme
tím poznamenáni i my tady v kostele, podle Bible máme všichni
podíl na Kainovství – a to i když jsme třeba konkrétně my
sami nikoho nezabili – neseme úděl vin celého lidstva společně
– jsme děti jednoho Stvořitele.
Přesto:
jsme také - podle Bible - poznamenáni znamením Boží ochrany.
Pro
nás křesťany se znamení Boží ochrany pojí s prolitou krví
beránkovou na dřevě kříže.
Ježíš
vzal na sebe smrt, zemřel jako Abel (za druhé – i za všechny
Kainy, odpustil těm, kteří ho přivedli až na kříž) a my díky
jeho oběti smíme tady na zemi zvěstovat jeho oběť vydanou z
lásky k nám. Ježíš jako pravý Syn člověka dal přednost lásce
před nenávistí a tak umožnil cestu, která nás ostatní vede do
věčnosti.
Modlitba
Děkujeme
Pane za tvé milosrdenství, které překonává každou lidskou
špatnost a zastavuje kolo zla a pomsty.
Prosíme,
abychom ve Jménu JK žili podle tvého Slova.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat