První čtení
Izajáš 58:6 Zdalipak půst, který já si přeji, není toto:
Rozevřít okovy svévole, rozvázat jha, dát ujařmeným volnost, každé jho rozbít?
Druhé čtení
Matouš 6:1 Varujte se konat skutky spravedlnosti
před lidmi, jim na odiv; jinak nemáte odměnu u svého Otce v nebesích.
2 Když prokazuješ dobrodiní, nechtěj budit
pozornost, jako činí pokrytci v synagógách a na ulicích, aby došli slávy u
lidí; amen pravím vám, už mají svou odměnu.
3 Když ty prokazuješ dobrodiní, ať neví tvá levice,
co činí pravice,
4 aby tvé dobrodiní zůstalo skryto, a tvůj Otec,
který vidí, co je skryto, ti odplatí.
Matouš 6:24 Nikdo nemůže sloužit dvěma pánům. Neboť
jednoho bude nenávidět a druhého milovat, k jednomu se přidá a druhým potom
pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i majetku.
25 Proto vám pravím: Nemějte starost o svůj život,
co budete jíst, ani o tělo, co budete mít na sebe. Což není život víc než pokrm
a tělo víc než oděv?
26 Pohleďte na nebeské ptactvo: neseje, nežne,
nesklízí do stodol, a přece je váš nebeský Otec živí. Což vy nejste o mnoho
cennější?
27 Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit svůj
život, bude-li se znepokojovat?
28 A o oděv proč si děláte starosti? Podívejte se
na polní lilie, jak rostou: nepracují, nepředou -
29 a pravím vám, že ani Šalomoun v celé své nádheře
nebyl tak oděn, jako jedna z nich.
30 Jestliže tedy Bůh tak obléká polní trávu, která
tu dnes je a zítra bude hozena do pece, neobleče tím spíše vás, malověrní?
31 Nemějte starost a neříkejte: co budeme jíst? Co
budeme pít? Co si budeme oblékat?
32 Po tom všem se shánějí pohané. Váš nebeský Otec
přece ví, že to všechno potřebujete.
33 Hledejte především jeho království a
spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno.
34 Nedělejte si tedy starosti o zítřek; zítřek bude
mít své starosti. Každý den má dost na svém trápení.
Kázání
Ten,
kdo věří v Hospodina není ve stresu, není ve strachu, neslouží majetku - naopak
je v naději a radosti. BK a jeho spravedlnost je v centru jeho směřování.
Všechno ostatní je podružné a nelze od toho odvodit smutek nebo neštěstí.
Není
náhodou, že tato vize je vyřčena na hoře, vždyť z hory přinesl Mojžíš zákon.
Izrael
vedl celé své dějiny zápas o to, zda se dá tento zákon dodržovat.
Když
slyšíme Ježíšova slova z kázání na hoře - vnímáme je jako nesplnitelné.
Je to
možná sen, jak by to mělo nebo mohlo být. Naše každodenost je často šedá, plná
obav, plná stresu.
Skoro
ten oddíl, který jsme slyšeli, vypadá jako výsměch nebo protimluv. Jak nemá mít
člověk starosti, když má usilovat o spravedlnost BK? Vždyť sám Ježíš právě za
tuto cestu zaplatil životem.
Nebyl
Ježíš příliš mladý a naivní, když to řekl? Já sám jsem již o nějakých 11 let
starší. Mám víc strachů, víc starostí, víc nemocí... a čím jsem starší, tím
podivněji mi ta Ježíšova znějí.
Utrápenost
nebo naštvanost nebo obojí je dnes téměř normou. Je obrazem současného světa
založeného optimálním vymačkání lidských zdrojů.
Strach
a skleslost člověka má ovšem velmi hluboké kořeny. Dere se z vědomí smrti.
Ježíš
míří svým kázáním právě sem, do centra lidské bytosti.
Od
čeho odvozujeme naši víru? Od strachu z trestajíciho Boha (který je obrazem
světa vezdejšího), nebo od radosti ze stvoření světa milujícím a láskyplným
Bohem? Ježíš připomíná SZ víru - vyznání, že vše kolem nás i my sami jsme
zázrak. Nemuseli bychom být. Už to že jsme na světě je podle Bible evangelium.
Každá kytka nám tento zázrak může připomenout.
Stvoření
samo o sobě je dobré, láskyplné.
Jinými
slovy - Ježíš říká: nebeský Otec tě stvořil (stejně jako každého člověka na
světě), chtěl tě, rád tě vidí a ty k němu můžeš přijít takový, jaký jsi, ať už
veselý nebo bezradný, vděčný nebo nazlobený.
Můžeš
prostě přijít, kdykoli se ti zachce – copak dítě není doma vždycky vítané? A
nebeský Otec už ví o všem, co potřebuješ, ještě než cokoli řekneš.
Psa
55:22 Na Hospodina slož svoji starost, postará se o tebe a nedopustí, aby se
kdy spravedlivý zhroutil.
Jinými
slovy: Ježíš nám vzkazuje: sloužit Bohu je jako jít na slavnost.
Pokud
bychom všichni jak jsme tady - měli tuto radost v srdci, naše společenství by
tuto radost vyzařovalo.
Jsem
hluboce přesvědčen, že právě tato radostná atmosféra je nejlepší misíí, radost
v srdci je to, co přitahuje ostatní. Lidé jsou smutní, depresivní, nemocní a
touží po uzdravení. A Ježíš přece říká, že náš úkol je být prodlouženou rukou
Jeho mise v tomto světě.
Selháváme
však. Radostné a láskyplné společenství zní možná krásný sen.
Přesto
Ježíš provokativně připomíná, že radost, důvěra a z toho vyplývající svoboda
jsou poznávací znaky víry, která nalezla svůj zdroj v Bohu.
Proti
takovému pojetí stojí služba pěnezům, obav z budoucnosti, atmosféra tísně.
Nakonec
i dobré činy lze prezentovat s pachutí. Proto se máme vyvarovat jednat
spravedlivě na odiv. Podobně je to s konáním dobrodiní nebo s modlitbou nebo s
postem.
Všechno
to, co Ježíš říká je uvozeno závěrem.
Hledejte především jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní
vám bude přidáno.
Hledání
spravedlnosti je konkrétní čin. Je to vzkaz, poselství, je to aktivita víry.
Kdo říká, že věří v Boha a přitom nehledá spravedlnost, ten žije ve zmatku.
Víra není soukromá záležitost. Věřit neznamená být nezávislý na tomto „zlém
světě“, věřit znamená jít do ulic a konat milosrdenství, hledat spravedlnost.
A
přivozovat si tedy trápení a starosti. Kdybych zůstal se svou vírou doma, tak
by nehrozilo, že bych něco zkazil. Kdybych odmítl pomoc nepohodlnému
potřebnému, nenaštval by se na mě soused.
Prokazování
dobrodiní je druhem hledání spravedlnosti.
Hledat
spravedlnost a konat milosrdenství bývá v tomto světě nevděčné, člověk téměř s
jistotou proti sobě někoho poštve. Někoho si znepřátelí.
Neoddávej
se samolibosti, neprohlížej si své štědré dlaně. Nenech se zničit starostmi o
to co budeš jíst nebo si oblékat.
Nech
své dobré dary, ať ti z ruky utečou. Raduj se z toho, že ti bylo dáno a že ty
můžeš taky dávat.
Tvá
zbožnost i tvé dávání ať zůstane lidem skryto.
Věříme
přece, že Bůh vidí to co činíme. A to stačí.
V
dnešní době, která je přímo posedlá prezentací a sebeprezentací, a z toho
vyplývajícího stresu, jestli jsme pro reklamu učinili dost, zní Ježíšova
slova buřičsky. Neoznámit světu, že jsme
udělali něco dobrého chce odvahu.
V
centru života víry stojí milosrdenství, které je propojeno s konáním dobra a
spravedlnosti uprostřed tohoto světa.
Bez
tohoto propojení se posty i modlitby stávají hrou či divadlem pro okolí.
Nakonec - předvádět se můžeme všelijak.
Mt
10,8 zadarmo jste dostali, zadarmo dejte.
Psa
55:22 Na Hospodina slož svoji starost, postará se o tebe a nedopustí, aby se
kdy spravedlivý zhroutil.
Nemějte
starost o svůj život, (…) Což není váš život víc než pokrm a tvé tělo víc než
oděv? (…) Kdo z vás může o jedinou píď prodloužit svůj život, bude-li se
znepokojovat? (...)
Vždyť
to ale vypadá jako nesmysl, když si představíme, co mohlo Ježíšovi samotnému
táhnout hlavou.
Dostane
se mé slovo ke všem lidem?
Stihnu
jít do Jeruzaléma a promluvit, než mi to někdo znemožní?
Bojím
se.
Jana
Křitele uvěznili a asi ho popraví.
Co
když se mnou nepůjdou učedníci?
Mám
strach, co když mne zabijí?
Nico
ter Linden říká, že Ježíš měl mnoho starostí – ale starosti neměly jeho. Strach
ustoupil důvěře v milujícího Boha. Ten zápas je zaznamenaný v Ježíšově modlitbě
v Getsemane.
Když
Ježíšovi hrozilo, že se ho zmocní strach, stáhl se do ústraní. Tam hledal a
nalézal útěchu – u ptáků nebeských a polních lilií.
Rostliny
nepracují a přece krásně rostou. Ani naše vlastní děti nedělají pro svůj růst
nic. Jejich růst ani náš růst, naše zrání není v naší moci. Nemůžeme ho
kontrolovat, i když bychom si to třeba přáli. Základní dary života, na nichž
stojí naše víra - nelze nijak lidským mozkem ani rukama uchopit. Jsou tak nějak
pod Boží ochranou. Mimo naši kontrolu.
Ježíš
ví, že každý den má svá trápení, své starosti. Měl jich sám nad hlavu. Ví to
víc než kdo jiný, protože za své postoje ručil svým životem.
Přesto
se nenechal ochromit. Starosti přenechte Bohu.
Člověče,
už nemusíš křečovitě lpět na všem, co se ti namane; nemusíš svůj život trávit
hltáním, kvaltováním a strachováním, že se už už blíží zavírací hodina.
Do
středu svého života postav víru v království Boží a jeho spravedlnost. To je
ten poklad, který máš hledat dřív než cokoli jiného.
Jen
tato cesta se vyplácí.
Ježíšovo
hledání BK – tedy oddanost milosrdenství, spravedlnosti, pravdě, důvěře a
svobodě – jsou pilíře – na nichž smí stát identita mnohých.
Jsou
to pilíře, které vedou k životu naplněnému, kdy se člověk nehrbí před mocí
peněz, před samospasitelnou ekonomikou – nebo před mocí jako takovou. Jsou to
pilíře, které zbavují strachu.
Hledejte
BK a jeho spravedlnost.
Všechny
ostatní starosti tím dostanou novou podobu. Rozměr jisté lehkosti. Starostem už
nebudeme otročit. Místo toho si můžeme připomenout, že někomu patříme, že jsme
milováni, a že ten, kdo nás miluje – je nám na blízku.
Pak
budeme mít třeba také čas rozjímat nad
krásou a lehkostí při prohlížení kvetoucích ale i nekvetoucích rostlin.
Např.
orchideje a kaktusy mi tuto radost připomínají každý den.
Dívám
se na květiny a připomínám si Ježíšovo osvobozující slovo a přál bych si, aby
toto vysvobození co nejvíc pronikalo do běžného života.
Starosti
můžeme mít, ale starosti nemusí nad námi panovat.
Přeji
Soběhrdskému sboru, aby rostl a sílil v následování právě této cesty, která se
orientuje na radostné hledání KB a učí se nelpět na tom, co pomíjí.
Věřím,
že tato cesta je zárukou něčeho, co se zdá možná banální, ale podle mne pro
fungování sboru naprosto základní -
dobré atmosféry společenství.
MODLITBA
Děkujeme
Pane, že nás zveš k životu plnému, k životu těch, kteří hledají BK. Děkujeme,
že jsi se právě za tuto cestu zaručil svým životem. Děkujeme, že vzkříšením se
k této cestě přiznal i Bůh Otec.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat