První čtení
Matouš
23:1 Tehdy Ježíš mluvil k zástupům i k svým učedníkům:
2
"Na stolici Mojžíšově zasedli zákoníci a farizeové.
3
Proto čiňte a zachovávejte všechno, co vám řeknou; ale podle jejich
skutků nejednejte: neboť oni mluví a nečiní.
4
Svazují těžká břemena a nakládají je lidem na ramena, ale sami se jich
nechtějí dotknout ani prstem.
5
Všechny své skutky konají tak, aby je lidé viděli: rozšiřují si
modlitební řemínky a prodlužují třásně,
6
mají rádi přední místa na hostinách a přední sedadla v synagógách,
7
líbí se jim, když je lidé na ulici zdraví a říkají jim `Mistře´.
8
Vy však si nedávejte říkat `Mistře´: jediný je váš Mistr, vy všichni jste
bratří.
9
A nikomu na zemi nedávejte jméno `Otec´: jediný je váš Otec, ten nebeský.
10
Ani si nedávejte říkat `Učiteli´: váš učitel je jeden, Kristus.
11
Kdo je z vás největší, bude váš služebník.
12
Kdo se povyšuje, bude ponížen, a kdo se ponižuje, bude povýšen.
Druhé čtení
Gn 1, 1
Na
počátku stvořil Bůh nebe a zemi
Kázání
Co bylo na počátku?
Jakého počátku?
Navíc – gramaticky je začátek
Bible nejasný. Učenci váhají jak vůbec první větu Bible přeložit. První verš se
dá přeložit čtyřmi různými způsoby a všechny jsou správně:
1/ Na počátku stvořil Bůh nebesa
a zemi.
2/ Na počátku, když stvořil Bůh
nebesa i zemi, byla země pustá a prázdná a tma byla nad propastí atd.
3/ Na počátku, když stvořil Bůh
nebesa i zemi a zem byla pustá a prázdná, tma byla nad propastí atd.
4/ Na počátku byl Bůh stvořitelem
nebe a země.
Možná náhodou, možná záměrně i
gramatika první věty naznačuje určitou křehkost celého procesu a také
tajemství.
Nakonec – i počátek našeho
vlastního života je zahalen tajemstvím. I když jsme u něj svým způsobem byli, v
naší paměti není nijak aktivně zachycen.
Přesto je pro nás dost důležitý.
Kdyby ho nebylo, nebyli bychom. Přesto o
něm nemůžeme nic říct, můžeme leda tak věřit že se to nějak událo. Nevíme, jak
se děje to, že rosteme, neumíme si nechat narůst ani vlas.
I naše víra má svůj počátek.
Někdy víc zřetelný, jindy méně, většinou je to dynamický proces podobně jako
život sám. Přesto může někdy být na počátku víry jako takové – osobní prožitek
počátku jako daru.
V Bibli se na mnoha místech píše,
že u důležitých počátků nestál chaos, nebo válka – jak to popisují jiná
náboženství, ale že u zrodu byl Bůh. (o němž jednou bude Ježíš říkat Otec).
Stejně jako u počátku vesmíru byl
Bůh, tak u počátku stvoření člověka byl Bůh.
Ježíš vykládal bibli (stejně jako
proroci před ním) po způsobu podobenství. I my se proto smíme vydat na podobnou
cestu a ptát se po tom, proč je v bibli zapsána zpráva o stvoření právě takto a
co nám chce říci.
V žalmu 103,14 Izrael
prohlašuje:
On ví, že jsme jen stvoření,
pamatuje, že jsme prach.
Protože je Bůh v bibli popisován jako
ten, kdo vyvádí člověka z temnoty do světla a toto vyvedení je začátkem víry.
Můžeme poznat, že příběh o
stvoření je vyznání člověka, který uvěřil, že Bůh je milosrdný.
Příběh o stvoření tak není
počátek, ale vyznání toho, kdo už v Boha uvěřil.
Žalmista věří v Boha, který
stvořil zemi a stvořil také vše živé. Vyznává o Bohu:
On ví, že jsme jen stvoření,
pamatuje, že jsme prach.
Starší překlady zde mají
„Onť zajisté zná slepení naše“129. Slovo „slepení“ je utvořeno ze
stejného kořene jako sloveso „vytvořil“, doslova „uhnětl“ (j-c-r). Bůh
dobře zná nejistý okamžik našeho vzniku a počítá s ním. Proto má po
celý náš život s námi soucit (r-ch-m), „jako má se syny soucit otec“ (Ž
103,13). Žalmy 103:13 Jako se nad
syny slitovává otec, slitovává se Hospodin nad těmi, kdo se ho bojí.
Podobně jako Bůh hněte člověka,
tak tvoří něco z ničeho.
Okolnosti našeho osobního
počátku jsou ukázkou toho, jak nesouměřitelná je Boží štědrost a
naše křehkost. Vědomí křehkého původu je ústřední součástí víry.
Připomínat to není nic patetického nebo kýčovitého, znamená to trvat na
základní křehkosti lidského života.
Tato křehkost se týká celého
stvoření. Stvoření je projekt dobrotivého Boha. Je křehké a citlivé. Z bible se
dozvídáme, že stvoření reaguje na lidské chyby i dobré skutky.
Co se tedy můžeme z té první věty
dozvědět o nás? Můžeme se dozvědět, že to co nás obklopuje, nemáme plně ve své
moci. Je tady někdo, kdo život dává, kdo tvoří samotný prostor i čas. Bylo to
tak a je to i tajemným způsobem před námi. Skutečnost není v naší moci,
nemůžeme ji věděcky vystihnout, nemůžeme se jí zmocnit.
Z toho mohou plynout dva základní
prožitky (pocity).
1/ mohu toto vyznání ignorovat a
ke stvoření se chovat jako uzurpátor s představou, že mi to všechno tady je k
dispozici a je potřeba to využít maximálně pro svou potřebu. Toto kořistnické
myšlení má jasnou logiku, skutečně přijímá svým způsobem tento dar jako dar.
2/ to co činí náš život možným
není naše zásluha, není to ani náš vynález – je to něco, co bychom mohli popsat
jako nezasloužený dar. Dar, který tu je z nějakého důvodu a k něčemu mne
zavazuje a vede. Tento druhý prožitek je rozpoznáním základní existenciální
milosti, která patří k víře.
Tak jako jednou Izrael pozná, že
Bůh zadarmo nabízí svobodu a uzdravení, už z tohoto základního vyznání můžeme
rozpoznat radost z daru, který jsme si nijak nezasloužili.
Proto někteří lidé svou víru
zakládají právě na tomto základním prožitku:
Věřím, protože jsem poznal svou
existenci a existenci vesmíru jako milostivý dar.
Věřící člověk je člověk, který
vnímá svět podle toho druhého základního prožitku.
K čemu tento prožitek víry může
vést? K základní lidské radosti, že nejsem sám sobě vládcem, ani nad druhými
nebo nad světem. Řada lidí má problémy, protože se chovají jako panovníci. K
sobě, ke druhým, k přírodě. Být takovým panovníkem ale není náš úkol. To také
připomíná zpráva o stvoření. Zpráva o stvoření má tedy moc seřadit náš žebříček
hodnot, abychom se v životě správně orientovali.
Při každé lidské činnosti si
můžeme připomínat, že naše touha po moci je špatná a že je třeba se jí s pomocí
Boží bránit. Vyznání víry ve stvořenost tohoto světa vede k vděčnosti, která
zas vede k pokoře, radosti, ale také odpovědnosti.
Vyhodit dar od někoho, kdo nás má
rád by bylo přece divné.
Vyznání, že vše stvořené je dar,
vede člověka k životu plnému naslouchání a solidarity a vděčnosti, protože lidé
poznávají Stvořitele právě jako toho, který k takové poloze života směřuje a
vede.
Tvé oči mě viděly v zárodku,
všechno bylo zapsáno v tvé knize:
dny tak, jak se vytvářely,
dřív než jediný z nich
nastal.
Ž 139,13 –16
V žalmech popisujících stvoření
světa a člověka nacházíme tuto vděčnost, kterou se můžeme inspirovat do našich
životů.
Je dobré se zastavit a vzpomenout
si – zejm. když na nás padne tíha života nebo chmury – vzpomenout si – že tu je
někdo kdo má tolik trpělivosti i ohleduplnosti, moudrosti, že z ničeho vytvořil
něco. V žalmech – se říká, že Bůh má se stvořením soucit jako otec. (Ježíš tedy
pojem Otec o Bohu nevymyslel).
Bůh dobře zná nejistý
okamžik našeho vzniku a počítá s ním. Proto má po celý náš život s
námi soucit (r-ch-m),
Žalmy 103:13 Jako se nad
syny slitovává otec, slitovává se Hospodin nad těmi, kdo se ho bojí.
Právě tak mluví o Bohu Ježíš.
Nemluví o Bohu jako Stvořiteli, ale jako Otci. Tím vyjadřuje vztah Boha ke
stvoření. Nestvořil něco jen tak pro nic za nic, ale jako Otec.
Stvořitel by mohl být
nevyzpytatelný maniak – jak to také popisují např. babylónské příběhy. Právě
navzdory nim vznikla biblická píseň o stvoření. Možná vznikla v babylonském
zajetí Izraele. Uprostřed babylonských mýtů o stvoření řekl Izrael babylonskému
náboženství své NE.
Začátek Bible tak můžeme vnímat
jako programové prohlášení.
Toto programové prohlášení má svou
důležitost i dnes.
Vyznání víry v dobrého stvořitele
můžeme přijmout jako vědomý protiklad proti celkem běžné představě počátku
stvoření jako chaosu nebo bezejmenné fyzikální zákonitosti.
A je to také vyznání, že svět je
křehký a že i já sám jsem křehký. Byly doby, kdy nebylo nic a byly doby, kde
jsem nebyl ani já.
Ale někdo dobrý mě z lásky
vytvořil.
Podobenství o stvoření světa se
nám snaží předat víru, že naše základní zakotvení je dobré a že můžeme
naslouchat tomu, kdo svět vytvořil.
Nejsme tu díky nějaké chaotické
náhodě, ale náš život i naše smrt spočívají v rukou dobrého Stvořitele, kterému
smíme jako Ježíš říkat Otec.
Podobenství o stvoření světa se
nám snaží předat zkušenost důvěry.
Ne každý totiž je schopen poznat
důvěru. Důvěru můžeme také ve svém životě ztrácet.
Píseň o stvoření nám předává toto vzácné poznání: samotný základ bytí je
dobrý, důvěryhodný a vy se smíte v pokoře učit vzájemné lásce. Váš život může
být zakotven v naději.
Žádné komentáře:
Okomentovat