První čtení
Matouš 27:27 Vladařovi vojáci dovedli Ježíše do
místodržitelství a svolali na něj celou setninu.
28 Svlékli ho a oblékli mu nachový plášť,
29 upletli korunu z trní a posadili mu ji na hlavu,
do pravé ruky mu dali hůl, klekali před ním a posmívali se mu: "Buď zdráv,
židovský králi!"
30 Plivali na něj, brali tu hůl a bili ho po hlavě.
31 Když se mu dost naposmívali, svlékli mu plášť a
oblékli ho zase do jeho šatů. A odvedli ho k ukřižování.
Druhé čtení
Sd 16
Soudců 16:1 Pak se Samson odebral do Gázy. Spatřil
tam ženu nevěstku a vešel k ní.
2 Obyvatelům Gázy bylo oznámeno: "Přišel sem
Samson." Obcházeli kolem a číhali na něho celou noc v městské bráně. Po
celou noc tiše vyčkávali. Řekli: "Až nastane jitro, zabijeme ho."
3 Ale Samson ležel jen do půlnoci. O půlnoci vstal,
vysadil křídla vrat městské brány s oběma veřejemi, vytrhl je i se závorou,
vložil si je na ramena a vynesl je na vrchol hory ležící směrem k Chebrónu.
4 Potom se zamiloval do ženy v Hroznovém úvalu.
Jmenovala se Delíla.
5 I přišla k ní pelištejská knížata se žádostí:
"Hleď na něm vymámit, v čem spočívá jeho veliká síla, jak bychom ho
přemohli a spoutali a zneškodnili. Každý z nás ti dá tisíc sto šekelů
stříbra."
6 Delíla tedy naléhala na Samsona: "Prozraď mi
přece, v čem spočívá tvá veliká síla a čím tě spoutat, abys byl
zneškodněn?"
7 Samson jí řekl: "Kdyby mě spoutali sedmi
syrovými houžvemi, které ještě nevyschly, zeslábl bych a byl bych jako
kterýkoli člověk."
8 Pelištejská knížata jí donesla sedm syrových
houžví, které ještě nevyschly, a ona ho jimi spoutala.
9 Přitom u ní v pokojíku na něj číhali. Pak křikla
na Samsona: "Samsone, jdou na tebe Pelištejci!" Tu zpřetrhal houžve,
jako se trhá šňůrka z koudele, když ji sežehne oheň, a nevyšlo najevo, v čem
spočívá jeho síla.
10 Delíla naléhala na Samsona: "Vidíš, jak jsi
mě obelstil a vykládals mi lži. Teď mi však prozraď, čím bys mohl být
spoután."
11 Odpověděl jí: "Kdyby mě pevně spoutali
novými provazy, jichž se dosud nepoužilo, zeslábl bych a byl bych jako
kterýkoli člověk."
12 I vzala Delíla nové provazy, spoutala ho jimi a
křikla na něho: "Samsone, jdou na tebe Pelištejci!" Přitom v pokojíku
na něj číhali. Tu strhal provazy s paží jako nitě.
13 Delíla vyčítala Samsonovi: "I teď jsi mě
obelstil a vykládáš mi lži. Prozraď mi, čím bys mohl být spoután!"
Odpověděl jí: "Kdybys vpletla mých sedm pramenů vlasů do osnovy."
14 Učinila tak, upevnila kolíkem a křikla na něho:
"Samsone, jdou na tebe Pelištejci!" Procitl ze spánku a vytrhl kolík,
vratidlo i osnovu.
15 Zase mu vytýkala: "Jak můžeš říkat: »Miluji
tě«, když tvé srdce není při mně! Už třikrát jsi mě obelstil a neprozradils mi,
v čem je tvá veliká síla."
16 Když ho po celé dny obtěžovala svými řečmi a
dotírala na něho, že z toho byl až k smrti unaven,
17 otevřel jí své srdce dokořán a řekl jí:
"Nikdy se nedotkla mé hlavy břitva, protože jsem od života své matky Boží
zasvěcenec. Kdybych byl oholen, má síla by ode mne odstoupila, zeslábl bych a
byl bych jako každý člověk."
18 Delíla viděla, že jí otevřel své srdce dokořán,
a poslala pelištejským knížatům vzkaz: "Tentokrát přijďte, neboť mi
otevřel své srdce dokořán." Pelištejská knížata k ní tedy přišla a přinesla
s sebou stříbro.
19 Ona ho uspala na klíně, zavolala jednoho muže a
dala oholit sedm pramenů vlasů na jeho hlavě. Tak se stala příčinou jeho
ponížení. Jeho síla od něho odstoupila.
20 Křikla: "Samsone, jdou na tebe
Pelištejci!" Procitl ze spánku a pomyslil si: "Dostanu se z toho jako
dosud vždycky a pouta setřesu." Nevěděl, že Hospodin od něho odstoupil.
21 Pelištejci se ho zmocnili, vypíchli mu oči a
odvlekli ho do Gázy, kde ho spoutali dvojitým bronzovým řetězem. Ve vězení
musel mlít.
22 Ale vlasy na hlavě mu začaly hned po oholení
dorůstat.
23 Pelištejská knížata se shromáždila, aby
obětovala velkou oběť svému bohu Dágonovi a aby se oddala radovánkám. Řekli:
"Náš bůh nám vydal do rukou Samsona, našeho nepřítele."
24 Když ho lid viděl, vychvaloval svého boha.
Volali: "Náš bůh nám vydal do rukou našeho nepřítele, pustošitele naší
země, který mnoho našich skolil."
25 Rozjařili se a křičeli: "Zavolejte Samsona,
ať nám poslouží k nevázaným hrám!" Zavolali tedy Samsona z vězení, aby si
s ním nevázaně pohrávali. Postavili ho mezi sloupy.
26 Samson požádal mládence, který jej vedl za ruku:
"Pusť mě, ať mohu ohmatat sloupy, na nichž budova spočívá, a opřít se o
ně!"
27 Dům byl plný mužů i žen, byla tam všechna
pelištejská knížata. I na střeše bylo na tři tisíce mužů a žen, hodlajících
přihlížet nevázaným hrám se Samsonem.
28 I volal Samson k Hospodinu a prosil:
"Panovníku Hospodine, rozpomeň se na mne a dej mi prosím jen ještě
tentokrát sílu, Bože, abych rázem mohl vykonat na Pelištejcích pomstu za svoje
oči!"
29 Pak Samson pevně objal oba prostřední sloupy, na
nichž budova spočívala, a vzepřel se proti nim, proti jednomu pravicí a proti
druhému levicí.
30 A řekl: "Ať zhynu zároveň s
Pelištejci!" Napnul sílu, a dům se zřítil na knížata i na všechen lid,
který byl v něm, takže mrtvých, které usmrtil umíraje, bylo víc než těch, které
usmrtil zaživa.
31 I sestoupili jeho bratří a celý jeho dům,
vynesli ho, vrátili se a pochovali ho mezi Soreou a Eštaólem v hrobě jeho otce
Manóacha. Soudil Izraele po dvacet let.
Kázání
Samson
o půlnoci vytrhne velikou bronzovou bránu, skoro to vypadá jako brány pekel.
Jde s ní nahoru – až na vrcholky izraelských hor. Z pyšného města
Gazy, která symbolizovala neporazitelnost Pelištejců učinil město zcela
zranitelné a otevřené.
Samson
vynesl ty dveře až na horu naproti Hebronu. Je to zas odkaz – odkaz až ke králi
Davidovi, který Pelištejce definitivně ze země zaslíbené vyhnal. Je to tedy
prorocký čin, další důkaz, že máme příběh o Samsonovi číst především jako
prorocké podobenství.
(Když
David jako první sjednotil všech dvanáct izraelských kmenů, učinil hlavním
městem svého království Hebron na území kmene Juda.)
A
učinil tak v noci, jako slunce naděje, jako když paprsky zasvítí do
temných cel vězňů.
Je to
demonstrace naděje, která přemáhá brány pekla beznaděje. Ve stejném duchu nakonec
přemáhá Ježíš smrti noc.
(Přemohl
Ježíš smrti noc, z hrobu vstal na úsvitu.)
Jan
16:33 To jsem vám pověděl, abyste nalezli ve mně pokoj. Ve světě máte
soužení. Ale vzchopte se, já jsem přemohl svět.
Samson
zůstává stále sám, nikdo mu za jeho činy netleská. Možná jeho opuštěnost je
nakonec důvodem jeho selhání.
Možná
si lidé řekli: Samson se nechal se opět utahat ženou, navíc jako nazír nesměl
ulehnout se ženou.
Možná
byl Samson posedlý sexem. A proto špatně skončil. Neoddávejte se neřestem,
špatně skončíte – jako Samson - může znít z kazatelny.
Samsonův
vztah k nevěstce můžeme ale číst dvojím způsobem.
Už na
začátku jsme poznali, že Samsonova matka byla trochu zvláštní, neměla např.
jméno. Její postava symbolizovala Izrael, který byl duchovně neplodný, Hospodin
do ní zasel své slovo, ona uvěřila a porodila Samsona.
Izrael
byl proroky často přirovnáván k nevěstce. Ta chodí smilnit s cizími
bohy.
Prorok
Ozeáš udělá divnou věc, kterou mu poradí sám Bůh.
(Ozeáš
1:2 Začíná Hospodinova řeč skrze Ozeáše. Hospodin Ozeášovi řekl:
"Jdi, vezmi si nevěstku a ze smilstva měj děti. Země jen smilní a smilní,
odvrací se od Hospodina."
3
On tedy šel a vzal si Gomeru, dceru diblajimskou. Ta otěhotněla a
porodila mu syna.
4
I řekl mu Hospodin: "Pojmenuj ho Jizreel, neboť já zakrátko
potrestám Jehúův dům za krev prolitou v Jizreelu; zruším království izraelského
domu.)
Nevěstka
je symbol rezignace těch, kteří měli nést do světa Hospodinovo slovo. Místo
toho přijali a přejali myšlení vykořisťovatelů.
Samson
jako prorok demonstruje tento stav společnosti. I Ježíšovo chození za prostitutkami
podobně provokuje a nevybočuje z této linie.
I
když se z Božího lidu stane žena smilná, Hospodin to nevzdává, jde do
obklíčení nepřáteli a tam se poníží.
Samson
se potom zamiluje do pelištejky – Dalily (jedna z verzí jejího jména
znamená něco ve smyslu Oslabující) a pelištejská knížata se ptají po jeho síle.
Nabídnou jí peníze, a ta podobně jako později Jidáš Ježíše – Samsona vydává.
I tento
příběh je jakousi vyučující historkou, aby bylo jasné, jak je to
s Hospodinem a vírou v něj.
Učí
nás poznávat jak Hospodin vysvobozuje.
Není
to jen pikantní příběh. Je to hluboká otázka po moci Hospodinově.
Hra
na hádanky o síle Samsonově je zvláštní. Vypadá to jakoby byl Samson natvrdlý.
Neschopen poznat, že ho chce Dalila vydat. Jeho natvrdlost je tak okatá, že se
musíme ptát, proč je tak okatá a jestli se tím nechce říci něco hlubšího.
Zdá
se, že pisatel knihy Sd si jednak dělal blázny z pohanů a také chce
ukázat, jak to tedy je s mocí Hospodinovou. Můžeme příběh tedy číst jako
návod – třeba pro děti, které se ptají, v čem spočívá víra. Samson vymýšlí
různé magické praktiky nebo techniky, jak ho zajmout. Pro Pelištejce vypadají
velmi věrohodně, ve světě pohanské magie to není nic zvláštního.
Speciální
syrové houžve, nepoužité provazy, vetkání vlasů do tkalcovské osnovy, to vše je
velmi věrohodné.
Pelištejci
a čtenáři Bible se mají ptát, v čem spočívá síla Hospodinova. Je to
v magii? Je na Hospodina magická finta?
Samson
dlouho zůstává cudný. Neotevírá Dalile své srdce. Samsonova síla je spojená
s důvěrou a oddaností. Ne magie. Sílu Hospodinovu nelze spatřit pohanskými
magickými způsoby.
Hospodina
má člověk milovat svým srdcem, svou duší, svou silou (Dt 6,4). Ne magickou
praktikou.
Dalila
nakonec zaútočila právě na toto místo – na srdce. Chce, aby Samson miloval jen
ji. Nakonec podlehl, byl z jejího naléhání k smrti unaven. Chce se
tím říci, že jeho důvěra v Hospodina byla narušena. Byl unaven
k smrti.
Vypravěč
na tomto příběhu ukazuje, že smrt přichází ve chvíli, kdy lidé přestanou doufat
v Hospodinovo vysvobození.
Samson
to vzdal. Přestal věřit Bohu, jakoby si řekl, že už to dál nemá smysl.
Není
to tedy na prvním místě příběh o sexuálním selhání, ale o ztrátě důvěry
v Hospodina.
Samson
prozradí Dalile, že je Nazorejský a jeho vlasy jsou znamení toho, že patří
Hospodinu. Posluchač příběhu poznává, že Samsonova síla není ve vlasech, ale
v Samsonově vydanosti Hospodinu.
Samson
zeslábne ne kvůli ostříhání, ale kvůli ztrátě této základní důvěry. Samson dal
své srdce Dalile a tak zmizela jeho síla. V té chvíli Samson zjišťuje, že
Hospodin od něj odstoupil.
Jeho
síla nebyla ve vlasech - ale v Hospodinově vyvolení a věrnosti. Ve věrnosti
toho, který rozhodl vysvobodit svůj lid - a jemuž je třeba být oddán CELÝM
srdcem, duší silou.
I Samsonovo
následné oslepení je symbolické. Samson už nemá žádnou naději do budoucnosti,
žádný výhled k novému svítání. Budoucnost nemá ani on ani vyvolený lid.
A příběh
graduje.
22 Ale vlasy na hlavě mu začaly hned po oholení
dorůstat.
Je to evangelium, je to vzkaz,
že člověka nemůže nic natrvalo odloučit od lásky Boží.
Vládcové Pelištejců
uspořádají jakési celonárodní oslavy, bohoslužby – k oslavě vítězství nad
Samsonem.
Děkují
bohu Dagonovi, zpívají mu chvalozpěvy, že zvítězil nad Hospodinem. Hospodin je
slabší než Dagon. Víra v Hospodina je zadupána do země. Jinými slovy: chvalozpěv
Pelištejců chce říci: náš způsob života i vlády se vyplatí. Vykořisťování má
budoucnost, vyplatí se. Lež má budoucnost, vyplatí se, násilí má budoucnost.
Žádná
zaslíbená země - žádný Hospodinův projekt obnovy člověka – žádné otevření země
zaslíbené se nekoná. Pelištejci Samsona urážejí, bijí ho a smějí se mu.
Velice
silně nám tato pasáž připomene vítězství zla nad Ježíšem.
“ Marek 15:29 Kolemjdoucí ho
uráželi: potřásali hlavou a říkali: "Ty, který chceš zbořit chrám a ve
třech dnech jej postavit,
30
zachraň sám sebe a sestup s kříže!"
31
Podobně se mu mezi sebou posmívali velekněží spolu se zákoníky. Říkali:
"Jiné zachránil, sám sebe zachránit nemůže.
32
Ať nyní sestoupí s kříže, ten Mesiáš, král izraelský, abychom to viděli a
uvěřili!" Tupili ho i ti, kteří byli ukřižováni spolu s ním.
- ozývá se obdoba této sebejisté vítězoslávy z
Golgoty.
Samson
pochopil v čem spočívá jeho síla a začal volat k Hospodinu. Zradili
mne za pytel stříbrných, ponížili mne, všichni mne opustili. Věřím, že ty jsi
Hospodine na mne nezapomněl.
Vyslyš
mne, “ty který slyšíš sténání vězňů.” (Ž 102,21).
Samson
pomalu začne věřit, že v jeho bezmoci se nakonec ukáže Hospodinova moc.
Pavel
– v naší bezmoci…
(Římanům
8:26 Tak také Duch přichází na pomoc naší slabosti. Vždyť ani nevíme,
jak a za co se modlit, ale sám Duch se za nás přimlouvá nevyslovitelným lkáním.)
(2
Korintským 4:9 jsme pronásledováni, ale nejsme opuštěni; jsme sráženi
k zemi, ale nejsme poraženi.)
Samson
se opře do sloupů, které drží chrám. Jsou to věčné sloupy moci pelištejců a
jejich boha.
Samson
zasadí nepřátelům rozhodující úder v naprostém ponížení. Ve chvíli, kdy se
rozhodne vydat svůj život.
Podobně
vydává Ježíš život svůj, v obklíčení nepřátel, ve své slabosti zmučeného
těla.
Můžeme
se ptát proč číst příběh o Samsonovi, když existuje dílo JK?
Snad
proto, abychom Ježíšovi porozuměli do větší hloubky, abychom poznali, co jeho
činu předcházelo a jak se rodila víra v Hospodinovu záchranu. Samson je
předobrazem Ježíše.
Poznáváme,
že dílo záchrany koná svědek Hospodinův vlastní obětí. V tomto smyslu byl Samson
Ježíšův předchůdce. Pisatelé evangelií si toho byli vědomi, počítali
s tím, že čtenáři příběh o Samsonovi budou znát.
Dílo
záchrany provází posměch a urážky. Urážky ale nejsou znamením, že se Bůh
odvrátil, že víra ve vysvobození je jen planou nadějí.
Apoštol
Pavel o ponížení kříže říká: - (už na kříži Kristus) odzbrojil a veřejně odhalil každou mocnost i
sílu a slavil nad nimi vítězství.
(Kol 2,15)
Samson
i ukřižovaný Kristus nejenže přinášejí záchranu a vysvobození bitým a zotročeným - ale přinutili sebejistá knížata
a vládce tohoto věku, aby naplno
odhalili, co jsou zač. Tím nad nimi vykonali soud.
Díky Ježíšovu
činu (ale i Samsonovu) už je nemusíme poslouchat. Víme, kdo je jediný Pán. Ne
Dagon, ne Pelištejci, ne Římani, ne podplacení soudcové atd.
Ti,
kteří doufali v Dagona zemřeli. Chce se tím říct, že ten, kdo nedoufá
v Hospodina si vybral cestu smrti.
Deuteronomium
30:19 Dovolávám se dnes proti vám svědectví nebes i země: Předložil
jsem ti život i smrt, požehnání i zlořečení; vyvol si tedy život, abys byl živ
ty i tvé potomstvo. 20
a miloval Hospodina, svého Boha, poslouchal ho a přimkl se k němu. Na něm
závisí tvůj život a délka tvých dnů, abys mohl sídlit v zemi, o které přísahal
Hospodin tvým otcům, Abrahamovi, Izákovi a Jákobovi, že jim ji dá.
Samson
v Hospodinově moci vede svůj lid, svými činy ukazuje, že spoléhání na lež
nebo útlak vede nakonec ke smrti. A ukazuje cestu k záchraně – tedy ke
spáse. Tuto záchranu (pravdivost této cesty) dosvědčí svou obětí.
Příběh
o Samsonovi je vyznání nejhlubší naděje. Je to tedy evangelium – dobrá zpráva.
Člověče,
i když se hroutíš pod tíhou zklamání, i když jsi začal věřit způsobům
vládců tohoto věku - nejsi a nezůstal
jsi ztraceným a zapomenutým.
Alespoň
ne pro toho Boha, k němuž volal Samson a k němuž volá Jš.
Nakonec
má celý příběh dobrý konec.
Lidé
nakonec přece jen poznali a vyznali tuto cestu – smutečním průvodem, který byl
demonstrací jejich víry (proměny – katarze - myšlení). Přišli, aby pohřbili
Samsona. Už nebyl sám. Jeho činy a jeho dílo pokračovalo.
Nebyl
to běžný pohřeb. Bylo to vyznání víry. Podobně jako my vyznáváme o JK že byl
ukřižován, umřel a byl pohřben. Je to vyznání, že my jsme se na jeho zápase
nepodíleli. Udělal to jen za nás a pro nás.
Svou
smrtí přemohl moc vládců tohoto věku. Jsme křesťané, protože se k této
cestě přiznáváme.
Samson
zvítězil ve smrti – vzkazuje ten smuteční průvod světu.
A tak
nám Samsonův příběh dává do větší hloubky nahlédnout zápas Ježíšův. Ježíš
podobně jako Samson zvítězil už svou smrtí.
Víra
ve vzkříšení pak znamená vyznání, že se k této cestě přidáváme a věříme jí
jako cestě vedoucí do věčnosti.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že jsi nám seslal JK, aby nás vytrhl z temnoty a smrti. Prosíme,
abychom se nebáli před světem tvé vítězství svými životy vyznávat.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat