První čtení
Lukáš 17:20 Když se
ho farizeové otázali, kdy přijde Boží království, odpověděl
jim: "Království Boží nepřichází tak, abyste to mohli
pozorovat;
21 ani se nedá říci:
`Hle, je tu´ nebo `je tam´! Vždyť království Boží je mezi
vámi!"
Nejprve Boží království
ztělesňovala zaslíbená země, která Izraeli neměla nikdy
patřit, už v knize Jozue je napsáno, že patří Bohu.
BK má platnost všude, kde se
věří v Ježíšovo dílo záchrany, v jeho smysluplnost.
Druhé
čtení
Jozue
3:1 Za časného jitra vytáhl Jozue se všemi Izraelci ze
Šitímu, až přišli k Jordánu; tam přenocovali, dříve než jej
přešli.
2
Když uplynuly tři dny, prošli správcové táborem
3
a přikázali lidu: "Jakmile spatříte schránu smlouvy
Hospodina, svého Boha, a lévijské kněze, kteří ji nesou,
vytáhnete ze svého místa a půjdete za ní.
4
Mezi vámi a ní bude ovšem odstup zhruba dvou tisíc loket;
nepřibližujte se k ní. Půjdete za ní, abyste poznali cestu, kudy
se máte ubírat, neboť nikdy předtím jste touto cestou
neprocházeli."
Jozue
3:15 Když ti, kteří nesli schránu, přišli k Jordánu a
nohy kněží nesoucích schránu se smočily na pokraji vod - Jordán
je vždycky v čas žně rozvodněn daleko z břehů -,
16
tu vody řítící se shora zůstaly stát a postavily se jako
jednolitá hráz velmi daleko odtud u města Adamu, které leží při
Saretánu; a ty, které tekly dolů k Pustému moři, k moři
Solnému, se vytratily. Tak přešel lid naproti Jerichu.
Jozue
4:4 Jozue povolal dvanáct mužů, které z Izraelců určil,
po jednom z každého kmene,
5
a řekl jim: "Jděte před schránu Hospodina, svého
Boha, doprostřed Jordánu. Každý si vyzvedne na rameno jeden
kámen, podle počtu kmenů Izraelců.
6
To bude mezi vámi na znamení. Až se v budoucnu budou vaši
synové vyptávat: »Čím jsou pro vás tyto kameny?«,
7
odpovíte jim: »Vody Jordánu se rozestoupily před schránou
Hospodinovy smlouvy; když procházela Jordánem, vody Jordánu se
rozestoupily.« Tyto kameny budou Izraelcům pamětným znamením
navěky."
19
Desátého dne prvního měsíce vystoupil lid z Jordánu.
Utábořili se v Gilgálu, při východním okraji Jericha.
20
Oněch dvanáct kamenů, které vzali z Jordánu, postavil
Jozue v Gilgálu.
21
Řekl Izraelcům:
Jozue
4:23 Hospodin, váš Bůh, vysušil před vámi vody Jordánu,
dokud jste nepřešli, jako to učinil Hospodin, váš Bůh, s
Rákosovým mořem, které před vámi vysušil, dokud jste nepřešli,
24
aby poznaly všechny národy země, jak mocná je ruka
Hospodinova, a abyste se báli Hospodina, svého Boha, po všechny
dny."
Kázání
Jozue
měl vstoupit do zaslíbené země. Neměl tam ale vstoupit jako
král, který by si dělal co chtěl. Měl tam vstoupit jako ten, kdo
naslouchá Hospodinovu slovu. Ne jako samozvaný dobyvatel.
Znamením
smysluplnosti takové cesty byl i příběh, který jsme z knihy
Jozue slyšeli minule, příběh o Rachab. Zvědové sami byli
neschopní cokoli udělat, život jim zachránilia pohanka, nevěstka,
která nasadila svůj vlastní život, když uvěřila slovu o
podivném Bohu, který vyvedl otroky z Egypta.
Uvěřila,
že tento Bůh je na straně těch, kteří jsou zotročeni, a že
láme okovy. Okovy, kterými se člověk svazuje sám, ale také
okovy celých mocností nebo vlád založených na vykořisťování.
To byl Egypt, taková vláda panovala také v Jerichu. Tak jako bylo
třeba zničit zlo v Egyptě, tak bylo potřeba zničit zlo v
Jerichu.
Zpráva
o vítězství Boha Izraele nad Egyptem i Jerichem je zprávou o
likvidaci ztělesněného zla. Proto je pro dnešního posluchače
nepřijatelná. Musíme ji číst jako podobenství o zabití draka
princem (draka nikdo nelituje), ne jako příběh o vraždění
nevinných lidí. Bohužel může být tato zpráva o dobývání
země zaslíbené čtená jako návod na likvidaci jinověrců.
Proroci
tyhle příběhy četli jako zprávu o vítězství Boží cesty nad
lží a nenávistí.
Na
začátku knihy Jozue jsme také slyšeli o zvláštním způsobu
vlastnění země Izraelské. Izraeli nikdy nebude patřit, tak jak
si to představují nacionalisté. Země Izraelská bude patřit
Bohu. On ji bude lidem propůjčovat. Vždyť na zemi nám nepatří
nic, ani naše těla. Vše máme propůjčeno a vše patří Bohu.
Izrael
má poslouchat Boží slovo, což znamená v důsledku, že má
dodržovat Hospodinova přikázání. Pak mu je zaslíbená země
otevřená.
O
mnoho let později řekne apoštol Pavel: Římanům 14:17 Vždyť
království Boží spočívá ve spravedlnosti, pokoji
a radosti z Ducha svatého. To je cíl, k němuž Bůh vedl
Izrael už v dávných dobách po odchodu z Egyptského útlaku.
Lidi
přicházejí sice do země svobody, neznamená to však, že mají
propadnout bezuzdnosti. Směr vytýčil Mojžíš.
Lidé
tedy mají překročit Jordán. Ještě tudy nikdy nešli, Bible
připomíná, že tuhle zkušenost nejde odvodit. Nejde ji vyčíst z
dějin, nejde se na ni rozpomenout. Mají jít cestou neprošlapanou.
To
je zvláštní motiv, Ježíšovo Boží království také přichází
jako moc, kterou nejde odvodit. Můžeme se jí učit vnímat pomocí
podobenství. Z příběhů víry. Vždy ale stojí před námi jako
něco zcela nového. Tato novost souvisí s vírou, že Bůh má moc
tvořit nové. Má moc dát nový prostor tam, kde nikde dřív
nebyl. Ježíš otevírá prostory pro chudé a opomíjené, vytváří
nové situace, dává novou naději. Odvodit z dějin to moc nejde,
jde to ale odvodit z poznání Božího slova, které k takovému
jednání vede.
Zkušenost
lidská většinou radí k opatrnosti. Ježíš však posílá své
učedníky na rozbouřené moře, aby nalezli novou cestu, aby taky
našli novou odvahu a rozhodnost. Izrael si před vstupem do
zaslíbené země uvědomuje, že musí podniknout riskantní kroky,
které nejde odvodit ze zkušenosti, kterou dosud udělali nebo z
tradice. Naopak naposled, když stáli před vstupem do zaslíbené
země, nedopadlo to dobře. Na místě by tedy měla být nervozita a
strach. Dějiny poučili Izraelce, že tady to bylo špatně.
Musí
se tedy znovu pokusit sebrat veškerou odvahu a rozhodnost a porvat
se s divokým rozvodněným proudem řeky Jordánu.
Nemohli
z ničeho co předcházelo odvodit, co se stane. Tak podobně je to
obecně i s námi. Nemůžeme přesně z minulosti odvodit a
spočítat, co se stane. Můžeme ovšem podobně jako lidé tehdy
vědět o tom, co je smysluplné a co vede do záhuby. A právě tomu
nás vyučuje Bible.
Každá
generace je před úplně novou výzvou okoušet v novém prostoru a
novém čase, co znamená vydat se na pouť víry. Jsou místa nebo
situace, kde musí člověk udělat krok do neznáma. Lidi nemají
jistotu, že jejich krok bude mít smysl. Všechny možnosti jsou
otevřené. Není zaručeno, že vsadit na víru přinese výsledek.
Proto
je pro Izrael tak důležitá truhla smlouvy. Ta totiž ztělesňuje
Boží věrnost. Smlouva, Boží slovo má totiž platnost stejnou na
všech místech. Ježíšovo království založeném na Božím
slově má také platnost na všech místech.
Příběh
o vstupu Izraele do zaslíbené země smíme číst jako podobenství.
Podobenství o Boží věrnosti. Tato věrnost dokáže i
nepředstavitelné věci. Boží věrnost rozdělí ve dví mocný
proud řeky, proud, který má moc všechno brát. Podobně jako
Hospodin rozdělil mrtvé moře na začátku a jako jednou poslechne
moře i Ježíše. Tento proud dá prostor Boží budoucnosti.
Jordán
není uzdravující voda, naopak je to kalný a chladný proud
podobně jako voda povodní, která ničí. Podobně ničí člověka
dějinné přívaly nebo různá neštěstí, které nás v životě
potkávají. Proud Jordánu zde ztělesňuje beznaděj, kterou člověk
prožívá vůči silám, které v tomto světě jakoby vítězí. A
jakoby usvědčují cestu víry z naivity. Podobně Ježíše řada
lidí považovala za naivního a jeho cestu považovalo za
nesmyslnou.
A
Jordán nakonec připomíná i smrt, tak jako moře. Ano, život míří
ke smrti. Příběh a podobenství o překročení Jordánu se dotýká
i otázky základní: má pak něco smysl, když stejně všechno
jednou skončí?
Symbolicky
Jordán teče do Mrtvého moře.
(popsat
mrtvost moře z vlastní zkušenosti)
A
právě tento Jordán se musel třetího dne sklonit před znamením
Hospodinovy věrnosti.
Třetího
dne se ukazuje cesta vpřed, ukazuje se světlo. Třetího dne je
smrt překonána.
Cestu
tedy opět otevírá Hospodin, nikoli lidé. To je hlavní poselství
a evangelium události překročení řeky Jordánu. Hospodin utišuje
vody smrti, v Hospodinových rukou spočívá budoucnost. Cestě
záchrany se nakonec nemůže nic postavit. Ani výšiny, ani
hlubiny, ani minulost s tíhou vin, ani budoucnost s tíhou strachu.
Druhý břeh je v Božích rukou a lidé bezpečně přejdou. Je to
silné podobenství o moci víry a věrnosti Hospodinově.
Nakonec
zopakoval Jozue ještě jednou svým lidem, že nesmí na tuto
událost zapomenout. Proto nechal postavit pomník z kamenů
vynesených z prostředka Jordánu, aby tento pomník vzbuzoval v
dětech zvědavost. Aby se ptaly, proč je tam ten pomník a aby jim
mohli dospělí odpovědět: to je doklad věrnosti Hospodinovy.
NEZAPOMEŇTE
NA TO. Pak i vaše životní prostory budou mít kvalitu země
zaslíbené. Pak ani vaše naděje nesmete nevybíravý proud. Pak i
váš život bude utvářet nadějná síla Boha, který je s námi.
Děkujeme
ti Pane, že jsme si směli připomenout tvoji věrnost. Věříme,
že náš život neunáší slepý osud, ale že máme oporu v Tobě,
že ve tvých rukou je naše budoucnost, ve tvých rukou je náš
život. Prosíme, abychom dovedli svědčit o tvé věrnosti i našim
dětem a vnukům.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat