První čtení
Marek 1:21 Když přišli
do Kafarnaum, hned v sobotu šel do synagógy a učil.
22 I žasli nad jeho
učením, neboť učil jako ten, kdo má moc, a ne jako zákoníci.
23 V jejich synagóze
byl právě člověk, posedlý nečistým duchem. Ten vykřikl:
24 "Co je ti do
nás, Ježíši Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi. Jsi svatý
Boží."
25 Ale Ježíš mu
pohrozil: "Umlkni a vyjdi z něho!"
26 Nečistý duch jím
zalomcoval a s velikým křikem z něho vyšel.
27 Všichni užasli a
jeden druhého se ptali: "Co to je? Nové učení plné moci - i nečistým
duchům přikáže, a poslechnou ho."
28 A pověst o něm se
rychle rozšířila po celé galilejské krajině.
Druhé čtení
Soudců 14:1 Samson
sestoupil do Timnaty a spatřil v Timnatě ženu z pelištejských dcer.
2 Když se vrátil,
sdělil svému otci a matce: "V Timnatě jsem spatřil ženu z pelištejských
dcer. Nuže, vezměte mi ji za ženu!"
3 Ale otec s matkou mu
bránili: "Což není žádná mezi dcerami tvých bratří a všeho mého lidu, že
si jdeš pro ženu mezi pelištejské neobřezance?" Samson však svému otci
odpověděl: "Vezmi pro mne tuto, protože to je v mých očích ta pravá!"
4 Otec s matkou
netušili, že je to od Hospodina, že hledá záminku proti Pelištejcům; toho času
totiž vládli nad Izraelem Pelištejci.
5 I sestoupil Samson s
otcem a matkou do Timnaty. Když přišli k timnatským vinicím, vyskočil náhle
proti němu řvoucí mladý lev.
6 Tu se ho zmocnil duch
Hospodinův, že jej holýma rukama roztrhl jako kůzle. Otci ani matce nepověděl,
co udělal.
7 Pak sestoupil dolů,
aby se domluvil s tou ženou; v Samsonových očích to byla ta pravá.
8 Když opět za čas šel,
aby si ji vzal, odbočil podívat se na zabitého lva. A hle, ve lví zdechlině
bylo včelstvo a med.
9 Nabral si jej do
hrsti a cestou jej jedl. Zašel k otci a matce a dal i jim, aby jedli; ale
nepověděl jim, že med vybral ze lví zdechliny.
10 I sestoupil jeho
otec k té ženě a Samson tam uspořádal hostinu, jak to mládenci dělávali.
11 Jakmile ho uviděli,
vybrali třicet družbů, aby byli s ním.
12 Samson jim řekl:
"Chci vám dát hádanku. Jestli mi ji dokážete za sedm dní hostiny rozluštit
a uhodnete její smysl, dám vám třicet košil a třicatery sváteční šaty.
13 Jestli mi ji však
nebudete moci rozluštit, dáte vy mně třicet košil a třicatery sváteční
šaty." Souhlasili s ním: "Dej nám svou hádanku, ať si ji
poslechneme."
14 Řekl jim tedy:
"Ze žrouta vyšel pokrm, ze siláka vyšla sladkost."
15 Po tři dny nebyli s
to hádanku rozluštit. Sedmého dne navedli Samsonovu ženu: "Přemluv svého
muže, ať nám hádanku prozradí! Jinak tě i s domem tvého otce upálíme. To jste
nás sem pozvali, abyste nás obrali?"
16 I vyčítala ta žena s
pláčem Samsonovi: "Chováš vůči mně jenom nenávist, nemáš mě rád! Dals
hádanku synům mého lidu a neprozradil jsi mi ji." Odpověděl jí: "Ani
svému otci a své matce jsem ji neprozradil, a tobě bych ji měl prozradit?"
17 Ale ona na něj s
pláčem naléhala po celých sedm dní hostiny, že jí to sedmého dne prozradil.
Tolik ho obtěžovala. A ona prozradila hádanku synům svého lidu.
18 Sedmého dne, ještě
před západem slunce, mu řekli mužové města: "Co je sladší než med, co je silnější
než lev?" Odpověděl jim: "Kdybyste neorali mou jalovicí, moji hádanku
byste neuhodli."
19 Tu se ho zmocnil
duch Hospodinův, sestoupil do Aškalónu a pobil tam třicet mužů. Pobral jim
jejich výstroj a dal sváteční šaty těm, kdo rozluštili hádanku. S planoucím
hněvem se pak vrátil do otcovského domu.
Kázání
Minule
jsme začali naslouchat příběhu o Samsonovi. Viděli jsme, že obsahuje řadu
podobností s životem a posláním JK.
Samson
se narodil zázračným způsobem. Jeho narození zvěstoval posel Boží. Rodiče
nevěřili, že by mohla přijít změna – ať už do jejich života, tak i do života
celého národa. Dozvěděli jsme se, že jméno Samsonova otce Manoach, znamená: Na
odpočinku. Izrael totiž sužují zlí Pelištejci. Lidé si zvykli na otroctví. Podlehli
rezignaci, duchovní smrti.
Do
této situace vešlo k Manoachově ženě Hospodinovo slovo, které znělo: porodíš
syna a ten vysvobodí Izrael. Izrael je jako neplodná žena, ztratil víru. Samson
má být ten, který vysvobodí mnohé, má být oddán jako Nazír cele Bohu. Jednou
Ježíš bude zván po příkladu Samsonově Nazorejský. Také on bude celou svou duší,
myslí a tělem oddán Bohu.
Samson
znamená Sluníčko. Silný a svobodný jako Slunce je ten, kdo miluje Hospodina (Sd
5, 31).
Oddíl,
který jsme slyšeli dnes tento Samsonův program nabourává. Tváří v tvář
způsobům, kterými se Samson předváděl se ptáme, co to má být za vysvoboditele?
Samsonovo
jednání se nám nelíbí, zdá se, že Samson jedná jako rozmazlený fracek, který si
navíc ujíždí na pelištejkách – místo, aby se mu líbily izraelské ženy, ale
vůbec – vždyť on je zaslíben Bohu, nemá co koukat po ženách.
Samsonovy
činy se obvykle vykládají jako činy toho, který spíše selhával.
Jenže
– když lidé psali NZ, všimli si řadu podobností s Ježíšem, není náhoda, že
při líčení Ježíšova narození, života i smrti je řada odvolávek na Samsona.
Můžeme
se pokusit tedy i my nalézt na tom Samsonově příběhu něco víc, než jen
neukázněnost.
Navíc
– je celkem provokující, že sami rodiče se posla Božího ptali, jak mají Samsona
vychovávat a ten je uzemnil. Mají se věnovat sobě a Samsona nechat být.
A pak
se v příběhu příliš často opakuje, že to byl Boží duch, který Samsona
posedl, když vykonal nějaký mocný čin. Tzn., že ti, kteří příběh tradovali –
nepovažovali Samsona za rozmazleného fracka, ale za pozitivního hrdinu, který
svými činy něco důležitého zvěstoval. Demonstroval. Jeho činy, jeho demonstrace
– se dotýkaly svobody.
V té
základní provokativnosti příběhu je nakonec také podobnost s Ježíšem,
protože lidé se tváří v tvář Ježíšovým činům a slovům ptali – když viděli
jak Ježíš jí s celníky a prostitutkami a porušuje sobotu – co to má
znamenat?
Ježíš
je Samsonovi podobný víc, než se nám líbí (než jsme ochotni připustit).
Opět
důležitá technická poznámka: příběh o Samsonovi prý byl literárně ustaven, když
byli synové Izraele v babylonském zajetí a jeho úkolem bylo inspirovat lidi
k naději, že má smysl věřit ve spravedlnost a svobodu.
Pelištejci
se totiž velmi podobali babyloňanům a vůbec všem, kteří se rozhodli zotročovat
druhé. Důležitý úkol příběhu bylo ukázat, naplno zjevit – jaké podstaty tahle
zotročující nadvláda je.
Asi
bychom nechtěli být v kůži rodičů Samsona. Manoach musel trnout, co zas
jeho syn provede. Chodil si do pelištejských měst, chodil po vinicích, dotkl se
mršiny, pil víno, dokonce se nebál kamarádit se s tamními ženami. Samé
věci, které nazír nesmí. K tomu, že by ho ponoukal Bůh? Divné.
Jak
jsme připomněli, i o Ježíšovi se občas říkalo, že se asi pomátl nebo je
posedlý.
Ono
se tím prostě chce říci – podívejte, jak se chová divně, kdyby byl skutečně
mesiášem, choval by se jinak. Kdyby měl být Samson tím, kdo zvěstuje svobodu,
musel by se chovat jinak.
Zkusme
ale vzít ten příběh vážně a připustit, že Samsonovy činy opravdu vycházejí
z Božího popudu. Připusťme, že Bůh skrze Samsona provokuje – jak
Pelištejce, tak Izrael. Pelištejce drzostí a odvahou, Izrael porušováním
různých předpisů o jídle a o tom co se smí a nesmí. Vzorec je tedy podobný jako
v případě jednání Ježíšově. Kolikrát byl Ježíš kritizován za to, že
nedodržuje sobotu apod?
Proč?
Možná si máme připomenout, že víra v Hospodina je víc než dodržování
náboženských pravidel a úzkostné lpění na tradici a zvyku.
Boha
nám tento příběh představuje jako toho, kdo miluje svobodu a v tomto světě
působí jeho činy někdy jako anarchistické.
Samson
se uprostřed zmaru a nesvobody chová jako naprosto svobodný člověk. Podobně se
jednou bude chovat Ježíš, všude kolem něj se díky jeho vnitřní svobodě bude
šířit vůně BK.
Jeho
vnitřní svoboda se odvíjí od poslušnosti Bohu, ne poslušnosti člověku.
Do
Timnaty, města okupovaného Pelištejci přichází Samson za denního světla, aby
byl všem na očích. Je to demonstrace svobody.
Najde
si tam pelištejskou dívku. Tu si chce vzít, vede k ní druhý den své
rodiče. Samson dorazil o mnoho dřív než rodiče k branám města, kde byl
vinohrad. Nazír by neměl na vinici ani vkročit. Tu Samsona napadl lev a Samson
ho holýma rukama zabil. Nikomu o tom neřekl. V té době se věřilo, že
mršiny plodí včely. A ty zas nosí med. Med je jeden ze znaků země zaslíbené.
Jeho čin je tedy znamení, že země zaslíbená není sen, že současné otroctví není
napořád. Za touto demonstrací (za tímto podobenstvím o zabití silného lva)
stojí vyznání: Bůh Izraele vysvobodí.
Za
týden má být svatba.
Cestou
Samson zjistí, že v mršině lva je skutečně med, nabral ho a dal okusit
rodičům. Mohli okusit země zaslíbené. Právě takto posilněni šli na svatbu. Z příběhu
není jisté, jestli svatba proběhne. Samson pořádá hostinu (milovník pitek a
hostin).
Z hodokvasu
vzejde hádanka. Samson se vsadí s Pelištejci, že nerozluští jeho slova. Pelištejci
nejsou schopni Samsonovu hádanku vyluštit. Dozvídáme se tak, že okupanti jsou
na Samsona krátcí i rozumem.
Nyní
přichází demonstrace toho, jak jednají okupanti. Možná ji mají slyšet všichni
ti, kteří se chlácholí zvykem, že přece není tak zle, že nemá smysl usilovat o
spravedlnost a svobodu. Lidi v otroctví časo totiž zakrývají oči před
skutečným stavem věcí – jednak, aby to vydrželi a jednak jim to potom nepřijde
tak zlé. Psychologie zotročeného člověka funguje zvláštně, někdy ho dovede
dokonce do situace, že ještě rád líbe svému pánovi holinky.
Pelištejci
nejsou schopni uhodnout, nic si z toho však nedělají, jednají tak jak to
okupanti umí ve všech dobách. Vyhrožují budoucí Samsonově ženě, že vypálí její
dům s ní i s otcem. Bohem Pelištejců jsou peníze a moc. Pro peníze
neváhají vraždit vlastní lidi. Nezáleží jim tedy ani na vlastním rodu – i když
možná někteří z nich mají plná ústa slov o národu.
Žena
je zoufalá, chápeme ji. Prosí Samsona, aby jí řekl řešení hádanky. Nakonec
Samson povolí. Pelištejci se smějí.
18 Sedmého dne,
ještě před západem slunce, mu řekli mužové města: "Co je sladší než med,
co je silnější než lev?" Odpověděl jim: "Kdybyste neorali mou
jalovicí, moji hádanku byste neuhodli."
Jejich
odpověď je zároveň další hádanka. Sladší než med, silnější než lev – je přece
Slovo Hospodinovo a v mystické rovině s ním spojená - láska.
V té jejich odpovědi je odkaz na Hospodina i Samsonovu ženu.
A je
v ní také odkaz na to, že utlačovatelé mohou pošpinit všechno – víru
v samotného Boha i lásku. Jinými slovy říkají – můžete si svého Boha
strčit někam. My jsme silnější.
Vidíme
– je to opět demonstrace – plné vyjevení toho – co jsou Pelištejci zač.
Demonstrace toho, co se děje v člověku, nenávidí-li jeden druhého.
Pelištejci
dali Božímu lidu odpověď na to, kdo jsou a co udělají s otroky. Mohou
zadupat do země i to, co je nejkrásnější a nejhlubší, to co je nejvyšším darem
od Hospodina, tedy lásku.
Vidíme,
že i ten dnešní příběh o Samsonovi se dotýká nejhlubších věcí člověka – podobně
jako Ježíšův příběh. Není to tedy banalita popisující rozmazleného fracka.
Skrze
kulisy toho příběhu dostáváme my sami otázku: Je Slovo Boží nebo láska Boží
něco, co my lidé můžeme zesměšnit a zneužít?
Odpověď
je dvojí. Ano, můžeme, lidé si to nechali líbit. V takovém stavu je
společnost Izraele. Je nemocná. I Ježíš mluví o tom, že je lékař, který
přichází uzdravovat nemocnou společnost. Svými činy nechá nemoc společnosti
vyjít na světlo. Vidíme zde zase spojnici se Samsonem.
Samsonova
odpověď je ale druhou odpovědí. Je zástupně odpovědí Boha lidem, kteří touží po
napravení křivd a napravení spáchaných nespravedlností, tedy – kteří touží, aby
se slovo Hospodinovo dostalo ke slovu.
Samsonova
odpověď je podobná Ježíšově odpovědi posedlému. Démona je třeba vyhnat.
A
děje se to skrze Boží vůli, Boží čin. Vysvobozuje Bůh, ne člověk.
Do
Samsona vstoupí Hospodinův duch, vždyť
záchrana je v rukou Božích, ne lidských. Samson jde a pobije 30 Pelištejců
v Aškalonu a jejich šaty odevzdá těm, kteří hádanku rozluštili.
Aškalon
bylo významným Pelištejským městem, šaty byly velice drahé, tzn. těch 30
mrtvých bylo součástí pelištejské honorace.
Jejich
zabití bylo symbolické, byl to vzkaz jak zotročeným, tak otrokářům. Tento vzkaz
měl podobné vyznění jako atentát na Reinharda Heydricha.
Těch
30 mrtvých je důsledek zlého jednání Pelištejců, není to msta, je to nastolení
spravedlnosti uprostřed temnoty.
(Připomněli
jsme již několikrát, že si můžeme představit utlačovatele jako draka, kterého
je třeba zabít, aby byla zachráněná bezbranná princezna. Tak padl egyptský
farao i se svým prvorozeným synem, tak umírá těch 30 pelištejských mužů, kteří
tím, že vlastnili drahé šaty patřili k honoraci, tedy k jakési
šlechtě, k těm, co vedli proces zotročení Izraelců.
Lidi
je vnímali podobně jako faraona, byli to démoni, kteří se musí odstranit, aby
mohla zavládnout spravedlnost.)
Ti,
kteří příběh slyšeli, mohli doufat, že přece jen se dočkají spravedlnosti a že
toto doufání má smysl.
Také slyšeli,
že duch Hospodinův je duchem naděje a vysvobození. Že to není duch strachu a
rezignace.
Samson
svým činem připomněl, že když Duch Boží zavěje, vstane z mrtvých naděje.
Démoni
jsou vyhnáni, na obzoru se ukazuje uzdravení.
Lidi
v okovech slyšeli zvěst o vysvobození. Slyšeli evangelium.
Modlitba
Děkujeme
Pane za to, že smíme doufat ve tvou záchranu i v dobách zlých. Prosíme,
zachovej nám citlivost pro lásku, pravdu a spravedlnost, abychom byli světlem
uprostřed světa, v němž žijeme. Skrze JK…
Žádné komentáře:
Okomentovat