První
čtení
Matouš
5:1 Když spatřil zástupy, vystoupil na horu; a když se
posadil, přistoupili k němu jeho učedníci.
2
Tu otevřel ústa a učil je:
3
"Blaze chudým v duchu, neboť jejich je království
nebeské.
4
Blaze těm, kdo pláčou, neboť oni budou potěšeni.
5
Blaze tichým, neboť oni dostanou zemi za dědictví.
6
Blaze těm, kdo hladovějí a žízní po spravedlnosti, neboť
oni budou nasyceni.
7
Blaze milosrdným, neboť oni dojdou milosrdenství.
8
Blaze těm, kdo mají čisté srdce, neboť oni uzří Boha.
9
Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny
Božími.
10
Blaze těm, kdo jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť
jejich je království nebeské.
11
Blaze vám, když vás budou tupit a pronásledovat a lživě
mluvit proti vám všecko zlé kvůli mně.
12
Radujte se a jásejte, protože máte hojnou odměnu v
nebesích; stejně pronásledovali i proroky, kteří byli před
vámi.
Druhé
čtení
Gn
2, 25; 3,1-24
Kázání
Minule
jsme uslyšeli radostnou zvěst o tom, že rodopis člověka může
pokračovat, Bůh poznává, že není dobré, aby byl člověk sám
a tak mu tvoří někoho, kdo najednou stojí naproti němu.
Stojí
za to s ním komunikovat a být mu partnerem. Usilovat o to, stát se
druhému bližním. Což je to nejnáročnější, protože to v
důsledku znamená milovat také nepřátele.
Stvoření
ženy znamená totiž možnost rození dětí a tím možnost, že se
jednou setkám s někým, kdo vystupuje jako můj nepřítel.
Podle
Ježíše máme usilovat o milování nepřátel. Všichni máme
jednoho Stvořitele, všichni jsme bratři a sestry.
Žena
není jen partner k hlídání a střežení zahrady Eden, aby
vzkvétala, ale je to taky někdo, kdo se mnou má spoluzodpovědnost
za nám svěřené dary.
Je
to zodpovědnost za nám svěřenou důvěru a lásku.
O
tom je dnešní příběh o vyhnání z ráje.
Když
tento příběh čtou lidi z necírkevního prostředí, často se
pohoršují. Bůh je zde líčen jako mstivý, ten, kdo nesnese, aby
lidi věděli co ví on. A tak je za to, že touží po poznání –
což je přece – dobré – tak je za to vyžene z ráje.
Nebo
si lidi myslí, že je o prvotním sexuálním hříchu nahoty – z
něhož se stal příběh o dědičném hříchu.
Nebo
se ten příběh vykládal jako důkaz toho, že ženy za vše mohou
a proto jsou správně – mužům podřízeny. Jsou to svůdkyně.
Jenže,
o sexu tam ale není nic, protože nahota o níž se zde mluví
znamená nahotu etickou ve smyslu ztráty důvěry. Nahý a hadovatý
je ten, kdo je nakažen lstivostí. Ve skutečnosti bychom tedy měli
překládat, poznali, že jsou slizcí jako had. Poznali svou
slizkost.
Ten
příběh se naštěští vždycky vykládal jako podobenství. A
podobenství je typické svou nejednoznačností. Přesto má vnitřní
logiku a my můžeme odvrhnout některé závěry.
Např.
závěr, že Bůh je pomstychtivý, že nechce lidem dopřát
poznání. Tato myšlenka se totiž objevuje v ústech hada. Had
člověku nalhává, že Bůh člověka nemá rád. Že se bojí, aby
náhodou člověk nebyl chytrý jako Bůh sám. Když tedy řekneme,
že příběh o vyhnání z ráje je o mstivém Bohu, opakujeme jen
slova hada. Nachytali jsme se tedy.
V
příběhu se líčí spíš starost Boha o člověka než
pomstychtivost nebo uraženost.
Had
se snaží vnuknout člověku myšlenku, že je tu zlo a že za to
zlo může Bůh. A člověk ji úspěšně přijímá. Když se Bůh
ptá, co se stalo, svaluje Adam pohotově vinu na Boha. Ty za to
můžeš, tys stvořil ženu!
Jinými
slovy: Ty Bože můžeš za to, že umírají lidi ve válkách, ty
můžeš za to, že umírají malé děti a lidi mají rakovinu a
zvrácené pokřivené vztahy. Kdyby byl Bůh – rozuměj – kdyby
byl hodný Bůh, tak by nebyly války.
Toto
svalování viny na Boha není tedy jen věcí Adama v ráji, ale je
tísnivou myšlenkou každého z nás. Vždyť všichni jsme tak
trochu Adam. Dosl. Zemák. Prach. Člověk. A nevíme si rady. Jsme
zmatení, svalujeme vinu na druhé a pomlouváme jako had pomluvil
Boha.
A
jsme nakaženi slizkostí.
A
když to poznáme, kam to vede, jsme smutní.
(Oldřich
Janota zpívá: jsme poznáním podobni zralým plodům, ale nakaženi
steskem)
Ještě
jednou:
Ten
příběh není příběhem o pomstychtivosti Boha nebo o tom jak to
Bůh špatně zařídil, ale je to příběh o důvěře, pravdě,
pomluvě, důsledku lži, důsledku špatných rozhodnutí. Ale je to
také – příběh o Božím milosrdenství a ochraně.
To,
co had sliboval člověku je vlastně velmi jednoduché. Podstatou
pokušení bylo: když nebudete poslouchat, co vám Bůh řekl,
abyste dělali, budete skutečně v ráji. To je celé. Když se
zařídíte po svém, bude to lepší.
Už
dřív jsme narazili na to, že člověk má strážit zahradu Eden
proto, aby nebyla zničena někým, kdo chce kořistit se zlým
úmyslem. Kdo využívá poznání k tomu, aby ubližoval.
A
teď se člověk nechává nachytat na myšlenku, že Bůh to s ním
nemyslí dobře. Jinými slovy – že Bůh není důvěryhodný.
A
nechává se nachytat polopravdou. Čistou lež by totiž člověk
snad prokoukl.
Nechává
se nachytat pomluvou. Prý jim Bůh zakázal jíst ze všech stromů
v zahradě. Semínko nedůvěry jde cestou pomluvy a polopravdy. I
když na tuto první falešnou otázku žena ještě umí odpovědět
pravdou, nedůvěra je zaseta.
Tak
je to vždy se šířením polopravdy a pomluvy.
Kdyby
byly pomluvy čisté lži, to by se krásně žilo. Kdyby říkal
Hitler lidem čisté lži, to bychom ho snad hned odhalili. Jenže
tak to nefunguje. Zlo se šíří pomocí polopravd a pololží.
Židi
prý otrávili studny, jsou divní, židi drží světovou ekonomiku,
ukřižovali navíc Pána Ježíše. Z těchto pomluv nakonec vzešel
holokaust. Na evropském křesťanském kontinentě.
Pomocí
polopravd a pololží vítězí na čas ďábelské režimy, které
umožňují zabíjet nevinné nebo ty, kteří bojují za pravdu.
Ale
můžeme litovat i ty, kteří se nechali nachytat. Vždyť podstatou
lidské řeči je nemožnost plně uchopit skutečnost. Nejvíce to
vidíme na médiích. I kdyby se média snažila sebevíc – a je
potřeba aby se snažila sebevíc – stejně dostaneme informace
všelijak upravené a nereálné.
Stačí
nechat promluvit dva svědky k jedné události. Každý danou
situaci popíše jinak.
Ve
světě polopravd tedy žijeme a je to běžné prostředí. Nelze se
divit, že občas naletíme.
V
tomto prostředí se může zrodit nedůvěra, nepochopení, a z toho
pramenící důsledky. Nenávist, války, vraždy.
Had
se snaží namluvit člověku, že za zlo může Bůh.
Člověk
ztratil důvěru, že Bůh to s ním myslí dobře, a tak se člověk
začal skrývat. Když to s ním totiž druhý nemyslí dobře, pak
může být ohrožen a je potřeba se skrýt. Strach ovládá lidské
srdce – mj. ten nejúskočnější lidský orgán :)
Proto
žalmista volá: Žalmy 51:12 Stvoř mi, Bože, čisté
srdce, obnov v mém nitru pevného ducha. Srdce je úskočné,
ale dá se znovu oživit, uzdravit, opravit Bohem.
Žalmy
101:4 Ať mi je vzdálena neupřímnost srdce, nechci mít
nic se zlem.
Adam
s Evou neovládli žádné poznání dobrého a zlého, místo toho
poznali, že jsou nazí – což znamená, že jsou nedůvěřiví,
jako byl had. Stali se podobni úskočnému tvoru. Dosl. zhadovatěli.
Se sexem jejich nahota nemá nic společného.
Ztratili
i důvěru mezi sebou.
Boží
prokletí, které následuje, není Boží msta, ale vyjádření
faktického stavu věcí. Člověk porušil důvěru lásky a mělo
to dopad. Začalo se to nabalovat jako sněhová koule.
Padá
s ním nejenom jeho žena (která bude rodit s bolestí a bolest bude
provázet vše další pokračování rodopisu člověka), ale padá
s ním taky celá země i budoucnost.
Do
vztahu mezi mužem a ženou vstupuje nerovnost, žena je najednou
poddána muži, on se stává jejím ochráncem a živitelem a není
to nic dobrého ani něco od Boha daného, ale je to důsledek viny
Adama.
Podřízenost
ženy nebo podřízenost lidí jedněch druhým je důsledek lidské
viny.
Války,
nenávist, ponižování, povyšování, to je důsledek lidské
viny. Není to něco dobrého, co daroval Bůh člověku.
Pokud
bude někdy nějaké náboženství obhajovat nerovnost muže a ženy
nebo nerovnost lidí, tak je to jen rozmnožování prokletosti,
kterou na sebe člověk sám přivodil a takové náboženství je
zlo.
Nemá
to nic společného s Božím řádem lásky.
Vždyť
skrze Ježíše Krista tato nerovnost způsobená lidským pádem
byla napravena, lidi si v Kristu začali být opět rovni a dokonce
milují i své nepřátele podle Ježíšova příkladu.
Člověk
ve světle toho dnešního podobenství žije ve světě, kde musí
bojovat s pokušitelem, jinými slovy vést každý den na zemi zápas
o novou důvěru a lásku – kterou dostává od milosrdného Boha,
protože ani po této ztrátě důvěry Bůh Adama neopustil.
Nakonec
dá Bůh člověku dokonce kvalitní oděv z kůže, aby lidi chránil
– na rozdíl od nekvalitních fíkových listů, na něž se lidé
zmohli.
Člověk
už navěky povede zápas. Bude se muset rozhodovat mezi cestou
vytyčenou dobrým Božím slovem a mezi touhou po bohorovnosti.
Člověk
bude zápasit o pojmenování dobra a zla. To je nejtěžší,
protože víme, že nejzákeřnější a nejničivější zlo se do
světa dostává, když se začnou ospravedlňovat činy lidské
svévole, např. když:
-
touze po pomstě a násilí se řekne právo na spravedlivou odplatu
-
touha prosadit svou za každou cenu se nazve zdravou asertivitou
-
týrání a ponižování druhých se nazve nezbytným prostředkem k
nastolení lepších zítřků -
Nebo
se nad předsudky vůči lidem jiného názoru, jazyka či rasy
prostě jen mávne rukou jako nad kaňkou na jinak slušném
charakteru.
Ani
náboženství automaticky spásu nepřináší, souvěrci Ježíšovi
konali právě tak zlovolně a své vlastní svévolné jednání
obalovali do náboženských klišé.
Už
prorok Jeremiáš řekl:
Jeremjáš
9:3 Střezte se svého druha, na žádného bratra
nespoléhejte, neboť každý bratr je samý úskok a každý druh
utrhá, kudy chodí.
4
Kdekdo chce svého druha přelstít a neřekne pravdu. Učí
svůj jazyk mluvit jen klam, vyčerpávají se nepravostmi.
Bible
nás tedy tímto příběhem učí, že lidské srdce je úskočné.
Můžeme to s pokorou přijmout a toužit po nápravě, kterou může
darovat jedině Bůh.
Můžeme
se učit volat spolu s žalmistou:
Žalmy
51:12 Stvoř mi, Bože, čisté srdce, obnov v mém nitru
pevného ducha.
Toto
zvolání můžeme přijmout jako výraz rozpoznání, že jedině
skrze čisté srdce a vztah důvěry, který může darovat Hospodin,
vede cesta k cíli.
Jak
se ještě v tomto příběhu projevilo Boží milosrdenství?
Na
člověka nedopadl trest, když pojedl ze stromu poznání. Nezemřel,
ale díky Bohu může jít život dál. I když v bolestech, příběh
lidstva, příběh člověka může pokračovat.
Člověk
je vyhnán ze zahrady Eden ne proto, že Bůh je pomstychtivý, ale
proto, aby se zamezilo dalším ničivým důsledkům člověčí
svévole:
-
aby byl ochráněn strom života, aby se člověku nedostal pod jeho
všehoschopnou ruku.
-
strom života - si nechává ve své výlučné pravomoci sám
Hospodin.
Jinak
řečeno: z ráje se stává přísně střežená Boží rezervace -
a uprostřed ní - strom života.
Tady
dál roste zdroj života a s ním i záruka - že poslední slovo
nemá smrt a prach - ani ničivé důsledky lidské pýchy - ale
život.
A
je tu i zaslíbení, že nám tahle rezervace nebude navěky
zapovězena jako nezvaným hostům - že
jednou
přestanem být nevítanými vetřelci.
To
jsme se dozvěděli - od Ježíše Krista - který nesl tíži
lidského údělu - lidskou beznaděj i smrt - a kterému bylo dáno
nad panstvím smrti zvítězit.
A
tak se s odvahou můžeme pouštět do pozemských bojů s pokušením
a a zápasů s vlastní úskočností.
Vždyť
nás posiluje jeho zaslíbení:
Zj
2,7
Tomu
kdo zvítězí, dám jíst ze stromu života v Božím ráji.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že jsi nám stále na blízku a že díky tobě smíme
překonávat to co vede ke smrti.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat