První čtení
Matouš
9:9 Když šel Ježíš odtud dál, viděl v celnici sedět člověka jménem Matouš
a řekl mu: "Pojď za mnou!" On vstal a šel za ním.
10
Když potom seděl u stolu v domě, hle, mnoho celníků a jiných hříšníků
stolovalo s Ježíšem a jeho učedníky.
11
Farizeové to uviděli a řekli jeho učedníkům: "Jak to, že váš Mistr
jí s celníky a hříšníky?"
12
On to uslyšel a řekl: "Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní.
13
Jděte a učte se, co to je: `Milosrdenství chci, a ne oběť´. Nepřišel jsem
pozvat spravedlivé, ale hříšníky."
Druhé čtení
Genesis
8:15 I promluvil Bůh k Noemu:
16
"Vyjdi z archy, ty a s tebou tvá žena i tvoji synové a ženy tvých
synů.
17
Vyveď s sebou všechno tvorstvo, jež je s tebou, všechnu zvěř i ptactvo a
dobytek a všechnu havěť plazící se po zemi. Ať se na zemi hemží, ať se na zemi
plodí a množí."
18
Noe tedy vyšel a s ním jeho synové a jeho žena a ženy jeho synů.
19
Všechna zvěř, všechna havěť a všechno ptactvo, vše, co se plazí po zemi,
vyšlo podle svých čeledí z archy.
20
Noe pak vybudoval Hospodinu oltář a vzal ze všech čistých dobytčat i ze
všeho čistého ptactva a zapálil na tom oltáři oběti zápalné.
21
I ucítil Hospodin libou vůni a řekl si v srdci: "Už nikdy nebudu
zlořečit zemi kvůli člověku, přestože každý výtvor lidského srdce je od mládí
zlý, už nikdy nezhubím všechno živé, jako jsem učinil.
22
Setba i žeň a chlad i žár, léto i zima a den i noc nikdy nepřestanou po
všechny dny země."
Kázání
Nastala chvíle kdy měl Noe
opustit archu.
Vlastně se bychom se mohli divit,
že Noe z korábu vyšel ven. Venku dřív přece bylo tolik zla, že způsobilo
kolaps. Ekologickou katastrofu. Loď byla bezpečná. Bůh připravil pro Noeho
obydlí, které bylo chráněno proti zlu tam venku.
Sice možná všem při dlouhých
měsících, kdy se nic nedělo a nezbývalo jim než věřit, že jednou vody opadnou –
tekly nervy, ale teď, když má nastat odchod z archy...
Možná se mu skutečně nechtělo. Možná
proto slyšíme z Božích úst, jednoznačný pokyn:
Genesis 8:16 "Vyjdi z archy, ty a s tebou tvá žena i
tvoji synové a ženy tvých synů.
Slyšíme zde ozvěnu dalších Božích
zavolání na lidi: vyjdi z Uru Kaldejského (Abram); vyjděte z Egypta;
Pojď za mnou!
Vyjdi z lodi, učiň exodus do
země, kterou jsem ti připravil. Tato výzva se bude mnohokrát opakovat i
v životech jednotlivců, kteří uslyší zavolání víry.
Cesta do neznáma (ven
z bezpečí chrámu –a přesto
s Božím slovem v zádech) – jen ve spolehnutí na Boží slovo – to je
biblická verze naděje. Znovu se nám dnes s naléhavostí připomíná. I tváří
v tvář nezajištěnosti našeho dnešního světa, protože nikdo z nás neví
co se stane zítra. Mnoho z nás se bojí budoucnosti. Ptáme se – jak to
bude...
Noe má opustit loď, která mu
zachránila život. Minule jsme připomněli, že příběh o tom, jak se Noe opil,
s prožitkem na vodách zmaru nějak souvisí. Apokryfní vyprávění to připomínají.
Čekání na záchranu bylo nekonečné. Trpělivost člověka musí být napnutá na hraně
možností. NZ vyprávění o pobytu učedníků na lodi to připomínají. I když jsou
s Ježíšem, jsou vystrašení, vystresovaní, bojí se.
Také víme o tom, že překoná-li
člověk krizi, teprve v té chvíli když z něj spadne stres a napětí,
teprve v té chvíli se zhroutí.
Mnoha lidem by se tedy
z lodi nechtělo. Když má najednou přijít změna, bojíme se jí.
Možná, že Noe loď opustit
nechtěl. Vždyť tato loď znamenala bezpečí a po bezpečí všichni toužíme.
Proto zní Boží slovo tak jasně a
jednoznačně.
Vyjdi z bezpečí chrámové
schrány, říká Bůh. Vyjdi k novému začátku jako člověk víry.
Nevracej se k tomu, co už jsi o
Bohu poznal a na cestě víry prožil.
Směřuj dál - k novým obzorům, k novým
výzvám, které jsou před tebou. Neboj se činit riskantní kroky, vstupovat na
neprozkoumanou, a zatím cizí půdu.
I člověk v pokročilejším
věku je Bohem zván poznávat nové a neznámé, neprobádané – všechno to, co Bůh
připravil.
Není snadné vykročit ven, přesto
možná právě v tom spočívá základ našeho lidství zakotveného v Bohu.
Člověk se stává plnohodnotnou bytostí, když se s odvahou a důvěrou vydává
tam, kam ho posílá Bůh skrze své slovo.
Člověk si nemá na zemi hledat
zabezpečený trvalý domov, má být pořád na cestě.
Církev bývá zobrazována ne
náhodou jako loď. Loď s Ježíšem na palubě, plující v rozbouřených
vodách tohoto světa, plného nástrah.
Opustit loď může v tomto
významu znamenat i výzvu: opusť zázemí církve. Jaký by to mělo smysl? Znamená
to opustit církev?
Loď přepravuje odněkud někam. Církev
jako loď je církev putující, církev plující na vlnách tohoto světa.
Neklesne loď má v plen - Zpíváme.
Cíl můžeme chápat jako věčnost.
Loď s Ježíšem pluje do věčnosti.
Noe má začít znova, má svou
záchranu zužitkovat. Podobně - jako člověk, který je zachráněn Ježíšem. Stává
se někým jiným, nechává v sobě růst Krista.
Vyjdi z korábu - tedy může
znamenat – nebuď věřící sám pro sebe, ale žij svou víru uprostřed světa.
Protože člověk je zachráněn kvůli
něčemu. Ne k tomu, aby se uzavřel před světem do uzavřené skupiny, ale aby
vyšel ven do světa. Aby tato skupina – toto společenství – rodina víry – rodina
Noemova – vyšla do světa putovat. Vyšla ovlivňovat ho svým přístupem
k životu a taky se nebála být připravena za tento přístup ručit ochotou
k oběti.
Pokud koráb symbolizuje Boží
slovo a to se děje v církvi, může to znamenat, že se má člověk stále
tohoto korábu, této naděje držet, ale zároveň se nesmí do dveří korábu/chrámu
zavřít.
Zachránění opouštějí „jistotu“ a
dávají se do díla obnovy.
Genesis 8:16 "Vyjdi z archy, ty a s tebou tvá žena i
tvoji synové a ženy tvých synů.
Zachráněný člověk má podniknout
riskantní výstup na dosud neprozkoumaný terén.
Má zkoumat, kde se objevují nová
pole působnosti, kde ho čeká nová inspirace ke zkoumání inspirativnosti Božího
slova. Vystupuje z korábu a ve své mysli si koráb nese sebou. Vystupuje z
archy jako společenství, jako rodina víry.
Bude sázet stromy, pást dobytek,
plodit potomky. A to vše se má dít v rozhovoru nad významem Božího slova.
Noe vyšel ven a první čin, který
učinil: vybudoval oltář. Jako dar vděčnosti.
Jinými slovy toužil poděkovat
Bohu za milost, že směl zůstat na živu. Dál toužil poznávat Hospodinovo slovo a
nechat svůj život tímto slovem proměňovat.
Říká tím: jsme tu Bože od toho,
abychom se ozvali nejen jako zachráněná, ale především jako vděčná stvoření.
Někdy se člověku zdá, že žije ani
neví jak, čas plyne a nedává to smysl. Můžeme ale naši časnost prožívat jako
dar, který jsme dostali od Pána Boha, abychom ho mohli k dobrému využít.
Bible vyznává naději, že Bůh to
s člověkem neskončil – i když by si to člověk zasloužil.
Podle dnešního textu se totiž člověk
nevylepšil. Bible je v tomto směru nebývale skeptická. Bůh říká, že nebude
zlořečit zemi, nezničí život, přestože
každý výtvor lidského srdce je od mládí zlý.
Bůh už nebude kvůli několika
lidem ničit všechno. Bůh nechce uplatňovat na člověka kolektivní vinu, nebude
už za člověka trestat celou zemi. Tam, kde působí Bůh, působí nová šance,
odpuštění a milost.
Proto bude jednou v tomto
duchu a Jménu Ježíš pozvedat ty, kteří byli na dně.
Hospodinu oběť vděčnosti
zavoněla, zachutnala. Děkovat Bohu je dobré. I když jsme všelijací, i když
procházíme různými obdobími, v každém čase můžeme děkovat a bude to mít
smysl. Někdy jsou situace, že člověk příliš konat nemůže. V soužení,
v nemoci, ve smutku, pořád ještě může člověk přijmout, že tu je prostor
pro poděkování. Prostor, který do našeho světa dává Bůh.
Takhle se nakonec potkává cesta
muže jménem ODPOčINUTí - s jeho Bohem – Noae hlásí - můj Pane, Stvořiteli
nových počátků, díky tobě jsem našel druhý břeh - a na něm odpočinutí.
- a samotnému Stvořiteli je to
libé
- líbí se mu tenhle spravedlivý,
ktý se držel jeho přikázání -
- který konal, jak B mluvil -
- a který došel odpočinutí
- B ucítil vůni jeho oběti a jako
by si řekl – teď je zas na zemi na chvíli dobře. Mohu odpočinout, protože Noe
ví, díky komu došel odpočinutí.
Děkujeme Pane, že díky tobě máme
před sebou vždy naději. Děkujeme, že v tobě smíme odpočinout a nemusíme se
bát budoucnosti.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat