neděle 29. září 2019

vyšší než člověk?


První čtení
Marek 3:1  Vešel opět do synagógy; a byl tam člověk s odumřelou rukou.
2  Číhali na něj, uzdraví-li ho v sobotu, aby jej obžalovali.
3  On řekl tomu člověku s odumřelou rukou: "Vstaň a pojď doprostřed!"




Druhé čtení
Genesis 2:1  Tak byla dokončena nebesa i země se všemi svými zástupy.
2  Sedmého dne dokončil Bůh své dílo, které konal; sedmého dne přestal konat veškeré své dílo.
3  A Bůh požehnal a posvětil sedmý den, neboť v něm přestal konat veškeré své stvořitelské dílo.



Kázání
Minule jsme si připomněli univerzalistický charakter písně o stvoření. Bůh tvoří člověka, nikoli národy, rasy, množiny a podmnožiny lidí, lidi lepší a horší. Lidi uzavřené v hranicích.
Bůh tvoří každého člověka, i mrzáka, protože chce, aby člověk byl na světě, aby došel svého poslání – být podobenstvím svého Stvořitele. Člověk má mít s druhým člověkem i se stvořením soucit.
Nejplněji poslání člověka ukázal JK.

Bůh dokončil sedmého dne své dílo, přestal konat veškeré své dílo. Nevznikl žádný další (vyšší) tvor než člověk – třeba andělské bytosti nebo nějací démoni nebo bytosti s nějakých vyšších vrstev. Ne, vrcholem stvoření je člověk.

Toto ukončení konání pak Bůh posvětil. Co to znamená? Není to jedna z nejdivnějších biblických myšlenek?
Proč nevznikl člověk jako vrchol stvořitelského díla sedmý den?
Možná právě proto. Sedmý den je tu prostor pro samotného Stvořitele.
Člověk není absolutním vrcholem, člověk se má vztahovat k Bohu, který ho přesahuje.
Je zde tajemství a to tajemství je vyšší, než jsme my, proto nejsme na vrcholu (není tam ani žádný jiný stvořený tvor), na vrcholu je Boží odpočinutí.
Sedmý den si tedy zvláštním způsobem vyhrazuje Bůh pro sebe. Je to oblast nad člověkem.

Bůh posvěcuje konec konání a odpočívání. Jakoby už nemělo přijít nic, jakoby měla zavládnout nekonečná statičnost. Jenže před časem jsme tu měli žehnání rozmanitosti a pohybu.

Sedmý den nás Izrael učí vnímat jako slavnost. Slavnost dokonale odvedené Boží práce.
A také slavnost toho, že budoucnost je skryta v Bohu. Nikdy nevíme předem, jak věci dopadnou, budoucnost je skrytá, ztrácí se v tajemství, to je ale zvláštním způsobem ukryto v Bohu.
Den sedmý se jakoby – zdánlivě - neděje nic.
Sedmý den jakoby se odehrávalo tajemství života i smrti, vše to co nás přesahuje.
Izrael vyznává, že toto tajemství je ukryto v Boží radosti, v Božím pokoji, odpočinutí, požehnání, dokonce v Božím posvěcení.
To je jednoznačně dobré. Cíl všeho stvoření je dobrý, tajemství, které nás přesahuje je ukryto v Hospodinu.
Když se soustředíme na den odpočinutí, nemusíme mít hrůzu z budoucnosti.

Člověk je zván, aby se na tomto slavení podílel.
Hospodin přivádí k cíli svou práci zvláštním způsobem. Izraelci s Hospodinem učinili zkušenost, když je vyvedl z Egypta. Na začátku se to zdálo nemožné, Mojžíš odmítal poslechnout Boží hlas, namítal, že mu nikdo neuvěří apod. Nikdo by neřekl, že Izraelci vyjdou a pak dojdou do zaslíbené země. Bible na těchto příbězích ukazuje, že Bůh přivádí k cíli své dílo, i když se to na začátku zdá nepravděpodobné a cíl je jakoby v mlze nebo se jeví jako nemožný.

Co má být cílem Božího tvoření? Co to znamená ono odpočinutí?

Jisté je, že píseň o stvoření neříká, že cílem Božího tvoření je výtvor z dne číslo 6, tedy člověk. I když je stvořen podle podobenství Božího. Cílem není ani Izrael, není to ani církev.

Bůh ale povolává celé stvoření a spolu s ním i člověka, aby celé stvoření vědělo, že tu je nějaký vyšší cíl. Cíl, který je nějak skrytý v Bohu. Je stále vpředu. Nejde si proto říct: už jsme u cíle. Zvládli jsme to.

Požehnání znamená také oddělení. Stvořitelské dílo je odděleno pro Boha jako nějaké zvláštní Boží vlastnictví. Souvisí s Božím odpočinutím.
Co to znamená? Mohli bychom to přeložit jako naplnění Boží blízkostí.

Bůh má na své stvoření dost času. Je tady pro něj. V tom Božím odpočinutí se otevírá prostor pro lásku. Není to tvoření samotné, najednou je prostor pro vytváření vztahu s milujícím Stvořitelem.
A tady jsme možná u smyslu šabatu. Zvláštní čas Boží lásky pro stvoření i pro člověka, zvláštní čas, kdy si má člověk připomínat Boží dobrotivost. O šabatu se ukončuje práce, aby se budoval a prohluboval vztah stvoření se svým Stvořitelem.

Člověk si o šabatu ale také srovná hodnoty, smí si s vděčností připomenout, že není stvořitel, neurčuje cíl svého života, ale naopak za svůj život vděčí svému Stvořiteli, který ho miluje.

Prostor odpočinutí tedy můžeme vykládat jako prostor, kdy si Bůh dělá čas na stvoření.

V historii se ujal ještě jiný výklad Božího odpočinutí, bohužel často ten všeobecněji známý. Ten říká, že Boží odpočinutí je podobné hodináři, který dokonal své dílo, natáhl pružinku a odešel na odpočinek.
Takhle podobně to bylo ukázáno i v slavném kresleném filmu Stvoření světa.
Hodinář, který sedí na obláčku a pozoruje, jak to cvrliká.
To ale odporuje Biblickému zpodobení Boha, který vstupuje s člověkem do vztahu.
Který nesoustruží, neprojektuje, ale povolává slovem.
Oslovuje – jinými slovy – aktivně vstupuje do vztahu. Nechává své slovo vstupovat do světa. Nakonec se slovo stává tělem. Miluje, trpí, obětovává se.
Trpí už na začátku – např. když Bůh slovem přemlouvá Kaina, aby nezabíjel Abela.
Biblický Bůh není hodinář. Je zúčastněný, účastný, touží po lásce, sám se v lásce odevzdává.

Bůh povolává svým slovem dál. Proroky, Ježíše, jeho následovníky, nás. Hospodin povolává člověka, který podobně jako Abraham nebo Mojžíš ne vždy s tímto slovem souhlasí.
V tomto smyslu Bůh pracuje stále.
Nakonec v Ježíši se slovo stává tělem...

Ježíš nás vyučuje, že jsou období, kdy Bůh nechává rašit setbu, kterou zaseje. Čeká, až slovo přinese užitek.
A raduje se spolu s člověkem, kterého také učí odpočívat, aby zbyl čas na chvály, na díkučinění, na projevení radosti – uprostřed vší té práce.

Šabat dosvědčuje, že člověk tu není stvořen pro práci, práce není cílem jeho života. Práce je prostředek k obživě, ale není cílem.
Lidská práce, dílo lidských rukou není cílem života. Bůh říká člověku: můžete přestat. Vaše práce vás nesmí pohltit. O šabatu se můžete na sebe sama podívat jinýma očima. Smíte vzhlédnout k nebi a uvědomit si, že cíl je skryt v Bohu.
Boží lid slaví o šabatu především svou svobodu, svou nezávislost na člověku. Nezávislost na takových pojetích člověka, které dělají z člověka boha.
Žalmy 146:3  Nedoufejte v knížata, v člověka, u něhož záchrany není.

Den sedmý mají slavit spolu s člověkem i zvířata. Je tady něco co nás i stvoření přesahuje. A proto se máme zastavit. I když nebudete mít svatyně, nebudete mít oltáře – když třeba budete v zajetí v cizí zemi, pořád to ještě neznamená, že byste museli rezignovat na svoje vyznání. I v těžkých situacích můžete slavit den odpočinutí.
Den sedmý má obrovskou výhodu. Dá se slavit kdekoli a téměř za jakýchkoli podmínek.
A taky byl slaven – i za těch nejnemožnějších podmínek – jako např. v koncentračních táborech.
Je to slavnost nezávislá na zvůli mocných.
Je to slavnost duchovní.

Samozřejmě vše dovede člověk zneužít a tak se v Izraeli postupně začalo kontrolovat, co vše člověk smí a nesmí o šabatu dělat.
Ježíš se snažil navracet původní význam šabatu.
A měl s tím problémy.
J uzdravoval o šabatu záměrně. Aby ukázal: kdy jindy měli všichni ti chromí a zmrzačení poznat Boží lásku než právě v den požehnání?
Ježíšovo uzdravování v sobotu tak mělo hluboký smysl.

V evangeliích nalezneme slova, která na sedmý den přímo odkazují.
Evangelista Jan měl na paměti právě píseň o stvoření, když v jeho evangeliu Ježíš pronese:
Jan 19:30  Když Ježíš okusil octa, řekl: "Dokonáno jest." A nakloniv hlavu, skonal.
Dokonáno jest.
Je dokonán nový počátek, nové stvoření.
Někteří uvěřili, že právě prvního dne po sobotě Bůh ukázal skrze JK na cíl stvoření.
Právě v JK se tajemství života a smrti poodhalilo, chrámová opona se roztrhla, přišlo vzkříšení, Boží láska se projevila naplno.
A tak můžeme nakonec spolu s apoštolem Pavlem vyznat, že jednou uzříme tváří v tvář.

1 Korintským 13:12  Nyní vidíme jako v zrcadle, jen v hádance, potom však uzříme tváří v tvář. Nyní poznávám částečně, ale potom poznám plně, jako Bůh zná mne.
13  A tak zůstává víra, naděje, láska - ale největší z té trojice je láska.

Modlitba
Děkujeme Pane za tajemství sedmého dne, za to, co jsi nám skrze JK ukázal. Děkujeme, že skrze JK smíme i my až nastane čas, vejít do tvého láskyplného odpočinutí.
Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat