První čtení
Matouš 1:18 Narození Ježíšovo událo se takto: Jeho
matka Maria byla zasnoubena Josefovi, ale dříve, než se sešli, shledalo se, že
počala z Ducha svatého.
19 Její muž Josef byl spravedlivý a nechtěl ji
vystavit hanbě; proto se rozhodl propustit ji potají.
20 Ale když pojal ten úmysl, hle, anděl Páně se mu
zjevil ve snu a řekl: "Josefe, syny Davidův, neboj se přijmout Marii, svou
manželku; neboť co v ní bylo počato, je z Ducha svatého.
21 Porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš; neboť on
vysvobodí svůj lid z jeho hříchů." 22 To všechno se stalo, aby se
splnilo, co řekl Hospodin ústy proroka: 23 `Hle, panna počne a porodí
syna a dají mu jméno Immanuel´, to jest přeloženo `Bůh s námi´.
Druhé čtení
Soudců 13:1 Izraelci se dále dopouštěli toho, co je
zlé v Hospodinových očích. Proto je Hospodin vydal na čtyřicet let do rukou
Pelištejců.
2 Byl jeden muž ze Soreje, z danovské čeledi,
jménem Manóach. Jeho žena byla neplodná a nerodila.
3 I ukázal se té ženě Hospodinův posel a řekl jí:
"Hle, ty jsi neplodná, nerodila jsi, avšak otěhotníš a porodíš syna.
Kázání
Jak
jsme doposud viděli, není kniha soudců nudná. Pokaždé je příběh jiný, jinak
provokativní, jinak poučný. Všechny ty příběhy však spojuje jedna linie, která
je stejná. Zápas o svobodu. Různé formy útlaků a totalit dopadají na Izraele –
kniha Sd popisuje, že Bůh, sice dopouští utlačovatele, lidi totiž neposlouchají
Boha, ale sami sebe a pak se dostanou do zotročení – ale Bůh je připraven
pomoci. Dopouští přemožení zlých mocností.
Soudce
Samson je snad nejpodivnější ze všech postav knihy Soudců.
Jeho
poslání zazní už před jeho narozením.
Narození
je zázračné stejně jako v případě Izáka nebo Ježíše.
Neplodné
ženě Manoacha, který pocházel z Danovců (kteří sídlili při středozemním
moři v sousedství pelištejců) se zjevil posel Hospodinův a řekl jí větu,
kterou jsme před chvilkou slyšeli.
Syn
zachrání Izrael.
Izrael
byl totiž zotročen Pelištejci.
Po 40
let ničí Boží lid, ničí zaslíbenou zemi. 40 let zotročují. To jsou 2 generace,
to je doba putování Izraele na poušti, to je doba, kdy se mnoho dospělých lidí
narodilo do vládnoucích nesvobodných poměrů. Z dějin víme, že i po tak
dlouhé době dokáže nová generace vnímat svobodu, i když ji sama nezažila.
Přesto je mnoho těch, kteří jsou smíření s panujícími poměry. Zpočátku
jsou takto smíření i Manoach s manželkou. Jméno Manoach znamená Na odpočinku. Jeho víru bychom mohli
popsat třeba takto: nemá cenu vyhlížet změnu.
Možná
se to tak nezdá, ale je rozdíl mezi otrokem, který si zpívá: Jozue ten dobyl
Jericho a mezi otrokem, kterého to ani nenapadne. Manoach ztělesňoval toho,
jehož mysl není připravená vidět jakoukoli naději. Je to člověk, který to
vzdal.
Ten,
kdo to vzdal, kdo už nevěří, že má smysl věřit v dobro je podoben
neplodnému člověku. Proto se stal Izrael v očích proroků neplodnou ženou.
Přesto
i v této situaci smrti, protože když už nečekáme žádnou změnu, jsme
v duchovní smrti – právě v této situaci zmaru zasvítí Hospodinovo
světlo. Toto světlo vyjadřuje Bible slovy: Bůh s tebou počítá, porodíš
syna.
Tento
syn bude nespoutaný. Jeho jediným životním úkolem je demonstrovat Boží svobodu
pro lidi. Nestříhá se a neholí, je to znamení. Samsona nebudou poutat a
sestříhávat žádné poměry, rezignace.
Tuto
nespoutanost a svobodu vyjadřuje termín zasvěcený. Ne zasvěcený po určitou
dobu, ale po celý život. Jeden z výkladů, proč se Ježíšovi říkalo
Nazaretský je odvození jeho jména od termínu zasvěcení – tedy nazír,
nazorejský. Jeho poslání je na celý život. (Nazaretský – termín odvozen od
města – je až pozdější). Ježíš jednou půjde ve stopách Samsona.
(Archeologické výzkumy prokázaly, že v tomto
místě existovaly lidské osady již před 9 000 lety. Starý zákon, Talmud či
ostatní relevantní historické spisy se však o městě nezmiňují. Nazaret není
obsažen ani v seznamu 45 galilejských měst od Flavia Josefa. Postavení města v
rámci Galileje i celé Judeje bylo tehdy nevýznamné. Někteří historikové dokonce
tvrdí, že z důvodů neexistujících písemných zmínek Nazaret neexistoval až do 1.
století n. l., jiní zase, že Nazaret patřil pod jiné město., wikip).
Samson
má vysvobození vetknuto v genech a jeho činy a jeho způsoby budou vždy
ustrašené okolí provokovat. Samson se pro leckoho stane nebezpečným
anarchistou. Jeho činy jsou v tomto smyslu Kristovské. Ježíš byl pro řadu
lidí nepřijatelný právě pro své svobodné chování uprostřed světa svázaného
přísnými předpisy a tradicemi.
Stejně
jako Ježíš i Samson se proslaví jako bořitel různých tzv. neměnných pořádků.
Neměnnými
pořádky nemyslíme jen předpisy, ale také pocit, že když jsme utlačovaní, že
nemáme šanci to změnit. Změna údělu je totiž nebezpečná. Sice bychom ji rádi
uvítali, ale bojíme se cokoli udělat.
A tak
do naší rezignace žalmista prorocky volá: změn náš úděl
(Žalmy
126:1 Když Hospodin úděl Sijónu
změnil, bylo nám jak ve snu; Žalmy 126:4 Hospodine, změň náš úděl, jako měníš potoky na jihu země!)
Lidi,
kteří v babylónském zajetí čtou příběhy knihy Sd, tajně doufají, že změna
přijde. Aby mohla přijít změna, musí se změnit srdce a mysl těch, kteří jsou
zatím jako otroci. Musí ve svém srdci tuto možnost připustit. Jak ji jednou
připustí, začne se toto poznání rozlévat jako lék. Jednou se vysvobodí. Bible
je lék, má zázračnou moc uzdravovat nemocné srdce člověka. Mění srdce člověka.
Apoštol
Pavel jednou mnohem později vyzná tuto víru ve vysvobození, že všichni budou skrze
Mesiáše JK v Bohu. Tzn. lidé budou vysvobozeni.
(1
Korintským 8:6 my přece víme, že je
jediný Bůh Otec, od něhož je všecko, a my jsme tu pro něho, a jediný Pán Ježíš
Kristus, skrze něhož je všecko, i my jsme skrze něho.
1
Korintským 15:24 Tu nastane konec,
až Kristus zruší vládu všech mocností a sil a odevzdá království Bohu a Otci.
26 Jako poslední nepřítel bude
přemožena smrt,
28 Až mu bude podřízeno všecko, pak
i sám Syn se podřídí tomu, kdo mu všecko podřídil, a tak bude Bůh všecko ve
všem.)
Neplodná
Samsonova matka. Je to zároveň obraz víry. Boží cesta se otevírá
v neplodném bezmocném světě. Bible nám zvěstuje radostnou zvěst: tehdy,
když se lidé bojí a budoucnost je nejistá, tehdy se neplodným matkám rodí
synové.
To je
přece základní radostná zvěst (evangelium) celé Bible.
(Matouš
1:21 Porodíš syna a dáš mu jméno
Ježíš; neboť on vysvobodí svůj lid z jeho hříchů." 22 To všechno se
stalo, aby se splnilo, co řekl Hospodin ústy proroka: 23 `Hle, panna
počne a porodí syna a dají mu jméno Immanuel´, to jest přeloženo `Bůh s námi´.)
Samson
má být nazír. Tedy někdo, kdo musí udržovat při životě vědomí, že Izrael je
povolán k tomu, aby byli lidem Božím a že je rozdíl mezí dobrým a zlým.
Samsonovi
rodiče nevěděli, co mají dělat. Manoach nemohl věřit tomu, co se stalo a tak
prosil Hospodina, aby mu ukázal, co dál a tak přišel posel Boží ještě jednou.
Manoach
zastupuje psychologicky člověka, který to vzdal a nemůže proto uvěřit, že se
děje něco nového. Posla zkouší a když posel přijde po druhé a prokáže se, tak
Manoach propadne panice. Je přesvědčen, že musí se svou ženou zemřít, protože
se ukázalo, že Manoach přestal v živého Boha věřit a teď tedy nutně musí
přijít trest, když se zase ukázalo, že všechno je jinak.
Přijde
jistě trest za naši hříšnost, za naši rezignovanost. Manoachova manželka
s ním však nesouhlasí.
Soudců
13:23 Jeho žena mu však odpověděla:
"Kdyby nás chtěl Hospodin usmrtit, nepřijal by od nás oběť zápalnou ani
přídavnou, nebyl by nám toto všechno ukázal, ani by nám teď neoznámil něco
takového."
Jinými
slovy tedy Manoachova žena, plná již slova Hospodinova, hledí vstříc naději a
říká svému muži: neboj se.
Bůh
s námi počítá, neboj se. Káže evangelium.
Manoachova
žena se stala znovu kazatelkou Evangelia. A zazní, že Manoachova žena je ta žena. Rabíni četli tento oddíl
symbolicky. V symbolickém čtení se nejedná o Manoachovu ženu, ale o
ženu-Izrael. Vždyť ženichem je Hospodin, často se v Bibli nazývá Izrael
ženou – v mnoha výrocích ženou nehodnou.
Hospodin
tuto ženu miluje i přesto, že je často neplodná – neplodná znamená – ta, která
není schopná držet se Hospodinova zákona.
Syn
této neplodné ženy má žít jinak, než ostatní, nemá pít víno, nesmí sníst nic
nečistého – a hlavně – má dbát pečlivě na dodržování Hospodinova slova – toho, co přikázal.
Rozhovor
Manoacha s poslem Božím je pedagogicky zajímavý. Manoach se vyptává, co má
dělat chlapec, ale posel odpověděl – co mají dělat rodiče. Oni musí začít u
sebe. Jejich syn sice bude osvobozovat Izrael, ale oni mají žít podle Božího
zákona. Na druhou stranu, o svého syna se nemusí dělat starosti. Až dozraje
čas, chlapec už sám bude vědět, jaký úkol má vykonat.
Manoach
nakonec obětoval Bohu a ta oběť byla znamením jejich ochoty poslechnout to, co
Bůh po nich chce.
Tady
se dobře oběť spojuje s tím, co vyjádří proroci později:
Žalmy
50:23 Mne oslaví ten, kdo přinese
oběť díků, ten, kdo jde mou cestou; tomu dám zakusit Boží spásu."
Žalmy
51:19 Zkroušený duch, to je oběť
Bohu. Srdcem zkroušeným a zdeptaným ty, Bože, nepohrdáš!
Žena
porodila syna a pojmenovala ho Samson – sluníčko. To jméno není náhoda, je to
odkaz na Debořinu vítěznou píseň, kde se zpívá o těch, kteří milují Hospodina –
jako o slunci v plné síle.
(Soudců
5:31 Tak ať zhynou všichni tvoji
nepřátelé, Hospodine! Ale ti, kdo jej milují, budou jako slunce vycházející v
plné síle. - Země žila v míru po čtyřicet let.)
Samsonovy
vlasy se jednou budou podobat paprskům nepřemožitelného slunce.
(Ježíš
– vánoce – slunovrat – SOL INVICTUS)
Někdy
se ptáme: má v tomto světě víra nějaký smysl? Věříme Bohu, čteme Bibli,
chodíme do kostela v beznaději, nebo v ustrašenosti, nebo s pocitem
marnosti?
Možná
se tím příběhem můžeme povzbuzovat. Můžeme být jako ta Manoachova bezejmenná
žena! Můžeme nechat do našeho někdy utahaného a neplodného srdce vpustit
radostnou zvěst o novém začátku.
Slovo
naděje se nakonec stalo tělem, neplodná porodila syna a zasvětila ho Hospodinu.
Byl tedy nazorejský. Jméno mu dala Samson. Do temnot zazářilo světlo.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že do našeho srdce pouštíš světlo. Prosíme ať jsme otevřeni pro tvou
zvěst radosti a svobody.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat