První čtení
Marek
15:36 Kdosi pak odběhl, namočil houbu v octě, nabodl ji na
prut a dával mu pít se slovy: "Počkejte, uvidíme, přijde-li
ho Eliáš sejmout."
37
Ale Ježíš vydal mocný hlas a skonal.
38
Tu se chrámová opona roztrhla vpůli odshora až dolů.
Marek
15:39 A když uviděl setník, který stál před ním, že
takto skonal, řekl: "Ten člověk byl opravdu Syn Boží."
Druhé
čtení
3,12-30
Soudců
3:12 Izraelci se dále dopouštěli toho, co je zlé v
Hospodinových očích. Proto Hospodin dopustil, aby moábský král
Eglón nabyl nad Izraelem vrchu, neboť se dopouštěli toho, co je
zlé v Hospodinových očích.
13
Eglón k sobě shromáždil Amónovce a Amáleka, vytáhl a
přepadl Izraele. Přitom obsadili Palmové město.
14
Izraelci otročili moábskému králi Eglónovi osmnáct let.
15
I úpěli Izraelci k Hospodinu a Hospodin jim povolal
vysvoboditele, Ehúda, syna Benjamínce Géry, muže, který nevládl
pravou rukou. Po něm poslali Izraelci moábskému králi Eglónovi
obětní dar.
16
Ehúd si zhotovil na píď dlouhou oboustrannou dýku, připásal
si ji pod šat k pravému boku
17
a přinesl moábskému králi Eglónovi obětní dar. Eglón
byl velice tlustý.
18
Jakmile skončilo předání obětního daru, Ehúd propustil
lid, který obětní dar přinesl,
19
a sám se vrátil od model u Posvátného kruhu a řekl: "Mám
pro tebe tajné sdělení, králi." Král řekl: "Tiše!"
Všichni, kteří ho obklopovali, od něho tedy odešli.
20
Eglón seděl v chladném vrchním pokoji, určeném jenom pro
něho. Ehúd k němu přistoupil a řekl: "Mám pro tebe výrok
Boží." Eglón povstal z křesla.
21
Vtom Ehúd vytrhl levicí od pravého boku dýku a vrazil mu ji
do břicha.
22
Za čepelí vnikl i jílec a tuk se za čepelí zavřel,
protože mu dýku z břicha nevytáhl. Vyšel ven záchodem
23
a prošel chodbou; dveře vrchního pokoje však za sebou
zavřel na zástrčku.
24
Sotva vyšel, přišli Eglónovi služebníci. Když viděli,
že dveře vrchního pokoje jsou zavřeny na zástrčku, řekli si:
"Jistě vykonává v chladném pokoji svou potřebu."
25
Načekali se až hanba, nikdo však dveře vrchního pokoje
neotvíral. Proto vzali klíč, otevřeli, a hle, jejich pán leží
na zemi mrtev.
26
Zatímco váhali, Ehúd unikl, již minul modly a unikl do
Seíry.
27
Jakmile přišel, dal troubit po Efrajimském pohoří na
polnici. Izraelci vytáhli s ním dolů z pohoří a on jim byl v
čele.
28
Vyzval je: "Pospěšte za mnou! Hospodin vám vydal do
rukou vaše nepřátele Moábce!" Sestoupili za ním a dobyli na
Moábu jordánské brody. Nikomu nedovolili přejít.
29
Toho času pobili z Moába asi deset tisíc mužů, vesměs
významných a udatných; nikdo z nich neunikl.
30
Onoho dne se Moáb musel před Izraelem pokořit. Země žila v
míru po osmdesát let.
Kázání
Záchrana
přichází nečekaně.
Záchrana
je nepravděpodobná.
Slovo
pravdivé a nadějné může vyslovit někdo malý, nevzhledný,
dokonce zástupce opovrhované menšiny. Nebo dokonce zástupce
panující moci.
Podivné
je v tomto ohledu slovo římského setníka, který jako první
pochopí a první vyzná, kým Ježíš byl. Učedníkům, tedy těm,
kteří stáli nejblíž – to nedošlo, naopak, ti se rozutekli.
Podobně:
lidé nečekali, že by z Galileje mohlo vzejít něco dobrého.
Galilej bylo považováno za místo, kde nemůže vzniknout nic
dobrého, silného, uzdravujícího.
Jiný
příklad:
Izraelci
přišli do zaslíbené země a zachránila je nevěstka Rachab.
Nevěřící. Znečištěná svým povoláním. Nehodná. A přesto,
právě jí si vybral Hospodin jako svou ruku záchrany.
Jiný
příklad:
Pasáček
David neměl žádné předpoklady stát se králem.
Dnešní
příběh je jinou variantou na toto téma.
Hospodin
dopustil, aby nad Izraelem panoval moábský král Eglón. Býček to
jméno znamená. Hospodin to dopustil, protože Izrael od Boha
odpadal a přidával se na stranu těch, které symbolizovalo zničené
město Jericho.
A
tak Izrael otročil králi Eglónovi – celých 18let. Izraelci se k
Bohu obraceli, když jim bylo nejhůř, volali k němu, slibovali mu,
že už to nikdy neudělají a Bůh se nad nimi slitoval. Tak se to
stalo mnohokrát, tak se to stane mnohokrát.
Tak
se to děje i jednotlivci. Když je nejhůř, člověk slíbí
ledasco. I to, že bude od teď Pána Boha poslouchat.
Přijde
nám to směšné, přijde nám to zbytečné, tak často tenhle
vzorec opakovat.
Možná
to je směšné, možná je to až komické, jak každá generace
opakuje stejné chyby. Jenže Izrael za ty roky poznal, že ani když
se zdá, že je vše ztraceno, tak není vše ztraceno. I do tmy
nejhlubší může proniknout Boží světlo, sestoupit tam Boží
naděje.
A
tak se lidi v dobách zlých potěšovali. Potěšovali se příběhy
jako je ten dnešní a tyto příběhy vnímali také jako píseň
nebo podobenství o naději. O naději, o vítězství spravedlnosti,
o tom, že jednou bude lépe, zvláště když se spolehneme na Pána
Boha.
Hospodin
je stvořitel celé země, panovníci přicházejí z jeho dopuštění,
musí z jeho dopuštění přijít i takový býček Eglón. A
protože je Hospodin Bůh milující a milosrdný, přijde od
Hospodina i záchrana. Hospodin dopouští útlak a tíseň, ale
dává také lidem záchranu.
Je
to sice divné až nelogické, ale takovou zkušenost víry učinil
Izrael.
Základní
vzorec je jasný.
Kniha
Soudců, ale i kniha Jozue mluví jasně: odpadneš-li od Hospodina,
budeš mít problémy. Izrael se na Hospodina vykašlal, klaněl se
cizím bohům, těm, které symbolizovalo Jericho – moderně
řečeno: klaněli se panství moci a peněz a ovládání druhých a
vytváření otrockého systému založeného na třídě
utlačovatelských králů a jejich poddaných, otroků a
náboženství, které tomu žehnalo. Tomu všemu se začal Izrael
klanět.
A
když se tomuhle začnou lidi klanět, dobrovolně se smíří s
panstvím těchto věcí, přestanou mít aktivní naději do
budoucnosti, rezignují na to, že také oni mohou něco změnit –
pak přichází deprese a smutek. Pak se daří různým tlustým
Eglónům.
A
proto přišly vážné problémy. Ty ztělesnil jeden z utlačovatelů
nových poměrů: Eglón. Další z mnoha draků, kteří
terorizovali Boží lid.
Podstatou
příběhu ale není zpráva o zlém Eglónovi, ale o naději. Na
rozdíl od přímé úměry – chovám se špatně – přijde
trest, je zpráva o záchraně mnohem rafinovanější a nese
Kristovské rysy. Záchrana je zahalena tajemstvím. Podobně jako
Ježíš byl nepravděpodobný zachránce, stejně tak je i Ehúd
nepravděpodobný vysvoboditel z ruky zla.
Jaké
je tedy tajemství vysvoboditele Ehúda?
Je
to levák.
Tedy
ten, který podle mínění většiny nemá šanci obstát.
Pravice
je v Písmu symbolem síly, moci, autority.
Aby
se zdůraznil Ehúdův hendykep ještě více, dočítáme se, že je
Ehúd z kmene Benjamín – tedy dosl. Synů pravice. Z pohledu
ostatních byl neškodný, nepotřebný, k ničemu. Podobně jako
jednou bude zdánlivě k ničemu pasáček David. Nebo Ježíš –
který povstal z kdoví čeho.
Člověk
by si řekl: Bůh si přece nemůže vybrat zrovna toho.
Jenže:
právě tento levoruký Ehúd odstraní tyrana. Právě jeho čin
přinese dlouhý mír.
Právě
jeho zdánlivá neškodnost, ba nepotřebnost mu umožní proniknout
až do blízkosti nezvykle obézního moábského krále Eglóna,
usmrtit ho směšně krátkou dýkou, již skrývá pod pláštěm
a jež se mu z otylého těla tyrana ani nepodaří
vytáhnout zpět.
Zcela
bezbranný, jen v ochraně Boží, uniká zmatené královské
ochrance. Spolu s přivolanými izraelskými bojovníky nakonec
poráží moábská vojska.
Ehúdovo
dobrodružství je podobné jednomu příběhu, který se dochoval v
římské tradici:
je
o hrdinství Gaia Mucia, zvaného Scaevola, „Levák“ (srvn. Titus
Livius, Ab urbe condita II, 12n). V dobách
bájného obléhání Říma Etrusky prý osamocen nepozorovaně
pronikl do nepřátelského tábora, kde hodlal zabít etruského
vládce Porsennu. Atentát se však nevydařil: shodou okolností
ranou jeho dýky nezahynul tyran, ale pouze králův písař. Mucius
byl zajat a předveden před panovníka. Při výslechu mu
namluvil, že v Římě je mnoho dalších mužů odhodlaných
v případě jeho nezdaru pokusy o atentát opakovat tak
dlouho, dokud král bude naživu. Na znamení pravdivosti svých slov
si dobrovolně upálil pravou ruku. Právě díky této léčce se
nakonec podařilo vystrašeného Porsennu přimět k uzavření
příměří a etruská blokáda Říma skončila.
(převzato:
Protestant, Dalibor Antalík)
Biblický
příběh je drsně ironický. Tlustý Eglón je tak tlustý, že
jeho břicho pojme dýku celou. Proti sobě stojí tedy neduživý,
levoruký Ehúd a blahobytem překypující býček ověšený zlatem
a drahými šaty. Scéna se odehrává na záchodě. Pohanský král
je zesměšněn. Nejen že ho porazí levák, ale ještě na záchodě.
Kolik
mocných utlačovatelů v dějinách Izraele bylo takhle tlustých?
Mnoho. Historici ví o řadě z nich, některé se podařilo
identifikovat např. v době nadvlády Ptolemaiovců, možná o
tisíce let později, než se odehrává příběh o Ehúdovi.
Přesto
byl tento příběh velmi populární a lidi si ho často vykládali
a předávali dál.
Posilovali
se nadějí, že spravedlnost jednou zvítězí.
Potřebovali
načerpat odvahu pro vlastní postoj. Nesmířit se s útlakem,
nesmířit se s daným stavem věcí.
Člověk
nemusí hned sahat po meči. Stačí v určité chvíli zachovat
slovo pravdivé.
Víme,
že v dobách útlaku – např. za nacismu - byl tenhle příběh
pro řadu lidí velmi důležitý.
Příběh
o nepravděpodobném vítězství levorukého Ehúda dává odvahu i
naději. Má smysl bojovat s nespravedlností a útlakem, když
přijde.
A
naopak: smíření se s bezprávím a otroctvím je slepou uličkou.
Příběh
končí výhledem téměř prorockým. Nastal pokoj a země žila v
míru po 80let.
Modlitba
Děkujeme
za posilu, že tvé slovo vede k aktivnímu postoji v tomto světě.
Děkujeme za tvou věrnost, o tebe se smíme opírat i v těžkých
dobách a ty nám pomáháš.
Děkujeme
za JK, který tvou cestu plně ukázal na svých činech i slovech.
Prosíme, ať tě ve tvém Duchu následujeme.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat