První
čtení
Lukáš
10:25 Tu vystoupil jeden zákoník a zkoušel ho: "Mistře,
co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?"
26
Ježíš mu odpověděl: "Co je psáno v Zákoně? Jak to
tam čteš?"
27
On mu řekl: "`Miluj Hospodina, Boha svého, z celého
svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí´
a `miluj svého bližního jako sám sebe´."
28
Ježíš mu řekl: "Správně jsi odpověděl. To čiň a
budeš živ."
29
Zákoník se však chtěl ospravedlnit a proto Ježíšovi
řekl: "A kdo je můj bližní?"
30
Ježíš mu odpověděl: "Jeden člověk šel z Jeruzaléma
do Jericha a padl do rukou lupičů; ti jej obrali, zbili a nechali
tam ležet polomrtvého.
31
Náhodou šel tou cestou kněz, ale když ho uviděl, vyhnul se
mu.
32
A stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu a
uviděl ho.
33
Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu
a uviděl ho, byl hnut soucitem;
34
přistoupil k němu, ošetřil jeho rány olejem a vínem,
obvázal mu je, posadil jej na svého mezka, zavezl do hostince a tam
se o něj staral.
35
Druhého dne dal hostinskému dva denáry a řekl: `Postarej se
o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to zaplatím, až se budu
vracet.´
36
Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl
mezi lupiče?"
37
Zákoník odpověděl: "Ten, který prokázal
milosrdenství." Ježíš mu řekl: "Jdi a jednej také
tak."
Druhé
čtení
Gn
2,18-25
Kázání
Minule
(týden před velikonocemi) jsme začali číst druhou zprávu o
stvoření, oddíl začínal zvláštním slovem – rodopis země –
lze také přeložit jako cílení stvoření. Člověk je stvořen
jako prach země, ale dostal dar dechu života od Hospodina. A člověk
dostává krásnou zahradu Eden, o níž nemusí bojovat. Příběh
se dá číst jako podobenství. Z prachu země – z pouště
Egyptské byl vyveden do země zaslíbené, kde bude žít ve
společenství s Hospodinem a toto radostné společenství bude
otevřeno pro všechny lidi na světě. To symbolizují 4 řeky. Adam
má respektovat strom poznání, nesmí se ho zmocnit po způsobu
agresora a manipulátora, jinak propadne smrti.
Člověk
je povolán, aby v lásce střežil zahradu Eden. Aby – ji střežil
tak jak nás k tomu vede Ježíš – hledal BK a jeho spravedlnost.
Evangelium,
dobrá zpráva dnešního oddílu zní: není dobré, aby byl
člověk sám.
Tento
výrok řekne sám Hospodin, neřekne ho člověk.
Stvoření
je podle Bible dobré, Hospodin to sedmkrát vysloví. Přesto když
člověk zůstane sám, něco podstatného chybí.
Hospodin
předvádí Adamovi průvod živočichů a zajímalo ho, jak člověk
ta zvířata pojmenuje.
Vypadá
to, jakoby Hospodina zajímalo, co bude Adam dělat a co se bude dít.
Adam
zvířata pojmenoval, ale nenašla se pro něj pomoc. Nenašel svůj
protějšek. Adam viděl, že skoro každé zvíře má parťáka,
tedy svůj protějšek – kost z kostí svého druhu. Když pak
všechna zvířata pojmenoval, zůstal sám. Neměl protějšek.
Neměl na kom by spatřil svou tvář. Neviděl svou tvář v očích
svého protějšku. Neměl nikoho s kým byl strážil zahradu Eden.
S kým by studoval slovo Hospodinovo.
Ukázalo
se, že i když jsou některá zvířata krásná nebo ušlechtilá
nebo jsou to mazlíčci, některá dokonce umí člověka napodobovat
jak mluví, třeba papoušek nebo loskuták, některá zvířata se
pořád smějí a je s nimi zábava, třeba delfíni, jiná jsou
věrná jako pes nebo mají vlastní hlavu, pohled do očí těch
zvířat je fascinující, jsou to kamarádi, jakoby některá
zvířata věděla co si myslíme, jen to vyslovit, ale skutečný
opravdový hluboký vztah založený na vzájemném porozumění,
který by vedl k společnému strážení zahrady Eden, se Adamovi
nepodařilo najít.
Ať
se nám to líbí nebo nelíbí, napojit se na myšlení třeba vlka
nebo lva, co mu táhne hlavou, co si myslí, naučit se jeho řeč –
to neumíme.
Žijeme
na stejné planetě, patříme z části k nim, ale řeč nám uniká.
Adam
posmutněl, ukázalo se, že nemá sobě rovného partnera.
Člověk
má o ostatní tvory zodpovědně pečovat, chovat se k nim jako
pastýř, mít se k nim jako se má Hospodin k nám. Zahradu Eden má
člověk střežit, hlídat, aby ji nikdo nezničil.
Adam
je na to střežení a hlídání sám.
Hospodin
vyhlašuje: není dobré, aby byl Adam sám. Není to dobré. Člověk
nemůže být sám, potřebuje svůj protějšek. Potřebuje
zahlédnout svou tvář v očích svého protějšku.
Dnes
je hodně lidí samo, zvláště v severských zemích se často řeší
otázka samoty, točí se o tom filmy, lidi zůstávají sami, často
v blahobytu, když zemřou, nikdo se to dlouho nedoví. Lidi se ve
své samotě ztrácí.
Samota
moderního člověka dovedená do důsledku. Nejvíc smutku a depresí
je spojeno právě se samotou obklopenou dostatkem. Samotou jako
důsledkem života zacíleného na uspokojení vlastních potřeb.
Samota
je lákavá, protože je dobrou odpovědí na život prožitý jako
jeden velký mejdan, kde je hodnotnější mít než být.
Nezávaznost,
nezodpovědnost je pro samotu ideální podhoubí.
Mnoha
lidem připadá životní poloha – být sám – jako dobré
životní východisko. Proti tomu stojí Hospodinovo: není dobré
být sám.
Není
dobré, když se člověk dívá jen sám na sebe, když je zaměřený
jen na svůj vlastní život, začne to být časem protivné až
depresivní...
Církev
je naproti tomu společenství a jedna z mála možností v moderním
světě, kde se proti osamocení nějak bojuje. Kde se střeží
život ve společenství. Kde se také střeží společenství
pojetí člověka jako toho, který si najde svůj sobě rovný
protějšek.
V
církvi se ovšem také šířila podoba samoty vycházející z
života Ježíšova, samoty rozjímání a modlitby a boje proti
vlastním vášním.
Do
jisté míry je tato samota opakem samoty moderního člověka žité
ve jménu nezodpovědnosti.
Ježíš
svou samotu prožíval pro druhé.
Takto
svou samotu prožívají i různé mnišské komunity, nepřísluší
mi zde hlouběji hodnotit tyto typy samot – v dějinách široce
rozvinuté.
Být
napořád sám není podle Bible dobré.
Štěpán
Hájek dokonce říká, že to znamená, že ani společenství s
Hospodinem člověku nestačí, pokud je sám.
Ani
vztah k Bohu nedokáže osamělého člověka naplnit, či uspokojit.
Opuštěný
člověk může být obklopen stvořením, mít kočku, psa, hada,
může být obklopen rostlinami, kaktusy, orchidejemi, ale jeho
samotu to nedokáže uspokojit.
Hospodin
se rozhodl znovu dát do stvořitelského díla.
Člověk
to tvoření neviděl, bible je v tom důsledná, ty podstatné věci,
které bychom rádi viděli a ohmatali – nevidíme. Nikdo neviděl
vzkříšení Ježíše, málo kdo ho pak poznal. Bible nám
neumožňuje nahlédnout pod pokličku, Adam u toho byl a nebyl,
podobně jako jsme sami byli a nebyli u svého vlastního zrodu.
Hospodin
dosl. zbudoval z Adamova žebra pro Adama partnera jemu rovného,
totiž ženu, byla stejného druhu, proto je to družka (Sidon), nebo
je to mužena (ekum.).
Zkrátka
je stejné podstaty jako Adam.
Kost
z kostí je žena, a to proto, že v Bibli jsou kosti symbolem pro
naději.
Když
kosti chřadnou, naděje taky chřadne:
Ezechiel
37:11 Potom mi řekl: "Lidský synu, tyto kosti, to je
všechen dům izraelský. Hle, říkají: »Naše kosti uschly,
zanikla naše naděje, jsme ztraceni.«
Teprve
teď se člověk stává mužem, má protějšek, má naději.
To,
že se stává mužem je dar. Není to výsledek osobních snah. Adam
– muž je nadšený.
Žena
je tedy protějšek stejně rovný svému muži, od začátku se tu
mluví o rovnosti. Muž není nadřazen ženě, žena je pomoc jemu
rovná, nikoli hloupější nebo nižší apod.
Jsou
si rovni před sebou, jsou si rovni před Bohem. Mohou tak rozvíjet
důvěru, kterou dostává člověk od svého Stvořitele.
Mohou
se tedy na základě důvěry o sebe opřít, navzájem si dávat
lásku, kterou od Stvořitele dostávají. Mohou se navzájem
povzbudit a pomoci vstát, když jeden z nich upadne.
A
tak může příběh – rodopis – stvoření pokračovat.
Bible
nezastírá, že je to tak dobré, že stojí za to, aby muž opustil
své rodiče. Děti přestanou patřit svým rodičům, ale začnou
patřit svým partnerům, svým protějškům.
Když
dítě upadne, zvedne ho partner, nikoli rodiče. Když rodiče
neustále mluví do života dětí, je to špatně.
Vztah
dvou lidí, dvou protějšků je vztahem naděje, protože ho
nevymyslel člověk, ale dostali jsme ho jako dar.
Ve
vztahu jeden ke druhému tak nikdy nejsme dva, ale jsme tři. Je tu
ještě Bůh, který vztah daroval.
Hospodina
líčí bible jako tvůrce nového počátku. Vztah mezi dvěma
partnery je vztahem nového počátku. Je nadějně otevřený do
budoucnosti.
Vede
k vytvoření společenství lidí, kteří si jsou rovni před svým
Stvořitelem.
Tato
naděje není vytvořená námi lidmi, ale Bohem. Je to naděje,
která přesahuje nebezpečí tohoto světa.
A
pomáhá nám překonávat i naše mnohá selhání a pády – třeba
i v partnerském nebo i širším rodinném - společenském životě.
Stvořením
protějšku člověka může tedy pokračovat historie – příběh
lidí. Člověk potkává člověka a podle Hospodina se člověk
svému bližnímu stává bližním, nikoli protivníkem nebo
nepřítelem.
Tak
to chápal Ježíš a tak to chápali Ježíšovi následovníci.
Proto
Ježíš říká: učte se milovat své nepřátele.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že nás vedeš cestou lásky ke všem lidem. Jsme sobě rovní
partneři, jsme si rovní před tebou. Prosíme, ať se tomuto
poznání každý den toužíme učit.
Prosíme,
abychom působili v tomto světě, jako tví následovníci Pane JK,
který jsi tuto cestu o velikonocích stvrdil svou obětí a Bůh
Otec ji potvrdil tvým vzkříšením.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat