První čtení
Lukáš 9,43b
Když se všichni divili, co všechno (Ježíš) učinil, řekl
svým učedníkům:
44 "Slyšte a
dobře si pamatujte tato slova: Syn člověka bude vydán do rukou lidí."
45 Oni však tomu
slovu nerozuměli a jeho smysl jim zůstával skryt; proto nechápali, ale báli se
ho na to slovo zeptat.
…
57 Když se ubírali cestou, řekl mu kdosi: "Budu tě
následovat, kamkoli půjdeš."
58 Ale Ježíš mu
odpověděl: "Lišky mají doupata a ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kam
by hlavu složil."
Druhé čtení
Soudců 15:1 Po nějakém čase, ve dnech, kdy se žala
pšenice, navštívil Samson svou ženu a přinesl darem kozlíka. Řekl: "Rád
bych vešel do pokojíku ke své ženě." Ale její otec mu nedovolil vejít
2 a namítl: "Myslil jsem, že k ní chováš
nenávist, tak jsem ji dal tvému družbovi. Což není její mladší sestra hezčí?
Může být tvá místo ní!"
3 Ale Samson jim odvětil: "Tentokrát budu vůči
Pelištejcům bez viny, když jim provedu něco zlého."
4 Odešel a pochytal tři sta lišek. Potom vzal
pochodně, otočil vždy dvě lišky ocasy k sobě a mezi ně připevnil pochodeň.
5 Pochodně zapálil a lišky pustil do nepožatého
obilí Pelištejců. Zapálil jak kopky, tak nepožaté obilí, dokonce i vinice a
olivy.
6 Pelištejci se vyptávali: "Kdo tohle
udělal?" Rozkřiklo se: Samson, zeť Timnaťana, za to, že mu vzal ženu a dal
ji jeho družbovi. I přitáhli Pelištejci a upálili ji i s jejím otcem.
7 Tu jim Samson řekl: "Když takhle jednáte,
neustanu, dokud nad vámi nevykonám pomstu."
8 Bil je hlava nehlava a způsobil jim zdrcující
porážku. Potom sestoupil a usadil se ve skalní strži Étamu.
9 Ale Pelištejci přitáhli a utábořili se v Judsku;
rozložili se v Lechí.
10 Judští muži se ptali: "Proč jste na nás
přitáhli?" Odpověděli: "Přitáhli jsme spoutat Samsona a naložit s ním
stejně, jako on nakládal s námi."
11 I sestoupilo tři tisíce judských mužů ke skalní
strži Étamu a řekli Samsonovi: "Copak nevíš, že nad námi vládnou
Pelištejci? Cos nám to provedl?" Odvětil jim: "Jak jednali oni se
mnou, tak jsem já jednal s nimi."
12 Řekli mu: "Sestoupili jsme, abychom tě
spoutali a vydali do rukou Pelištejců." Samson je požádal:
"Odpřisáhněte mi, že se na mě nevrhnete vy sami!"
13 Přislíbili mu: "Nevrhneme se na tebe. Jenom
tě pevně spoutáme a vydáme do jejich rukou, určitě tě neusmrtíme."
Spoutali ho dvěma novými provazy a odvedli ho od skály.
14 Když přišel do Lechí, Pelištejci ho přivítali
válečným pokřikem. Tu se ho zmocnil duch Hospodinův a provazy na jeho pažích
byly jako nitě, které sežehl oheň. Pouta mu na rukou povolila.
15 Našel čerstvou oslí čelist, popadl ji do ruky a
pobil jí tisíc mužů.
16 I řekl Samson: "Oslí čelistí jsem pobil
hromadu, dvě hromady, oslí čelistí jsem pobil tisíc mužů."
17 Když domluvil, odhodil čelist. To místo nazval
Rámat-lechí (to je Výšina čelisti).
18 Dostal pak nesmírnou žízeň a volal k Hospodinu.
Řekl: "Ty jsi způsobil skrze svého služebníka toto velké vysvobození. A
teď mám umřít žízní a upadnout do rukou neobřezanců?"
19 I rozpoltil Bůh skalní kotlinu v Lechí a
vytryskla z ní voda. Napil se, okřál na duchu a ožil. Proto nazval to místo
Pramen volajícího; ten je v Lechí dodnes.
Kázání
Minule
jsme viděli, že činy Samsona lze vykládat velmi odlišně. Buď jako činy
rozmazleného fracka, nebo jako znamení uzdravující svobody. Jako podobenství o
Boží moci, o Božím vysvobození. Viděli jsme, že Samson podobně jako Ježíš
porušoval základní ustanovení zákona. Stýkal se s ženami (dokonce se
ženami jiných národností), pil víno, dotýkal se mršiny. Pohoršoval tak. Stejně
o Ježíšovi se říkalo, že je přítel pitek a celníků a hříšníků a prostitutek.
Dnes
budeme dál pokračovat v hledání smyslu Samsonových činů.
Dnešní
příběh začíná v době žní. Pelištejci sklízí pšenici, jsou pány Izraelců,
podobně jako kdysi Egypťané. Jsme pořád v době poroby, Izraelci se
podobají Manoachovi a jeho ženě, jsou už za ta léta na útlak zvyklí, bojí se
cokoli udělat, hlavně aby si nezhoršili situaci. Nikdo až na Samsona se
v té době neodvážil chovat svobodně. Lidi nebyli zvyklí říkat na
veřejnosti, co si myslí. Báli se, aby je někdo neslyšel. V smysluplnost
víry v Hospodina už taky nevěřili.
Pelištejci
jsou ti, kdo pevně drží zemi v rukou, tedy i její úrodu. To oni rozdělují,
kolik obilí dostanou oni a kolik otroci. Dovedeme si představit, že na otroky
příliš nezbylo. Jen tak, aby úplně nevyhladověli a nepomřeli, to by se
Pelištejcům nevyplatilo.
Možná
nazrál čas pro změnu podobně, jako kdysi nazrál v Egyptě.
Samson
se vydal za svou ženou a vzal s sebou jako dar kozlíka. Snad na usmířenou.
Jenže k ženě se nedostal. Tchán ji dal jinému. Nabídne mu místo ní mladší
dceru. Žena je majetek, s nímž si majitel může dělat co chce.
Samson
šel, pochytal 300 lišek, přivázal k nim pochodně a úrodu vypálil.
Bylo
to podobenství pro lid, bylo to znamení.
Lidé
mohli tento čin chápat, jako očistu země od uchvatitelů. Mohli spatřit
v hořících pochodních světlo Hospodinovy spásy, které svítí
v temnotách.
Genesis
15:17 Když pak slunce zapadlo a nastala tma tmoucí, hle, objevila se
dýmající pec a mezi těmi rozpůlenými kusy prošla ohnivá pochodeň. 18
V ten den uzavřel Hospodin s Abramem smlouvu: "Tvému potomstvu dávám
tuto zemi od řeky Egyptské až k řece veliké, řece Eufratu..etc)
Ani
300 lišek není jen tak. Se třemi sty muži vyzbrojenými pochodněmi vyrazil
soudce Gedeon na midjánské nepřátele.
Samson
učiní všechno sám. Nikdo mu nepomáhá.
Lišky
jsou v Bibli znamením zmaru. Je to znamení pro Pelištejce, že jejich říše
bude zničena, v jejich troskách se budou pohybovat leda tak lišky.
Naopak
pochodně jsou světlem Hospodinovy spásy, která znovu vzejde Izraeli.
Reakce
Pelištejců je zajímavá, nepomstí se totiž na Samsonově rodné vesnici, ale
pomstu vykonají na Samsonově ženě a jejím otci. Byl to snadnější cíl a možná se
už díky Samsonově pověsti Pelištejci báli podniknout útok na Samsonově území.
Tchán
i Samsonova manželka uhořeli.
Samson
je za to bil hlava nehlava, v originále je to vylíčeno způsobem, který
evokuje výprask – jako když se bijí rozmazlení spratkové.
Spratek
tady není Samson, ale utlačovatelé. Zotročení lidé zas mohli pro sebe
zaslechnout: upalování v zemi zaslíbené nemá místo. Jednání Pelištejců je
zvrácené, zlé a vyšlo opět najevo. Samsonův čin ukazuje, že vláda uchvatitelů a
jejich jednání v zemi zaslíbené nemá budoucnost.
Samson
se usadil ve skalní strži.
I to
můžeme číst jako podobenství.
Samson
byl ve své svobodě i svém boji osamělý, stal se štvancem. Neměl, kde by hlavu
složil.
Pelištejci
po něm šli, utábořili se v Judsku.
A
začala obvyklá reakce těch, kteří jsou dlouho v otrockém postavení. Místo,
aby lidi Samsona podporovali a fandili mu, počítali předem s porážkou.
Nedivíme se jim, jednali bychom také tak, protože bychom chtěli ochránit své
rodiny i sebe.
Samson
příliš riskoval. Podle mínění většiny to byl nebezpečný hazardér. A tak se
stalo, co by vlastně každý mohl čekat.
Soudců
15:11 I sestoupilo tři tisíce judských mužů ke skalní strži Étamu a
řekli Samsonovi: "Copak nevíš, že nad námi vládnou Pelištejci? Cos nám to
provedl?" Odvětil jim: "Jak jednali oni se mnou, tak jsem já jednal s
nimi."
12
Řekli mu: "Sestoupili jsme, abychom tě spoutali a vydali do rukou
Pelištejců."
Jejich
vyčítavá otázka vystihuje tragiku celé situace, tolik typické pro člověka. I
náš národ podobných situací zažil nepočítaně. Lidi ze strachu bijí vlastní
proroky, kteří se obětovávají za druhé. Zvláštní paradox. Bible je zvláštní, že
právě na tento paradox mnohokrát poukáže.
Cos
nám to udělal? – obviňují ho lidé! Copak nevíš, kdo tady vládne? Kdysi se
takhle ptali Mojžíše. Cos nám to udělal? Proč jsi pokálel naši pověst u
faraona? Tvoje svobodné činy dopadnou jako trest na nás. A tak je tvoje svoboda
spíš nebezpečný hazard než cokoli jiného.
Co to
děláte, proč ohrožujete církev? Vyčítali mnozí těm, kteří třeba podepsali
chartu.
Co má
co věřící mluvit do politiky?
Akorát
ohrožuje ostatní.
Osobně
tuto reakci naprosto chápu. Možná bych taky radil neriskovat, kdybychom se
dostali do této situace, byli jako církev zase utlačovaní.
Ať je
to jak chce, Bible nám klade nepříjemné otázky: např.:
Samsonovi
souvěrci mohli také na jeho činy reagovat jinak: děkujeme Samsone, že jsi nám
dal ochutnat jak voní svoboda - spása.
Bible
se nebojí zvěstovat, že činy svobody jsou vnímány společností (tehdy církví,
protože všichni jsou věřící v Hospodina) jako nebezpečný hazard (který se
ovšem bude mnohokrát opakovat).
A
nebojí se zvěstovat, že Bůh se sám chová jako provokatér.
Má to
zvláštní důsledek: ten, kdo čte Bibli a nechá se jí inspirovat se tak může stát
pro společnost nebezpečným. Možná je lepší nejít ve svém životě cestou víry?
Nebo
je možná lepší zvolit vlastní způsob víry, který mě utvrdí ve strachu a
rezignaci.
Samsonovi
souvěrci už dávno neprosili Hospodina o vysvobození. A tak se nedovedli radovat
ze Samsonových činů, jen mlčeli nebo vyčítali nebo se báli.
Je to
přirozené. Bible ale ukazuje, že Boží činy a chování člověka v Boží moci
NENÍ PŘIROZENÉ.
Za
výčitkou judských mužů stojí touha po přežití, po přizpůsobení se poměrům.
Hlavně neprovokovat. Protože život (i v bezpráví a lži) je přece
důležitější než smrt.
K tomu
Ježíš říká
Marek
8:34 Zavolal k sobě zástup s učedníky a řekl jim: "Kdo chce jít
se mnou, zapři sám sebe, vezmi svůj kříž a následuj mne.
35
Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde; kdo však
přijde o život pro mne a pro evangelium, zachrání jej.
Domnívám
se, že Bible fandí tomuto hazardu svobody. Samson (stejně jako Ježíš) je
hrdina, ne hazardér.
Ti
rozumní také Ježíšovi radili, aby nehazardoval. Jak rodina, tak např. apoštol
Petr. Ježíš toto jednání však považoval za satanské.
K Samsonovi
se nikdo nepřidal, naopak ho jeho vlastní bratři vydali.
Jan
1:11 Přišel do svého vlastního, ale jeho vlastní ho nepřijali.
Stejně
jako se jednou rozutečou učedníci Ježíšovi, i on zůstane sám vydaný svými
souvěrci. Vlastní ho nepřijali.
Samson
se podobně jako Ježíš chová zvláštně. Odpouští jim. Mohl by říci: proč jste tak
ustrašení? Proč se chováte jako zbabělci?
Samson
je skoro jako beránek vedený na porážku. Prosí jen své souvěrce, aby ho sami
hned nezabili. Co teď zmůže Bůh?
Ptá
se ustrašený člověk. Kde je spravedlnost? To budeme v otroctví na věky?
Vždyť ani naši představitelé nás nevysvobodí. Myslí jen na sebe.
Bible
ovšem právě na tyto otázky odpovídá:
Soudců
15:14 Když přišel do Lechí, Pelištejci ho přivítali válečným pokřikem.
Tu se ho zmocnil duch Hospodinův a provazy na jeho pažích byly jako nitě, které
sežehl oheň. Pouta mu na rukou povolila.
15
Našel čerstvou oslí čelist, popadl ji do ruky a pobil jí tisíc mužů.
Bible
odpovídá: Hospodin zachraňuje, posílá svého ducha svobody. Ten vysvobozuje
velmi zvláštním způsobem, nevede válku, ale vítězí pomocí oslí čelisti, což
není zbraň. A tak tu máme zvláštní paradox – na první pohled se zdá, že je to
zas jeden z mnoha SZ příběhů o pobití nepřátel. Místo toho je to jeden
z mnoha Biblických příběhů o tom, že Hospodin vítězí jinak než válkou.
Samson se opět zpronevěří proti předpisům, dotkne se zdechliny. A v moci
Hospodinově zvítězí. Až kolem tohoto slavného místa, které Samson nazval Rámat-lechí
- to je Výšina čelist, jednou půjdou lidé, budou si moci říci:
Hospodin
nevysvobozuje mečem a kopím - ale nezbraní – oslí čelistí.
Samson
však zůstává dál sám a žízní.
Jeho
žízeň a jeho volání k Hospodinu není běžná žízeň a běžné volání, je to podobenství.
Samson žízní po vodě živé, po lidech, kteří by např. začali chválit Pána Boha
za to, že vězně vysvobozuje. Žízní po lidech, kteří by k Hospodinu volali
tak jako on. Kteří by měli odvahu vykřičet v důvěře vlastní selhání, ale i
děkování za to, že Bůh má moc měnit naše zdánlivě neměnné osudy.
I
naše setkání teď a tady je volání k Hospodinu.
Volání
k Hospodinu může ale být také naše připravenost nést Hospodinovo slovo
v našich činech mimo kostel. Nasazovat se pro pravdu i spravedlnost. (Hledejte
BK a jeho spravedlnost).
Samsonovi
souvěrci zůstali doma a dělali, že se nic nestalo.
(Žalmy 63:2 Bože, tys Bůh můj! Hledám
tě za úsvitu, má duše po tobě žízní. Mé tělo touhou po tobě hyne ve vyschlé, prahnoucí,
bezvodé zemi.)
Země
Izraele zůstává prahnoucí bezvodá, vyschlá.
Samson
je všemi opuštěn, snad podobně jako Eliáš chce zemřít. Tolik se nasadil, a zdá
se, že k ničemu. Víru svých bratří neprobudil. A tu, Hospodin otevírá
skálu, umožňuje cestu dál.
Samson
se podobně jako Ježíš vydává za druhé. Dělá to, na co druzí nemají odvahu. A
tím zpětně odvahu dodává svým následovníkům. Proto je ten příběh v Bibli,
proto se ho máme učit znát. Přibližujeme se díky němu také Ježíšovi.
Je
svědectvím radostné zvěsti – tedy evangelia – že i nás se týká vysvobození, že
Hospodin poráží mocné nepřátele – ať už ty viditelné, nebo i ty neviditelné –
což jsou naše různé strachy a úzkosti.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že nám dáváš naději i odvahu vidět ve světě na prvním místě to co je
podstatné.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat