První čtení
Matouš
8:23 Vstoupil na loď a učedníci ho následovali.
24
V tom se strhla na moři veliká bouře, takže loď už mizela
ve vlnách; ale on spal.
25
I přistoupili a probudili ho se slovy: "Pane, zachraň
nás, nebo zahyneme!"
26
Řekl jim: "Proč jste tak ustrašeni, malověrní?"
Vstal, pohrozil větrům i moři; a nastalo veliké ticho.
27
Lidé užasli a říkali: "Kdo to jen je, že ho
poslouchají větry i moře?"
Druhé
čtení
Genesis
1:20 I řekl Bůh: "Hemžete se vody živočišnou havětí
a létavci létejte nad zemí pod nebeskou klenbou!"
21
I stvořil Bůh veliké netvory a rozmanité druhy všelijakých
hbitých živočichů, jimiž se zahemžily vody, stvořil i
rozmanité druhy všelijakých okřídlených létavců. Viděl, že
to je dobré.
22
A Bůh jim požehnal: "Ploďte a množte se a naplňte
vody v mořích. Létavci nechť se rozmnoží na zemi."
23
Byl večer a bylo jitro, den pátý.
Kázání
Minule
jsme četli o tom, že slunce a měsíc nejsou božstva, ale že
slouží Bohem danému účelu: totiž měření času. Doprostřed
světa, kde všechna ostatní náboženství považovala slunce a
měsíc za bohy, kterým lidé museli obětovat nebo dokonce se za
tyto bohy někteří králové prohlašovali a vynucovali si tak
poslušnost, doprostřed tohoto magického a taky ovšem
nespravedlivého světa zazněla revoluční kacířská nenáboženská
myšlenka: Bůh Hospodin je stvořitel a věci kolem nás jsou
stvořeny tímto Bohem Hospodinem k nějakému účelu. Nejsou to
bohové a nemáme se jim klanět. V konkrétních případech tato
výzva znamenala vzpouru. Jak v Egyptě, tak v Babylóně, tak v
Římě.
Všechno
to, co jsme doposud z písně o stvoření slyšeli – svědčí o
dobré a veliké moci Hospodinova slova. Hospodin dal tomuto světu
dobrý řád – narozdíl od jiných mýtů, které upřednostňují
teorie vzniku z chaosu a války – od začátku písně o stvoření
slyšíme slova důvěry a dobroty, které jsou spojeny s řádem
darovaným samotným Stvořitelem.
Lidé
jsou zváni k důvěře a radosti.
V
tom je bible výjimečná, žádná pouta strachu a hrůzy.
Dnes
jsme slyšeli radostnou zvěst: slovo Hospodinovo tvoří pohyb.
Nejen rostliny, které se nehýbou, ale také tvory, které umí
lézt, hýbat se a hemžit se. Používají k tomu různé typy
končetin, ať už se jedná o všelijaké ploutve nebo odstrkovátka
nebo křídla.
Slovo
Hospodinovo je tak mocné, že umožňuje pohyb. Bez slova
Hospodinova by nebylo nic – je refrén písně o stvoření.
Píseň
o stvoření napsali lidé, kteří se s Bohem už setkali. Ne lidé,
kteří by Boha neznali. Poznal ho Abraham, který se po zážitku s
Bohem ve svém stáří zvedl, aby vyšel z otcovského domu.
Setkal
se s ním Mojžíš, který se zvedl z místa letargie a sebelítosti,
vrátil se do Egypta a začal obrovský pohyb obyvatel. Židé
poznali Boha jako toho, jenž činí pohyb.
Pak
prožívali různá zajetí, např. to babylónské. Byli umrtveni,
ujařmeni – podobně jako kdysi v Egyptě – a zdálo se jim, že
už se nikdy nepohnou z místa. A tu si vzpomněli, že Bůh je ten,
kdo koná změnu směrem k radosti, směrem k dobrému cíli.
A
tak zpívali nejen o tom, že měsíc není bůh, ale také o tom, že
Bůh stvořitel činí pohyb. Věřili, že tento pohyb nakonec bude
také jejich pohybem směrem z babylónského zajetí.
V
písni o stvoření se píše, že těch všelijakých živočichů,
kteří byli schopni pohybu, bylo veliké množství. Množství
různosti. Slovo Hospodinovo tvoří různost, mnohost, všelijakost.
Někdy
bychom byli rádi, kdyby vše bylo jednoduché, jednotné, jakási
jednota zvyků a tradic.
Jenže
bible je v tomhle zvláštní knihou. I v příběhu o babylonské
věži se vypráví o tom, že Bůh chtěl lidem pomoci od totality
jednoho smýšlení a tak jim zmátl jazyky.
Aby
podpořil mnohost. Pestrost. Barevnost. Jinakost. Různé způsoby
víry.
Píseň
o stvoření připomíná člověku, že Bůh nechce jednotnou šeď
jednoho šiku, jedno jediné hejno stejných ryb – např.
Každý
tvor chválí svého stvořitele svým originálním způsobem. Tak
to platí i v lidském světě. Proto jsme každý jiný a proto se
můžeme navzájem doplňovat. Všechny lidské pokusy o jednotu
končily utopené v krvi.
Podle
bible máme být jedné mysli, jednoho smýšlení v Kristu Ježíši,
avšak v naší originální různosti.
Stejně
tak všichni ti tvořečkové mají každým po svém způsobu
chválit Stvořitele. Ne jako jedno nekonečné šedé stádo.
V
písni o stvoření doslova čteme, že v moři je drak.
Co
je to za draka? Proč zrovna tento jediný má označení? A proč je
ve vodách? Už předminule jsme si vysvětlili, co pro biblické
posluchače znamenaly vody a proč je Bůh oddělil klenbou a dal jim
řád.
Pomůže
nám, když se podíváme kde se na jiných místech v Bibli tento
drak-had, toto pojmenování vyskytuje.
Např.
Drak – had – farao.
Označuje
tedy panovníka nespravedlivé říše.
Proč
se objevuje tedy zrovna tento drak v této písni? Už víme, že
píseň to je programová, politická. Drak tu tedy zastupuje nějakou
vládnoucí moc.
Vládnoucí
moc, která je známá svou nespravedlností a útlakem. Podobně
jako byste zde najednou četli o Hitlerovi.
V
písni o stvoření se tedy naráží na zlou politickou postavu. Je
to podobenství.
prorok
Ezechiel - jeden z proroků, jejichž slovo Izraelcům v Babyloně
umožnilo najít půdu pod nohama i nebe nad hlavou - faraonovi
vyřizuje:
Toto
praví Panovník Hospodin: Jsem proti tobě, faraóne, králi
egyptský, ohromný draku, který odpočíváš uprostřed svých
toků a říkáš: «Ta řeka (božský Nil) je má, já jsem si ji
udělal.»
Vetknu
do tvých čelistí háky ... vytáhnu tě z tvých toků (Ez 29,3n)
Izaiáš
volá:
Probuď
se, probuď, oděj se mocí, Hospodinova paže! Probuď se jako za
dnů dávnověku, za dávných pokolení! Což právě ty jsi
neskolila obludu, neproklála draka? Izajáš 51:9
Evidentně
jde tedy také o prorocký text, o podobenství.
Píseň
o stvoření chce říci: jedině Hospodin má moc nad tímto drakem,
nad člověkem, který se postavil do role Boha a jedině Hospodinu
se máme klanět. Ani takové obludy, jako je babylonský velkokrál,
nemají svou moc a vládu na večné časy.
Věřící
člověk tedy slyší: Hospodin je stvořitel i těchto draků.
Jinými slovy: moc těchto draků nepochází od nich. Existují
vedle jiných potvor a havětí, nejsou to bohové a tak se jich
nemusíme bát.
Někdo
by mohl říci: právě proto, že je Hospodin stvořil, tak jsou
bohorovní. Kdyby Hospodin nedopustil jejich existenci, nebyli by.
Tak skutečně řada králů odvozovala svou moc od moci Hospodinovy,
byl to paralelní a častý výklad bible.
Od
proroků však víme, že tito draci jsou porazitelní a že to
nejsou bohové. A že se máme bát Hospodina, nikoli draka.
Dnes
víme, že si zajatci v babylónské říši zpívali tuhle píseň a
taky žalmy a to jim dodávalo odvahu podívat se vstříc
budoucnosti s nadějí.
Na
závěr dnešního oddílu čteme o Božím požehnání. Jak asi
vnímali lidé Boží požehnání ?
Je
to jakési umožnění trvalého života a jeho kvality. Je to něco,
co způsobuje, že život jde dál, něco co ho udržuje při životě.
Bez požehnání by samotná reprodukce života nestačila. Je to
dnes těžko představitelné, ve společnosti, se tak nějak obecně
věří nebo předpokládá, že život jede sám jako rozjetý vlak
a že sama vůle k životu je něco automatického.
Vztah
Izraele k životu ovšem vyjadřuje jedna z nejznámějších
žehnacích modliteb – zařazuji ji pravidelně na začátek našich
bohoslužeb – říká se tam: Bože ty jenž živíš vše svou
milostí láskou a soucitem.
To
je požehnání. Boží milost, Boží láska, Boží soucit. Tyto
kvality udržují život na planetě zemi při životě.
Množení
je darovaná možnost od Stvořitele, stvoření samo od sebe se není
schopno rozmnožovat.
Za
požehnáním k životu je opět směr, dobrý Bohem stanovený cíl.
Ten
se plně projeví na konci týdne tvoření.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že jsme si směli připomenut, že tvé slovo je dobré a že
na tvé slovo je spolehnutí. Že patříme tobě – dobrému tvůrci
a že to nejdůležitější máme od tebe zdarma.
Děkujeme,
že se nemusíme klanět místním poměrům ani doufat v člověka.
Žádné komentáře:
Okomentovat