První čtení
Ámos
5: 14
Hledejte dobro a ne zlo a budete žít, a tak Hospodin, Bůh zástupů, bude s
vámi, jak říkáte.
Druhé čtení
Mt 7,
1-5; 7-12
Matouš
7:1 Nesuďte, abyste nebyli souzeni.
2
Neboť jakým soudem soudíte, takovým budete souzeni, a jakou měrou měříte,
takovou Bůh naměří vám.
3
Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale trám ve vlastním oku
nepozoruješ?
4
Anebo jak to, že říkáš svému bratru: `Dovol, ať ti vyjmu třísku z oka´ -
a hle, trám ve tvém vlastním oku!
5
Pokrytče, nejprve vyjmi ze svého oka trám, a pak teprve prohlédneš, abys
mohl vyjmout třísku z oka svého bratra.
Kázání
Ježíš káže z hory a káže
radikálně.
Minule jsme se zasnili, jak by to
bylo krásné, kdybychom nepodléhali starostem.
A prosili jsme o to, abychom se
stávali plně lidmi, tedy, aby nás Bůh vedl ke svobodě těch, kteří hledají BK a
jeho spravedlnost.
Ježíš pokračuje výčtem toho, co
je pro člověka tady na zemi důležité – právě při hledání BK a jeho spravedlnosti.
Nesuďte, abyste nebyli souzeni.
Tak jako u jiných Ježíšových rad
se – i v tomto případě zdá, že je to naprosto nesplnitelné. Vždyť by se
dalo říci – soudím – tedy jsem. Jakmile začnu o někom hovořit nebo o něčem
hovořit – třeba o nějaké myšlence, nebo třeba o díle ať už je to stavba nebo
obraz nebo kniha – vždy soudím.
Vynášíme soud nad světem a věcmi,
které popisujeme, posuzujeme, co se nám líbí, co se nám nelíbí, porovnáváme.
Souzení tak spadá do naší přirozenosti. Bez posuzování a souzení bychom toho
snad ani mnoho nenamluvili.
Nebezpečí lidského jazyka popsal
drsně Jakub, bratr Páně.
Jakubův 3:6 Jazyk je oheň. Je
to svět zla mezi našimi údy, poskvrňuje celé tělo a ničí celý náš život, sám
podpalován pekelným plamenem.
3:8 jazyk neumí zkrotit nikdo z
lidí. Je to zlo, které si nedá pokoj, plné smrtonosného jedu.
9 Jím chválíme Pána a Otce,
jím však také proklínáme lidi, kteří byli stvořeni k Boží podobě.
10 Z týchž úst vychází
žehnání i proklínání.
Soudíme, různě. Umíme si myslet, –
jak to dělají špatně v jiných církvích – v jiných náboženstvích. Jsme
přesvědčeni, že jen my máme pravdu.
Snad právě tady už se to láme,
tady už začíná jít o odsouzení.
Z dějin víme, kam vedlo staletí
pomluv proti Židům. K pogromům a vraždění až k tomu, co se stalo v druhé
světové válce.
Často mluvíme nebo přemýšlíme o
druhých jako o horších.
Druzí se většinou mýlí. Jakoby
byli hloupější nebo zlejší. Jakoby to ani nebyli lidé jako my. Jakoby nebyli
schopni lásky.
Jakoby je Bůh nějak hůř stvořil.
Katolíky. Buddhisty. Mohamedány. Ateisty.
Ježíš říká: nesuďte, abyste
nebyli souzeni. Nepřidávejte se na stranu zla.
Jakou měrou měříme, takovou měrou
naměří Bůh nám. Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy ve všem
jednejte s nimi.
V tom je celý zákon i
proroci. Ano – Ježíš stále káže na Tóru. Na SZ.
Někdo by ale mohl namítnout:
Znamená to, že podle Ježíše
nesmím mít na nic názor? Musím být vlažný a nijaký, abych se náhodou nedostal
do situace toho, kdo soudí?
Nebo - nemám být pevný ve víře?
Abych se náhodou někoho nedotkl?
Mám být tak korektní, že nakonec
budu muset jen mlčet?
Kde je míra toho, co si mohu
myslet a co mohu kritizovat? Jak se mám chovat ke svému bratru, když se mi na
něm něco nelíbí?
Co je pro nás měřítko? Míra?
Jakou měrou měříme?
Právě tato míra určuje, jestli
jsme pevní, nebo mělcí, vlažní nebo naopak horcí (Zj 3:15 "Vím o
tvých skutcích; nejsi studený ani horký. Kéž bys byl studený anebo horký!).
Abychom tomuto výroku rozuměli,
musíme se tedy snažit pochopit toho, kdo tento výrok říká.
Kdo je J? Co dělá?
Odmítá moc. Povolává nehodné
učedníky.
Nevyžaduje pokání před tím, než
někomu pomůže.
Ježíš je ten, který uzdravuje i
ty, kteří podle všech pravidel mají zůstat nemocní, protože zhřešili.
J přišel, aby místo zavržení
odpouštěl, aby dával zažít boží milosrdenství a lásku naplno a zcela zadarmo
pro všechny.
Ježíš miloval své nepřátele, neseslal
na ně zlo, když ho křižovali.
Jakou si tím vysloužil odměnu?
V jednom kázání na to odpovídá
apoštol Pavel:
“obyvatelé Jeruzaléma a jejich
vůdcové Spasitele, odsoudili , ... Ačkoli na něm nenalezli žádný důvod pro
trest smrti, vymohli si na Pilátovi, aby ho dal popravit.” (Sk 13:27)
Neodsuzoval - a přece byl
odsouzen soudem náboženským, církevním i světským. Nezavrhoval - a přece byl
zavržen.
Odpouštěl - a potkal se nakonec s
nesmiřitelným nepřátelstvím. Dával - a vzali mu všechno.
Nenaměřili mu mírou, jakou měřil
on sám - ale mírou svou. Právě lidem nábožensky důkladně založeným a znalým
(jako byli vůdcové obyvatel Jeruzaléma) vadil nakonec tak, že na něj užili ten
nejpřísnější metr, který byl po ruce.
J nám ukazuje, že Bůh měří jinak,
než jsme tomu zvyklí v tomto světě, jinak, než měříme my sami.
Co se jeví tomuto světu
nepravděpodobné a bláznivé, to před Bohem obstojí. To máme poslouchat a tomu se
učit, jako se říká v listě Židům:
Hebrews 2:1 Proto se tím více
musíme držet toho, co jsme slyšeli, abychom nebyli strženi proudem.
Ještě jinak - křesťan má být
pevný ve svých postojích, které jsou pevně zakotveny v Kristu, protože on
nám svým příkladem zjevil to, co má u Pána boha budoucnost. On je tou mírou
našeho konání – naší etické orientace.
Ježíšova míra je jiná míra, než míra
lidí, evangelium ukazuje dokonce, že je i jiná, než míra věřících lidí, kteří
se nechali svést mírou běžné společnosti – vždyť věřící ho nechali popravit. To,
že je někdo věřící – není automaticky záruka, že bude měřit mírou Ježíšovou.
Protože ne každý, kdo mi říká
Pane Pane…
Máme upadnout do smutku, protože
je náš úkol nesplnitelný?
Jistě ne. Ježíš své kázání na
Hoře neříká proto, abychom rezignovali, ale abychom jeho slovo měli na paměti,
když se setkáme s bezprávím nebo pomluvou nebo když sami budeme mít touhu
zlé věci rozšiřovat.
Proto je dobré, co nejčastěji se
vracet k způsobu jednání Ježíše. Od něj se učit pravou a pevnou a
jedinou míru, kterou pak budeme měřit.
J neodsuzuje, ale odpouští,
nezavrhuje, ale obdarovává. Dává nám, když se setkáváme u Jeho stolu.
I když toho sami nejsme hodni.
To je kristovská míra, tuto míru
se máme učit a tuto míru máme v našich životech aplikovat.
Každý den můžeme přicházet
k Ježíšovi a učit se jeho míru, abychom si tento způsob života a dary
osvojili natolik, že z nich budeme žít třeba i uprostřed nepřátelství,
uprostřed poměrů zcela nemilosrdných.
Proto máme rozdávat jako Ježíš,
proto máme měřit takovou měrou jakou měří on - a ne tento svět.
Pak bude platit i to, co Ježíš
říká vzápětí, že nalezneme oč prosíme, vždyť i on nalezl blízkost Otce, tak jak
nikdo z lidí.
(Matouš 7:7 Proste, a
bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám otevřeno.
8 Neboť každý, kdo prosí,
dostává, a kdo hledá, nalézá, a kdo tluče, tomu bude otevřeno.)
Evangelium dnešní neděle tedy
zní:
Jak moc budete rozdávat, tak vám
bude i přidáno. Když už jste zaslechli J-ovu zvěst, tak jednejte podle ní a
budete obdarováni, i když tato zvěst s tímto světem nemá příliš společného a
logiku tohoto světa v této Ježíšově zvěsti nehledejte.
Vždyť v BK platí takové
zvláštnosti jako např.: budeš milovat své nepřátele.
Vězte, že budete obdarováni, i
když vás budou pronásledovat.
V BK nevedeme nějaký marný boj
proti osudu, ale smíme se spolehnout na toho, kdo nás přijal.
MODLITBA
Děkujeme Pane, že nám zjevuješ,
jaké vztahy panují ve tvém království. Prosíme tě, dej, abychom byli tvým
slovem přilákání k takovému životu, jaký jsi nám ukázal.
AMEN.
Žádné komentáře:
Okomentovat