neděle 29. září 2019

Globální život


První čtení
Matouš 10:39  Kdo nalezne svůj život, ztratí jej; kdo ztratí svůj život pro mne, nalezne jej.




Druhé čtení
Gn 2, 4-17


Kázání
Minule jsme četli o sedmém dni, kterému Bůh požehnal. O tom, že člověk není vrcholem a cílem stvoření, o tom, že nad člověkem zůstává oblast vyhrazená Pánu Bohu.
Jeho láskyplnému vztahu ke stvoření. Ježíš vracel význam sedmého dne k tomuto základu, když dával lidem poznávat Boží lásku např. tím, že o šabatu uzdravoval.

Nastává druhá část popisu stvoření, už to není oslavná píseň.
Na začátku dnešního oddílu se píše: toto jsou příběhy nebes a země. (Ekum. rodopis...)
Z těchto příběhů nebes a země se nedovíme, jak co funguje, není to popis vědecký, ale popis smyslu.
Máme sledovat smysl stvoření, kam toto stvoření směřuje, kam cílí. Biblický rodopis nebo příběhy nebes a země – je tedy komplexnější nauka, než např. přírodopis (rodopis trochu přírodopis připomíná), který zůstává jen u popisu. Biblický rodopis nebo příběh, podobenství – je spíš něco jako filosofie. Klade nám navíc otázky etické i obsahové, existenciální. Jaký to má smysl? Ptá se biblický text.
Bůh tvoří člověka z prachu země. Dozvídáme se hned na začátku. Proč takový příběh člověka? Nebylo by lepší napsat, že je člověk drahokam podobný zlatu? S puncem nesmrtelnosti?
Drsně se nám tu připomíná, že člověk je prach země.
Zaznívá tu podobná nota, jako na začátku – existuje sféra Boží a sféra lidská. Člověk oběma nohama patří na zem, je to Adam, tedy doslova přeloženo Zemák. A zemák nemá co sahat po boží moci, nemá co sahat po sféře vyhrazené Bohu, zemák je prach. Zemák je sám o sobě k ničemu. Není schopen sám od sebe ani nic zplodit.
Ale pozor, připomíná biblické vyprávění: - teď to přijde - teprve, až se ho ujme Hospodin, až mu vdechne ducha, dosl. vdechne mu dech života a zemák se stane duší živou, teprve v té chvíli jeho existence začne mít smysl.
Job vyznává:
Jb 27,3n
Ale dokud budu dýchat, dokud Boží dech bude v mých chřípích, mé rty nevysloví podlost a můj jazyk nebude hovořit lstivě.
Bible nám vzkazuje: sami od sebe nemůžete nic. Sami si nemůžete nechat narůst ani vlas na hlavě. Sami nedáte nový život. Netvoříte dítě v těle matky. Nemůžete poručit větru dešti, nemůžete dát život. Nemůžete dát dech.

Příběh země a příběh člověka ale nekončí u apelu, že člověk je jen prach.
Z rodopisu země a člověka smíme také načerpat naději, tedy evangelium. Hospodin má člověka rád a připravil mu zvláštní krásné místo k přebývání – založil mu zahradu v Edenu a člověka do ní rovnou dal. Člověk o ni nemusel bojovat, člověk se tam nemusel nijak přikrást. Člověk nemusí žít v prachu pouště, nemusí se krčit před nepřáteli, bát se o svůj život.
Člověk zahradu nemusí vyrvat nebezpečné přírodě kácením a klučením a zabíjením nebezpečných predátorů.
Člověk se nemusí klanět před nebezpečnou a nevyzpytatelnou přírodou, protože – Hospodin mu daroval zahradu Eden jako místo krásné, bezpečné, přehledné. A Hospodin člověka (prach země) do této krásné zahrady láskyplně umístil.
Jsou to silné a expresivní obrazy. Je to silné a expresivní podobenství. Jenže o čem?

Ten obraz připomíná Izraeli, že byl vyveden z prachu Egypta do zaslíbené země.
O zahradu má člověk pečovat. Má ji obdělávat. Těšit se na plody, které vzejdou na stromech. Má být jako strom zasazený u tekoucí řeky, protože čerpá svou naději a svůj život z Hospodinova slova.
V zahradě jsou 4 řeky. Vedou na všechny světové strany. Ze zahrady vyvěrá voda živá.
Pro koho je určena?

V představách Izraele to znamená, že zahrada je otevřena pro všechny lidi na celém světě. Podobně jako má být otevřený pro všechny lidi Jeruzalémský chrám. Plynoucí vody přinášejí Boží životodárné občerstvení všem – bez rozdílu jazyka, barvy pleti nebo náboženství...

V zahradě rostou stromy. Člověk se jim nemá klanět, jako ničemu stvořenému, stromy jsou ale v zahradě velmi důležité. Stávají se pro Izrael symbolem života, který čerpá z Boží blízkosti, tak jak to známe z prvního žalmu.

Stromů si Izrael váží, protože v pouštní krajině jsou znakem místa, kde je voda, tedy život.
Veledůležité stromy jsou v zahradě dva. Strom života a strom poznání dobrého a zlého.
Adam si má těchto stromů vážit. Má respektovat především strom poznání.
Plody tohoto stromu nejsou určeny pro člověka.
Proč?

Někdo by mohl říci, že je to pojistka náboženství proti svobodě člověka. Člověk má zůstat hloupý, aby se mohl nechat oblbovat.

Člověk má zůstat jakousi hloupou ovcí, která se nechá vláčet sem a tam podle zvůle mocných.
Od začátku ale čteme o milujícím Bohu. Proč najednou taková podlost?
Že by to bylo naopak, že by Bůh neměl ve skutečnosti člověka rád?
Takhle se jednou  zeptá Adama pokušitel.

Co je to za strom poznání?
Když čteme bibli – tak přece poznáváme dobré a zlé. Každý biblický příběh má nějaké etické ponaučení. Nutí nás, abychom se postavili na tu nebo na druhou stranu.
Pak to ovšem vypadá, že toto podobenství nedává smysl. Vždyť z bible ponaučení o dobrém a zlém přece dostáváme.

Možná ale nám chce ta výzva, abychom nesahali na strom poznání – říci ještě něco jiného.
Nesahej člověče po ovoci tohoto stromu po způsobu dravce nebo kořistníka.
Nesnaž se člověče toto poznání zmanipulovat, zmocnit se ho jako se zmocňuje lovec kořisti, jako se zmocňuje dobyvatel měst a zemí, jako se zmocňuje faraon božství. Nesahej člověče po sféře Boží se zlým úmyslem. Se srdcem plném nedůvěry a nelásky.
Je to výzva.
Člověče měj před poznáním respekt a buď pokorný. Izrael ví, že když se člověk zmocní poznání ve jménu moci, začne žít po způsobu Faraona, nebo Heroda.
Znásilněné poznání pak mění svět kolem nás v poušť.
Místo, kde se lidé nenávidí, nebo proti sobě bojují, nebo si závidí, není místem k životu.
Platí to v duchovním slova smyslu i zeměpisném.

Naopak podle bible – místa – kde lidé berou vážně Hospodinovo slovo, je zemí úrodnou a dobrou pro člověka.

Celý ten příběh od začátku má jeden důležitý rozměr – jakoby ukrytý v pozadí. Má pomoci nalézt cestu k Bohu zajatým lidem v Babylónské říši. Ti lidé věděli, že jsou vyhnaní od Boží blízkosti, kterou jim symbolizoval jeruzalémský chrám (na jehož úpatí pramenil potok Gíchon, který nesl stejné jméno jako jedna z řek v tomto vyprávění).
Izraelci věděli, že jejich zaslíbená země zpustla. Proroci jim připomínali, že se neřídili slovem Hospodinovým, proto se to stalo.
Příběh o zahradě Eden ale dává vyhnaným lidem také naději. Člověk je sice bezcenný jako prach země, ale duch Hospodinův je Duchem nových počátků. Oživuje prach země a staví ho doprostřed zahrady. Je to možné!
Jsme pozváni této naději uvěřit.
S Ježíšem tato naděje dostane zcela nový rozměr – rozměr sebevydání a vzkříšení. A to už jsme ve velikonočním tajemství.
Bůh nám dává svůj dech a staví nás do zahrady.
Boží Duch, kterého dostáváme, nás vede k přijímání a vydávání. Je to podobenství. Dech nemůžeme nashromáždit, nastřádat. Zadarmo dostáváme a zadarmo zase dáváme. Člověk je ve skutečnosti velmi otevřený tvor. Dostává a vydává.
Už Job předznamenal význam tohoto vydávání, který se naplno projeví u Ježíše. Ale dokud budu dýchat, dokud Boží dech bude v mých chřípích, mé rty nevysloví podlost a můj jazyk nebude hovořit lstivě.
Podle apoštola Pavla máme vydávat sami sebe jako oběť, protože Ježíš vydal sám sebe za druhé. I Ježíš nás vybízí, abychom pro něj ztratili život svůj. Abychom se vydali. Pak skutečný život nalezneme.
Tak nás také učí Ježíš celým svým dílem střežit zahradu Eden, kterou jsme dostali od Hospodina. Lidé sahají po zakázaném ovoci a chovají se k edenu podobně jako zlí vinaři k jim svěřené vinici.

Ježíš o velikonocích definitivně prolomil uzavřenost a dosebezahleděnost člověka, radikálně se otevřel Bohu.
Podle Ježíšových následovníků s Ježíšem skončil život Adama, zemáka, prachu země – a nastal nový věk, čas Ducha, čas lásky. Vzkříšení stvrdilo tento nový věk.
Jan později proto vyznal:
1 Janův 3:14  My víme, že jsme přešli ze smrti do života, protože milujeme své bratry. Kdo nemiluje, zůstává ve smrti.

Děkujeme Pane, že nám svou láskou otevíráš místo dobré k životu. Děkujeme, že skrze tebe smíme poznávat Boží království, místo Hospodinovy lásky.
Prosíme obnov našeho ducha.
Skrze JK našeho pána.

Žádné komentáře:

Okomentovat