neděle 29. září 2019

Oschla!


První čtení

Marek 1:9  V těch dnech přišel Ježíš z Nazareta v Galileji a byl v Jordánu od Jana pokřtěn.
10  V tom, jak vystupoval z vody, uviděl nebesa rozevřená a Ducha, který jako holubice sestupuje na něj.
11  A z nebe se ozval hlas: "Ty jsi můj milovaný Syn, tebe jsem si vyvolil."
12  A hned ho Duch vyvedl na poušť.


Druhé čtení
Gn 8,1-14
Genesis 8:1  Bůh však pamatoval na Noeho i na všechnu zvěř a všechen dobytek, který s ním byl v arše. Způsobil, že nad zemí zavanul vítr, a vody se uklidnily.
2  Byly ucpány prameny propastné tůně i nebeské propusti a byl zadržen lijavec z nebe.
3  Když přešlo sto padesát dnů, začaly vody ze země ustupovat a opadávat,
4  takže sedmnáctého dne sedmého měsíce archa spočinula na pohoří Araratu.
5  A vody ustupovaly a opadávaly až do desátého měsíce; prvního dne desátého měsíce se objevily vrcholky hor.
6  Když pak přešlo čtyřicet dnů, otevřel Noe v arše okno, které udělal,
7  a vypustil krkavce; ten vylétával a vracel se, dokud se vody na zemi nevysušily.
8  Pak vypustil holubici, kterou měl u sebe, aby viděl, zda vody z povrchu země ustoupily.
9  Holubice však nenalezla místečka, kde by její noha mohla spočinout, a vrátila se k němu do archy, neboť vody dosud pokrývaly povrch celé země. Vztáhl tedy ruku, vzal ji a vnesl ji k sobě do archy.
10  Čekal ještě dalších sedm dní a znovu vypustil holubici z archy.
11  A holubice k němu v době večerní přilétla, a hle, měla v zobáčku čerstvý olivový lístek. Tak Noe poznal, že vody ze země ustoupily.
12  Čekal ještě dalších sedm dní a opět vypustil holubici; už se však k němu zpátky nevrátila.
13  Léta šestistého prvého, první den prvního měsíce, začaly vody na zemi vysychat. Tu Noe odsunul příklop archy a spatřil, že povrch země osychá.
14  Dvacátého sedmého dne druhého měsíce byla již země suchá.


Kázání
Milí přátelé, vracíme se uprostřed extrémního sucha do biblického příběhu o extrémním množství vod. Vody v příběhu o Noemovi jsou symbolem zkázy a zmaru. Symbolizují zkázu života, chaos a smrt.
Ten prastarý příběh má se současným světem něco společného. Popisuje zkázu jako důsledek jednání lidí. Nešlo sice o ekologickou katastrofu v dnešním slova smyslu, ale o katastrofu, kterou přivodilo špatné jednání člověka, který se neohlížel na Hospodinovo slovo. Také se ovšem jedná o řadu činů bezohlednosti. Bezohlednost má dopad i na přírodu. V tomto smyslu je text ekologický.
Biblický příběh nechce zůstat u beznaděje. Neříká: všechno špatně skončí. Ukazuje cestu dál.
V pozadí je zkušenost víry: i uprostřed zmaru a chaosu lze Hospodinovo slovo najít. Lze stavět dům na skále, dá se postavit z Božího slova bárka naděje, která člověka přenese přes ničivé vody zániku.
Možná bychom také mohli zaslechnout dávnou zkušenost, že důsledky lidských selhání netrvají věčně. Někdy trvají generace, ale i tyto doby nakonec pominou a přijde nová naděje.
Tato naděje nepřichází sama od sebe. Není to náhodný obrat kola dějin nebo osudu nebo postavení hvězd.
Genesis 8:1  Bůh však pamatoval na Noeho i na všechnu zvěř a všechen dobytek, který s ním byl v arše. Způsobil, že nad zemí zavanul vítr, a vody se uklidnily.
Bůh se rozpomenul a svým dechem uklidnil vody. Proměnil svým duchem svět. Takto popisuje Bible projev Boží milosti. I člověk si může vzpomenout na Boží vykupitelské činy, může si vzpomenout na toho, který se za nás vydal.
Správně si vzpomenout může v době krize znamenat velikou posilu.

Noe trpělivě čekal na Boží milost. Bible nám neumožňuje nahlédnout do pocitů Noeho. Některá apokryfní vyprávění líčí Noeho jako člověka, který zápasil s velikou nejistotou, jestli učinil dobře. Vody stále neopadávají, každý den je méně zásob. Noeho rodina si stěžuje na nesmyslnost akce. Podobně později Mojžíš bude pochybovat o svém poslání. Lidi mu začnou spílat, Mojžíš se hroutí, nechce už nést na svých bedrech tíhu zodpovědnosti.
Tíha těch, kteří vedou druhé je nezměrná. Velké osobnosti zápasící se společenským zlem či z duchem doby - většinou selhávají v osobním životě, míra tlaku je příliš velká. Nezvládají svoje rodiny nebo třeba pijí příliš mnoho alkoholu, aby nalezli úlevu od každodenního tlaku okolí. Čteme-li příběhy disidentů, kterým hrozily neustálé domovní prohlídky a výhrůžky, nacházíme mnoho dokladů o různých tzv. selháních, neuspořádaných životech. A z pohodlného odstupu se nám to kritizuje a svou vlastní slabost se snažíme zakrýt pohrdlivým odsouzením těchto lidí.
Ten dnešní příběh nám ale nenabízí možnost nahlédnout do hlavy Noeho, ani do stresů, kterými velmi pravděpodobně procházel. Téměř beznadějná budoucnost, smrt všude kolem sebe.
Co má člověk v takové chvíli dělat? Může každých pět minut zoufale vyhlížet suchou zemi a postupně z toho začít bláznit, nebo může upadnout do deprese, že se už snažil moc a výsledek se nedostavuje. Člověk může propadnout naprosté beznaději, že jeho zápas byl k ničemu. Z bible známe mnoho takových příběhů. Největší proroci upadají do takové deprese, že se touží zabít,  jako např. prorok Eliáš.
Někteří vypravěči si proto všímají příběhu, který následuje hned po potopě, v němž se Noe opije a Chám toho zneužije k pomluvě. Setkání s velikou zodpovědností za druhé, setkání s prorockou rolí - může vézt k tomu, že člověk je doživotně poznamenán. Jákob kulhal po setkání s Božím poslem u potoka Jabok.

Noe je trpělivý. Nečeká na nějaké zázračné znamení, ale naprosto pragmaticky vypouští v pravidelném rytmu ptáky. Nejprve vypustí krkavce. Posla smrti. Ptáka, který se živí mršinami. V babylóně si taky vyprávěli příběh o potopě, tam krkavec vzlétl jako poslední. V babylónském příběhu je zdůrazněn spíše ničivý rozměr potopy.
Bible přináší vlastní – jiný důraz. Důraz na naději. Máme tu proti sobě dva typy myšlení. Jedno je senazcechtivé, které zdůrazňuje hrůzy a napáchané škody, mrtvoly a mršiny – a žádná naděje.
Bible ale nekončí počítáním mrtvol. Jako poslední přichází holubice. Posel odpočinutí a nové naděje. Poprvé se holubice vrátila z prázdnou, po druhé s olivovou ratolestí. Jako by to byl kousek ráje. Jako by to byl pozdrav mesiášského věku, Božího království. Holubice byla obětním tvorem. Holubice jednou bude přítomná při Ježíšově křtu jako symbol Ducha svatého. Mírnost, bezbrannost, oběť sebe sama. To je symbol nového přicházejícího věku po potopě.
Není tedy poslem věku krkavčího, zdůrazňujícího smrt, ale poslem naděje, věku záchrany člověka.
Vody opadly, člověk zas bude moci najít pevnou půdu pod nohama.
Ten příběh nám předává důležité poselství. Noe v dobách veliké nespravedlnosti a nelidskosti – která nakonec přivodila zkázu – věřil stále Bohu, tedy jinak řečeno, hledal spravedlnost, hledal Boží slovo, zápasil o ně a šel tak proti mínění většiny. A obstál. Nalezl milost.
Podobně jednou obstojí Ježíš, i když ho i nejbližší budou zrazovat, budou mu říkat: aby se snažil nejprve zachránit sebe a aby se podřídil diktátu doby.
Ten příběh nám tedy klade otázku: koho si zvolíš ve svém životě jako svůj vzor, abys byl zachráněn?

Modlitba
Děkujeme za naději, že víra ve tvé slovo má zachraňující milost. Děkujeme Pane, že i dnes v dobách různých strachů se můžeme opřít o naději tvé milosti.
Amen.

Žádné komentáře:

Okomentovat